| کد خبر: 72775 |

در گفتگو با تین نیوز مطرح شد:

◄ جهاد بی نظیر جابجایی زائران در اربعین ۹۴: سه میلیون در ۱۴ روز / لزوم تعریف ساختار سفر برای اربعین

تین نیوز | دبیر کمیته زیرساخت، سوخت و حمل و نقل ستاد اربعین با بیان اینکه "یک جهاد جابجایی زائر در اربعین امسال صورت گرفت" گفت: جابجایی سه میلیون زائر حسینی طی 14 روز رفت و چهار روز برگشت در تاریخ حمل و نقل کشور بی بدیل و بی سابقه است.

محمد جواد عطرچیان در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در خصوص جزئیات اقدامات انجام گرفته در زیربخش های زیرساخت، سوخت و حمل و نقل به منظور تسهیل تردد زائران حسینی قبل، حین و پس از اتمام ایام اربعین اظهار داشت: از سال گذشته ستاد اربعین به ریاست حجت الاسلام و المسلیمن سید علی قاضی عسگر نماینده ولی فقیه تشکیل شد و چند ماه پیش این مسئولیت به وزیر کشور محول گردید.

وی افزود: تحت نظارت کمیته زیرساخت، سوخت و حمل و نقل، اقدامات اساسی در سه پایانه مرزی شلمچه، مهران و چزابه از سال گذشته در چند زیر بخش انجام گرفت.

تعریض پل زال با احداث پل جدید
این مقام مسئول با اشاره به اقدامات انجام شده در مرز مهران بیان داشت: اجرای عملیات آسفالت، چهاربانده کردن و تامین روشنایی مسیر منتهی به شهر مهران تا پایانه مرزی به طول 11 کیلومتر، احداث پل جدید در کنار پل زال با هدف تعریض مسیر موجود و افزایش میزان تردد، همچنین تعریض، بهسازی و روکش آسفالت 60 کیلومتر از جاده ایلام-مهران به همراه افزایش 60 چشمه به سرویس های بهداشتی طول مسیر منتهی به مرز مهران و افزایش گیت های گذرنامه به 96 عدد در پایانه به علاوه اصلاح انشعابات تامین آب و برق پایانه از جمله اقدامات انجام شده در بخش زیرساخت است.

دبیر کمیته زیرساخت، سوخت و حمل و نقل ستاد اربعین در ادامه با بیان اینکه "تعداد گیت های گذرنامه در مرز شلمچه به 48 عدد افزایش پیدا کرد" گفت: تامین روشنایی مسیر خرمشهر-شلمچه نیز توسط منطقه آزاد شلمچه تامین شد و تعدادی امکانات فیزیکی همچون افزایش سرویس های بهداشتی به 100 چشمه در مرز و  100 چشمه دیگر در طول مسیر منتهی به مرز شلمچه مستقر گردید.

عطرچیان در ادامه ضمن اشاره به اقدامات زیرساختی در محور سوسنگرد-بستان-چزابه بیان داشت: تعریض بهسازی، روکش آسفالت طول مسیر و افزایش گیت های گذرنامه به 48 عدد و همچنین تعداد سرویس های بهداشتی موجود در پایانه به 56 عدد افزایش پیدا کرد.

بسیج حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی در جابجایی زائران اربعین
دبیر کمیته زیرساخت، سوخت و حمل و نقل ستاد اربعین تصریح کرد: کمیته مذکور در بخش حمل و نقل در آماده باش کامل قرار داشت. به طوری که با استفاده از 80 درصد ناوگان حمل و نقل جاده ای مسافربری کشور معادل 12 هزار دستگاه، بیش از 30 هزار سفر زمینی به مقصد کشور عراق پوشش داده شد.

وی در ادامه با بیان اینکه "تعداد قطار های مسافربری مسیر تهران- خرمشهر و بالعکس از روزی دو سیر به پنج سیر در روز افزایش پیدا کرد" افزود: همچنین 720 پرواز با چیزی حدود 200 هزار صندلی طی این مدت انجام شد.

