| کد خبر: 158109 |

◄ موش‌های آدم خوار در انتظار زلزله‌زدگان تهرانی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر ضرورت ارائه راهکار اساسی برای دفع موش‌های زنده خوار به‌عنوان یک معضل بزرگ شهر تهران توسط شهرداری تأکید کردند. این موش‌ها در صورت بروز زلزله در تهران جان افراد زنده مانده زیر آوارها و حتی دیگر شهروندان تهرانی را به خطر می‌اندازند.

تین نیوز

نمایندگان مجلس  بر ضرورت ارائه راهکار اساسی برای دفع موش‌های زنده‌خوار به‌عنوان یک معضل بزرگ شهر تهران توسط شهرداری تأکید کردند. این موش‌ها در صورت بروز زلزله در تهران جان افراد زنده مانده زیر آوارها و حتی دیگر شهروندان تهرانی را به خطر می‌اندازند.

چهارشنبه گذشته (29 آذر) در ساعت انتهایی شب؛ زلزله‌ای باقدرت 5.2 ریشتر در ملارد رخ داد که تهران را هم لرزاند. این زلزله با اینکه در تهران هیچ‌گونه خسارتی در برنداشت یک چالش جدی برای مدیریت بحران تهران بود و نشان داد تهران در صورت بروز یک حادثه جدی تا چه حد آسیب‌پذیر است. خیابان‌های باریک و بافت فرسوده در مناطق قدیمی تهران یکی از مشکلاتی است که امدادرسانی را در تهران بسیار سخت می‌کند.

یکی از مشکلات اساسی وجود بیش از 30 میلیون موش در زیر شهر است که این موش‌های قهوه‌ای در صورت زلزله به دلیل زنده‌خوار بودن تحدیدی جدی برای بازماندگان مخصوصاً افراد حبس شده در زیر آوار به‌حساب می‌آیند.

زیرساخت‌های تهران دچار مشکل است

محمد سالاری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دراین مورد گفته: «در صورت وقوع زلزله وسعت و عمق تخریب آن‌چنان گسترده خواهد بود که تصور آن‌هم برای ما سخت است. زیرساخت‌های تهران دچار مشکل قابل‌‌توجهی است. کانال‌های تأسیسات شهری در تهران نداریم، به‌طوری‌که تمام شبکه‌های توزیع نیروی ما به‌صورت سنتی - دفنی است که سیستم را آسیب‌پذیر می‌کند. میزان بافت فرسوده در تهران با بیش از 3700 هکتار بسیار گسترده است و در کنار آن‌هم ١٤ ‌هزار هکتار بافت ناپایدار وجود دارد. متأسفانه در آنجا برای این موضوع به‌خوبی عمل نشده، لذا شاهدیم ظرف دو سال و نیم گذشته بعضاً ساختمان‌هایی ایجادشده همانند قبل از نمای تمام شیشه و یا تمام کامپوزیت استفاده کرده‌اند که هیچ سنخیتی با اصول و مبانی معماری شهرسازی ایرانی و اسلامی ندارند.»

موش تهران

زندگی 50 تا 70 میلیون موش در تهران

اما یکی از مهم‌ترین معضلاتی که در این مورد مغفول باقی‌مانده و درعین‌حال یکی از فجیع‌ترین بخش‌های داستان زلزله تهران خواهد بود، وجود جمعیت 50 تا 70 میلیونی موش‌های مهاجم و زنده‌خوار ساکن در لایه‌های زیرین زمین پایتخت بوده که پس از آلودگی هوا به‌عنوان دومین معضل زیست‌محیطی این شهر شناخته می‌شود. موضوعی که به‌تازگی به یکی از دغدغه‌های مهم برخی مسئولان مدیریت بحران تبدیل‌شده است.

زندگی موش‌های 25 سانتی و یک کیلویی زیر پوست شهر تهران

موش‌های قهوه‌ای می‌توانند تا 25 سانتی‌متر بزرگ شوند،‌ وزن نوع نرشان به 300 گرم هم می‌رسد؛ هرچند نمونه‌هایی از آن‌ها هستند که تا 900 گرم سنگین شده‌اند و حتی به یک کیلوگرم هم رسیده‌اند. این موش‌ها هم حس بویایی بسیار تکامل‌یافته‌ای دارند و هم شنوایی‌شان بسیار قوی است.

