| کد خبر: 8118 |

اجرای طرح ارتقای ایمنی موتورسواران و عابرین پیاده در آذربایجان شرقی

تین نیوز | طرح ارتقای ایمنی موتورسواران و عابرین پیاده، سرنشینان و وانت بارها در استان آذربایجان شرقی سومین سال اجرای خود را سپری می نماید.

داریوش باقر جوان، مدیركل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان شرقی با اعلام این خبر گفت: با توجه به اهمیت ارتقای ایمنی تردد اقشار آسیب‌پذیر جاده‌ای از جمله موتورسواران و عابرین پیاده، پیشگیری از تلفات و جراحات آنها و تأثیر  آموزش و فرهنگ‌سازی و اقدامات ایمن‌سازی فیزیکی، اداره كل حمل و نقل و پایانه های استان با همكاری دستگاه های ذیربط، اجرای طرح ارتقای ایمنی موتورسواران و عابرین پیاده را در روستاهای حوالی محورهای پرخطر برای موتورسواران و عابرین پیاده را از سال 1391 آغاز کرد. این طرح، امسال سومین سال اجرای خود را در استان پشت سر می گذارد.

وی ادامه داد: برای شروع این طرح، 32 روستا در محورهای تبریزـ آذرشهرـ عجب‌شیر و تبریزـ مرندـ
جلفا كه در حوزه چهار فرمانداری تبریز، اسكو، آذرشهر و مرند هستند، انتخاب و طرح مذكور در آنها اجرا شد.

باقرجوان اظهار داشت: در سال گذشته نیز این طرح، در 31 روستای حوالی محورآذرشهر- عجب‌شیر- بناب- ملكان ـ میاندوآب در حوزه سه فرمانداری عجب‌شیر، بناب و ملکان اجرا شد. برای سال جاری نیز 40 روستای هدف در محورهای تبریز-اهر،تبریز-صوفیان،صوفیان-مرند،صوفیان-شبستر،شبستر-تسوج تا انتهای حوزه، مرند-جلفا و مرند-خوی در حوزه چهار فرمانداری تبریز، مرند، شبستر و هریس برای اجرای طرح شناسایی شده اند. 

وی افزود: برای اجرای این طرح، آموزش حضوری و فرهنگ‌سازی صحیح عبور و مرور با نصب بنر و پوسترهای حاوی پیام های ایمنی برای عابرین پیاده و موتورسواران و توزیع برخی تجهیزات ایمنی مانند كلاه ایمنی، حمایل شبرنگ دار و شبرنگ چهارتكه در بین موتورسواران و ساماندهی پل های زیرگذر برای عبور عابرین پیاده و نصب سرعت‌کاه جاده‌ای در محل‌های عبور عابرین پیاده انجام می گیرد.

باقرجوان در مورد اثربخشی اجرای این طرح ها نیز گفت: طبق آمار میزان تصادفات فوتی و جرحی از نوع برخورد موتورسیكلت با سایر وسایل نقلیه که در آنها وسیلة مقصر موتورسیکلت بوده باشد در سال 1392 نسبت به مدت مشابه سال 1391 حدود 12 درصدكاهش یافته است که در این خصوص ارتقای سطح فرهنگ رانندگی موتورسیکلت و آشکارسازی موتور و رانندة آن برای سایر وسایط نقلیه و استفاده موتورسواران از محل‌های مناسب عبور از جمله پل‌های زیرگذر سامان‌دهی‌شده و عدم ورود به جاده اصلی میتواند تأثیرگذار باشد.

مدیركل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان شرقی افزود: در زمینه ارتقای ایمنی سرنشینان وسایط نقلیه نیز پوسترها و بروشورهای حاوی پیام‌های ایمنی تهیه و با هماهنگی آموزش و پرورش استان در مراکز پیش‌دبستانی و دبستان‌ها با هدف مطلع نمودن دانش‌آموزان و اولیای آنان از استفاده درست از صندلی کودک و بستن صحیح کمربند ایمنی توزیع شده‌است.

گفتنی است در خصوص ارتقای ایمنی تردد وانت‌بارها و ادوات کشاورزی نیز علاوه بر ارائه چند اسلاید آموزشی توام با آموزش موتورسواران و عابرین پیاده در روستاها، نسبت به تهیه و نصب بازتاب مخصوص ادوات کشاورزی و وانت‌بارها اقدام و در وسایط نقلیه مربوطه جهت آشکارسازی آنها در حین تردد در جاده نصب شده‌ است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.