استقرار 7جایگاه سوخت متحرک در طول مسیر مرزهای سه گانه
عطرچیان در خصوص اقدامات انجام شده در بخش سوخت اظهار داشت: علاوه بر تکمیل مخازن و انبارهای سوخت در شهر های ایلام و ماهرن، هفت دستگاه جایگاه سیار در طول مسیرهای مرزهای مهران، شلمچه و چزابه خلاء کمبود سوخت را به طور کامل برطرف کرده بود.

بهره مندی از 1950 دستگاه ناوگان شهرداری ها در جابجایی زائران حسینی
این مقام مسئول با توجه به کمک ناوگان حمل و نقل تعدادی از شهرداری ها در دو بخش گفت: 590 دستگاه ناوگان شهرداری ها از خرمشهر به شلمچه و 60 دستگاه از بستان به چزابه و 300 اتوبوس درون شهری نیز مسیر شهر مهران تا مرز مهران را به صورت شاتل سرویس دهی می کردند.

وی افزود: بیش از یک هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل مسافربری شهرداری ها و سایر دستگاه های کشور در آن سوی مرز به ناوگان حمل و نقل عراق کمک می کردند.

جهاد حمل و نقل طی 14 روز
عطرچیان با بیان اینکه " در مجموع رفت و برگشت 3 میلیون جابجایی طی 14 روز صورت گرفت" خاطرنشان کرد: 33 هزار سفر توسط ناوگان حمل و نقل برون شهری انجام شد و بخش اعظم زائران با استفاده از حمل و نقل جاده ای جابجا شدند. لذا به تعبیر دیگر یک جهاد جابجایی زائرین طی ایام اربعین صورت گرفت که بی شک در تاریخ حمل و نقل کشور بی بدیل و بی سابقه است.

دبیر کمیته زیرساخت، سوخت و حمل و نقل ستاد اربعین یادآور شد: بین 65 تا 70 درصد زائران از مرز مهران و 30 الی 35 درصد از طریق مرز های شلمچه و چزابه جابجا شدند.

ساماندهی بازگشت  208 هزار زائر طی 24 ساعت از مهران
عطرچیان باتوجه به اینکه اکثریت زائران از طریق سه مرز زمینی با محوریت مرز مهران جابجا می شدند، تاکید داشت: کار بسیار بزرگی طی این مدت شکل گرفت به طوری که در پیک برگشت 208 هزار زائر در طی 24 ساعت از مرز وارد می شدند درحالی که جمعیت شهر مهران حدود 10 هزار نفر است و تقریبا طی هر سه ساعت 10 هزار نفر وارد این شهر می شدند اما در روز سه شنبه مورخ 17 آذر قریب به 10 هزار نفر از مرز مهران وارد کشور شدند.

تفاوت سرویس دهی در ایام اربعین و نوروز
وی با اشاره به تفاوت میان جابجایی مسافر در ایام اربعین و نوروز بیان داشت: در حالی که سفرهای نوروزی به سراسر کشور انجام می شود، جابجایی مسافر در ایام اربعین تنها به یک مقصد و از طریق سه مرز به تشابه یک قیف صورت می پذیرد.

عطرچیان با بیان اینکه "بنابر این تا پایان سفرها هیچ مشکلی در سرویس دهی از طریق تمامی شقوق حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی به وجود نیامد" تصریح کرد: اگر چه احتمال بروز تاخیر به ویژه برای دوره بازگشت در هر سه بخش وجود داشت، اما حمل و نقل زائران به طور کامل انجام شد.

عدم وجود ساختار تعریف شده برای مراسم اربعین
دبیر کمیته زیرساخت، سوخت و حمل و نقل ستاد اربعین با اشاره به نقاط ضعف و قوت خدمات دهی در ایام اربعین به ویژه در خصوص بخش حمل و نقل تصریح کرد: قبل از هر چیز، تحمل برخی کمبودها در صورت رویارویی از سوی زائران بیشترین کمک محسوب می شود اما جابجایی سه میلیون زائر طی 14 روز بدون ایجاد کمترین مشکل، بی شک نقطه قوت ما محسوب می شود.

عطرچیان افزود: همچنین ضعف اصلی، عدم وجود ساختار تعریف شده مانند برگزاری سفر "حج" به منظور تعیین زمان ثبت نام، تشخیص زمان رفت و برگشت و تعیین نفرات عبوری از مرز است؛ به طوری که برخی روزها 1000 دستگاه اتوبوس ارسالی بدون استفاده قرار می گرفت و رانندگان از رزق حلال باز می ماندند.