چرخه غذایی موش‌ها بیشتر شامل آن چیزهایی است که پیدا می‌کنند؛ باقیمانده غذای آدم‌ها،‌ دانه‌ها و مانند آن، با این‌ حال دیده‌شده است موش‌های قهوه‌ای که در حاشیه رودها زندگی می‌کنند ماهی‌های کوچک را هم شکار می‌کنند و می‌خورند.

بی‌تردید با فرونشست زمین هم‌زمان با وقوع زلزله که با پیش‌بینی جمعی از کارشناسان به دلیل وجود چاه‌های عمیق، ممکن است زلزله‌زدگان را تا هزاران متر به زیرزمین بکشد، آن‌ها را با موجی از حمله این موجودات موذی مواجه خواهد ساخت.

وجود این مشکل در حالی به نگرانی‌های موجود دامن می‌زند که تاکنون اجرای هیچ‌کدام از طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری در جهت مبارزه با افزایش جمعیت موش‌های پایتخت موفقیت‌آمیز نبوده است.

سیاست ناکارآمد در کنترل جمعیت موش‌های زیرزمینی

هرچند این اقدامات بیشتر در قالب طعمه‌گذاری، سم‌پاشی، موش گیری با تفنگ بادی و مسدود کردن کلونی موش‌ها با رزین وارداتی صورت گرفته که نه‌تنها موش‌ها را از بین نبرده است، بلکه بدن آن‌ها را در مقابل مواد تشکیل‌دهنده سم‌ها نیز مقاوم ساخته است.

از طرف دیگر در زمان زلزله یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان و متولیان مقابله با بحران، کنترل بیماری‌های واگیردار هستند، حال این موضوع بسیار قابل‌توجه و اهمیت است که بیرون آمدن جمعیت میلیونی موش‌ها در تهرآن‌همزمان با زلزله، زمینه‌ساز بروز بیماری‌هایی ازجمله طاعون خواهد شد که همین مسئله جان هزاران نفر از شهروندان را تهدید خواهد کرد.

زلزله زمینه را برای طغیان موش‌ها فراهم می‌کند

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست استان تهران در مورد سرنوشت موش‌ها بعد از وقوع بحران‌ها و خطراتشان برای مردم زلزله‌زده گفته است: «قطعاً اگر بحرانی رخ دهد، این موجودات می‌توانند از عوامل تشدیدکننده خسارات باشند و حتی می‌توانند برای افرادی که زیر آوار مانده و زخمی می‌شوند، مشکلات بسیاری را به وجود آورند.»

موش تهران 2.jpg2

موش‌های شهری تهران ناقل 20 الی 30 بیماری خطرناک هستند

در این رابطه مسئولان سازمان محیط‌زیست استان تهران اعلام کرده‌اند که در حال حاضر موش‌ها عامل انتقال خیلی از بیماری‌ها هستند و بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان در این رابطه حدود 20 الی 30 بیماری هست.

بائوج لاهوتی: جمعیت گسترده موش در پایتخت یکی از مهم‌ترین عوامل شیوع بیماری‌ها

«مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس  با تأکید بر اینکه وجود جمعیت گسترده موش در پایتخت یکی از مهم‌ترین معضلات آشکار این شهر است، گفت: موش‌ها در سطح شهر تهران به‌طور گسترده پراکنده بوده و به‌صورت مداوم نیز در حال زادوولد هستند که این امر نه‌تنها در زمان وقوع زلزله بلکه در سایر برهه‌های زمانی هم می‌تواند به‌عنوان عامل شیوع بیماری‌ها برای مردم مشکلاتی را ایجاد کند.»

