| کد خبر: 74969 |

◄ مجمتع های بین راهی در آسیا

تین نیوز | مجتمع هاي خدماتي – رفاهي بین راهی در خارج از کشور با نام هاي متفاوت وجود دارند: نواحي استراحتگاهی(Rest Area) ، ايستگاه خدمات (Service Station)، بازار خدمات(Service Plaza) ، مرکز خدمات(Service Center)  و خدمات جاده هاي اتومبيل رو (Motorway Service) نمونه اي از عناوين خدمات بين راهي هستند.

به گزارش تین نیوز، مجتمع هاي خدماتي - رفاهي در آمريكا، کانادا، استراليا و بخش هايي از اروپا و آسيا متداول هستند. استانداردها و هزينه هاي تعمير و نگهداري آنها متفاوت است. برخي از مجتمع ها داراي پارکينگ اتوبوس، تراکتور، تريلي، کاميون و وسايل نقليه تفريحي هستند. در بسياري از کشورها، این مجتمع ها، در نواحي روستايي و دور از مراکز مهم شهري و جمعيتي که خدمات فست فود و رستوران کامل، جايگاه سوخت، هتل و ساير خدمات مورد نياز گردشگران و مسافران وجود ندارد، ايجاد مي شوند.

در کشورهاي مالزي، اندونزي، عربستان سعودي و ترکيه، مجتمع هاي خدماتي بين راهي براي مسافران مسلمان، داراي مكان هايي براي اقامه نماز هستند. در مالزي يك رستوران بر بالاي يك آزادراه احداث شده است و برخلاف توقفگاه ها و ساير مجتمع هاي بين راهي که تنها از يك سمت جاده، امكان دسترسي به آنها وجود دارد، از هر دو سمت آزادراه امكان دسترسي به آن وجود دارد.

ژاپن
در ژاپن، خدمات بين راهي، ناحيه خدمات(Service Area)  يا ناحيه پارکينگ (Parking Area) ناميده مي شود و امكاناتي چون رستوران و مكان صرف غذا و فروشگاه رفاه دارند. علاوه بر اين، پارکينگ و توالت در مجتمع هاي بين راهي وجود دارد. در این کشور، مجتمع هاي خدماتي - رفاهي بين راهي توسط دولت در حاشيه جاده ها و بزرگراه ها طراحي مي شوند. این مراکز، علاوه بر استراحت مسافران و گردشگران، موجب رونق گردشگري و تجارت محلي مي شوند. در اغلب این مراکز در ژاپن، فروشگاه هاي توليدات محلي، خوراك هاي ساده و مختصر، سوغات و ساير کالاها وجود دارد. مجتمع هاي بین راهی ژاپن در طول ٢۴ ساعت شبانه روز به پارکينگ اتاق هاي استراحت و تسهيلاتي براي دسترسي به اطلاعات مورد نياز مجهز است.

تایلند
در کشور تايلند، مسافرت با اتوبوس بسيار متداول است و در سفرهاي طولاني مدت با اتوبوس، مجتمع هاي خدماتي بين راهي براي مسافران اتوبوس طراحي شده است. مجتمع هاي بين راهي در تايلند معمولا داراي رستوران هايي هستند که غذاي ارزان قيمت عرضه می کنند و همچنين فروشگاه هاي کوچكی براي خريد غذا دارند.

کره جنوبی
در کشور کره جنوبي مجتمع هاي متعددي در حاشيه جاده هاي بين شهري احداث شده است. اين مجتمع ها داراي رستوران با غذاهاي متنوع، محلي و سنتي، جايگاه عرضه سوخت، فروشگاه هاي مختلف، فروشگاه صنايع دستي، پارکينگ وسايل نقليه، تعميرگاه، محل استراحت رانندگان و مسافران و... هستند. در بعضي از مجتمع هاي بين راهي کره جنوبي، پارکينگ ويژه معلولان پيش بيني شده است و در مجاورت آنها، مكاني براي استقرار تجهيزات و وسايل مورد نياز معلولان، نظير ويلچر و عصا وجود دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امان الله امیرلیراوی 0 0

    با سلام
    قصد دارم جنوب ایران یک مجتمع بین راهی برای مسافران درست کنم زیباترین و ساده ترین و قشنگترین معماری را بهم معرفی نماید
    ممنونم دوستان خوب خوش ذوق