این مقام مسئول تاکید کرد: باید بخش حمل و نقل از تعداد زوار، زمان رفت و آمد و ظرفیت مرزها آگاهی کامل داشته باشد و شرایطی ایجاد شود تا جابجایی از مبدا تا مقصد با یک وسیله صورت پذیرد؛ به طوری که پیاده روی به صورت اختیاری حدفاصل نجف تا کربلا انجام شود از طرفی زیرساخت های استان خوزستان به نسبت امکانات سازمان ها و بخش های خصوصی و غیر دولتی بسیار گسترده تر از استان ایلام است و باید کمبودهای اساسی این استان نیز رفع گردد.

عطرچیان با توجه به ظرفیت ناوگان حمل و نقل کشور یادآور شد: علیرغم تعطیلات سه روزه در کشور و نیاز برخی اقشار مانند پزشک ها و دانشجویان به جابجایی، طی این مدت باید برنامه ریزی برای اربعین بر اساس عرضه و تقاضا باشد و برای ارائه خدمات بهتر، در این مورد خاص فکری اساسی شود.

علل بروز ترافیک و راهکار های رفع آن در زمان بازگشت
دبیر کمیته زیرساخت، سوخت و حمل و نقل با بیان اینکه "زائران طی 10 روز از کشور خارج و ظرف چهار روز وارد کشور شدند" تصریح کرد:  علیرغم ازدحام 175 هزار نفری در روز اول بازگشت جابجایی زائران از ابتدای نقطه صفر مرزی بود اما روز دوم تعداد زائران به 208 هزار نفر رسید که تداخل اتوبوس های شهرداری ها و برون شهری در مرز موجب تشکیل یک گره ترافیکی شد و  ناچار جابجایی از قبل از شهر مهران انجام گرفت.

وی افزود: باید فکر اساسی برای برگزاری سال آینده مراسم اربعین در زمان بازگشت بشود. اگر روزانه 4000 اتوبوس از جاده ایلام به نقطه صفر مرزی می رفت متوقف و ترافیکی به طول 100 کیلومتر ایجاد می شد.

عطرچیان با اشاره به انتظارات مردمی از دولت در خصوص ارائه خدمات حداکثری طی این مدت و برخی اتفاقات بیان داشت: اربعین یک مسئله کاملا مردمی است و خود آنها در تشکیل و اجرای آن نقش اصلی را ایفا می کنند اما علیرغم تمام تلاش های کمیته و ستاد طی روزهای پایانی به دلیل شرایط جوی نامناسب در پارکینگ های تعبیه شده در کنار مرزها باعث بروز برخی مشکلات شد.

آبادانی ایلام در گرو بهره مندی از حجم زائر و مسافر
دبیر کمیته زیرساخت، سوخت و حمل و نقل با توجه به بضاعت استان ایلام در بخش زیرساخت های خدماتی تاکید کرد: باید در نظر داشت که این استان به لحاظ بهره مندی از سرویس های حمل و نقل، زیرساخت هایی مانند هتل و مسافرخانه، برق، آب و سایر موارد دارای ظرفیت محدودی است و بی بهره ماندن ایلام از حجم قابل توجه ورود و خروج زائر و مسافر در ایام اربعین و محرم چیزی جز استهلاک زیریناهای استان به جا نمی گذارد گرچه می تواند زمینه رشد، توسعه، عمران و آبادانی آن را فراهم کند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  در پایان از همکاری تمامی استانداری ها، فرمانداری ها، شهرداری ها، وزارتخانه های راه و شهرسازی، امورخارجه،  بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، سپاه و سازمان حج و زیارت و سایر دستگاه ها ذی ربط  به ویژه رانندگان و شرکت های حمل و نقل جاده ای به عنوان بخش خصوصی تشکر کرد و یادآور شد: بخش خصوصی به صورت خود جوش و به عشق امام حسین و اربعین در این عرصه قدم گذاشتند و نقش اصلی جابجایی زائران بر دوش آنها بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.