ذوالقدر: وجود موش‌ها دومین ابرچالش کلان‌شهر تهران است

سیده فاطمه ذوالقدر دیگر نماینده مجلس نیز در مورد وجود این معضل در پایتخت به خبرگزاری خانه ملت گفت: تهران به‌عنوان یک کلان‌شهر با معضلات زیست‌محیطی متعددی درگیر است که متأسفانه به دلیل نبود مدیریت یکپارچه شهری نه‌تنها از حجم مشکلات آن کاسته نشده است، بلکه روزبه‌روز عمیق‌تر و فجیع‌تر نیز می‌گردد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در کنار موضوع آلودگی هوای تهران به‌عنوان یک بحران زیست‌محیطی، وجود حیوانات موذی همچون موش‌ها دومین ابرچالش کلان‌شهر تهران است.«

کاهش خسارات زلزله در پی مشارکت مردم و شهرداری برای دفع موش‌ها

بائوج لاهوتی بابیان اینکه از بین بردن موش‌ها کار مشکلی نیست، گفت: شهرداری باید با شناسایی مرکز تجمع موش‌ها از طریق سم‌پاشی یا استفاده از سایر اهرم‌های دفع موجودات موذی در جهت رفع این معضل اقدام کند.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه مردم در کنار شهرداری می‌توانند به‌طور منسجم‌تر به دفع حیوانات موذی از سطح شهر بپردازند، تصریح کرد: مردم نیز باید در جهت از بین بردن موش‌ها به کمک شهرداری آمده و مشاهدات خود را در هر نقطه از شهر به این نهاد انتقال دهند، چراکه این شهر متعلق به همه شهروندان است، بنابراین هر فردی باید با رعایت نظافت در فضای اطراف محل سکونت خود و سم‌پاشی در نقاطی که مرکز تجمع این موجودات بوده، به تسریع روند دفع موش‌ها کمک کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: شهرداری موظف است در هر شرایطی با برقراری نظم از سلامت شهروندان صیانت کند، بااین‌حال در شرایط بحرانی باید با انسجام بیشتری در این زمینه وارد عمل شود.»

موش تهران 2

مدیریت پسماند و عدم تخلیه زباله در معابر روش مناسب مبارزه با موش

شهرام امیرشریفی رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات با اشاره به روش‌های مختلف برای از بین بردن موش‌ها در سطح شهر می‌گوید: گام اول کنترل زباله‌هاست چراکه این موضوع اثبات‌شده و کم‌هزینه‌ترین روش است. به‌طوری‌که 80 درصد از جمعیت موش‌ها را می‌توان با کنترل زباله‌ها حذف کرد، بنابراین باید به موش‌ها شوک غذایی داد تا افزایش زادوولد نداشته باشند.

شریفی افزایش آگاهی مردم توسط مسئولان را گام دوم کنترل موش‌ها و جانوران تصریح می‌کند: نکته دوم آشنا کردن مردم است و کار فرهنگی هزینه عملیاتی ندارد و این توجیه شهرداری که موش‌ها طاعون و وبا می‌آورند مدت‌هاست که دیگر اثربخش نیست؛ زیرا در سال‌های اخیر اگر مشاهده کنیم می‌بینیم که کسی از گزش موش دچار بیماری طاعون نشده است.

رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات ادامه می‌دهد: سومین گام بزرگ عقیم‌سازی جانوران است که البته این موضوع برای موش‌ها قابلیت اجرا ندارد چراکه جمعیت آن‌ها تصاعدی بالا می‌رود.

آنچه مسلم است یکی از حلقه‌های مفقوده مدیریت بحران در کشور، عدم آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی قبل از وقوع آن‌هاست، کما اینکه در هر برهه از زمان که با پدیده‌های مشابه روبرو شده‌ایم، به‌طور مداوم با اظهارنظرهای شعاری مسئولان مبنی بر پیشگیری بهتر از درمان است، مواجه می‌شویم که هیچ زمان تجربه نشده و برای عملیاتی کردن آن تدابیر لازم اتخاذ نمی‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    توجه داشته باشید معدود افرادی که در دو زلزله اخیر تهران آسیب دیدند از ترس و عدم آموزش بوده است، عمیقا متاسفم برای این سایت که عوض آرامش و آموزش مردم، این قبیل خبرها را نشر می دهد که تنها ترس مردم را بیشتر کرده و در روحیه مردم تاثیر منفی خواهد داشت، کسی که به قول شما هزاران متر به زیر زمین کشیده شود قطعا فوت کرده و دردی بابت خوردن موش ندارد

  • خودم 0 0

    همش شایعسسسس مزخرفه باورنکنید علکی نترسید ✋✋✋