| کد خبر: 35486 |

ربات‌های هشدار‌دهنده جاده‌ای جایگزین انسان‌ها

تین نیوز | برای همه رانندگان پیش آمده است كه حین رانندگی ناگهان خود را با پرسنل راهداری یا كارگرانی روبه‌رو دیده‌اند كه با تكان دادن پرچم انجام عملیات عمرانی در جاده هشدار می‌دهند. این عوامل انسانی هشدار‌دهنده گرچه در بسیاری مواقع از بروز حادثه و خسارت جلوگیری می‌كنند اما متاسفانه گاهی به دلایل گوناگون مثل لحظه‌ای غفلت از جانب خودشان یا رانندگان، عامل یا قربانی سوانح جاده‌ای می‌شوند. فكر ممانعت از حوادث این‌چنینی موجب تولید محصولی جدید شده است كه اكنون در برخی استان‌ها از آن استفاده می‌شود و با توجه به نتایج مثبت، ترویج آن در سراسر كشور قابل پیش‌بینی است.
 
جرقه خلاقیت بر اثر یك سانحه زده شد
سوانح و تلفات رانندگی در كشور ما آمار تاسف‌انگیزی دارند به همین دلیل تولید تجهیزاتی كه در كاهش این آمار موثر باشند، یكی از اولویت‌های بخش جاده‌ای است.
مدیرعامل شركت تولید‌كننده ربات‌های جاده‌ای با بیان این مطلب درباره محصول خود به «كسب وكار» اینگونه توضیح داد: محصول ما انواع مختلفی از ربات‌های هشداردهنده ترافیكی است. این ربات‌ها توسط كارشناسان داخلی تولید شده‌اند و می‌توانند جایگزین پرسنل پرچم‌زن در سازمان‌هایی همچون راهداری، پلیس‌راه، شهرداری و شركت‌های عمرانی شوند.
محسن جابری ادامه داد: در سال ۱۳۹۰ یكی از پرسنل های راهداری كه در یكی از اتوبان‌های اصفهان در حال تكان دادن پرچم هشدار بود، دچار سانحه شد و خودرویی با این شخص تصادف كرد. گرچه متاسفانه آن فرد جان خود را در آن سانحه از دست داد اما فكر جایگزین كردن ربات‌ها به جای انسان در نقاط حادثه‌خیز از همین سانحه در ذهن ما جرقه زد. متاسفانه از این دست حوادث در كشور ما كم اتفاق نمی‌افتد و اخیرا نیز شاهد سانحه منتهی به فوت یكی از ماموران پلیس‌راه در جاده بودیم. امیدواریم با تولید و استفاده از این محصول از این پس جان انسان‌ها در اینگونه موارد به خطر نیفتد.
 
راهداری، شهرداری و پلیس راه اصفهان؛ نخستین كاربران ربات‌های هشداردهنده
این فعال صنعتی اضافه كرد: این ربات‌ها قابل حمل هستند و در نقاط و شرایط حادثه‌خیز  به خوبی جایگزین عامل انسانی می‌شوند. به گفته جابری مثبت بودن عملكرد این ربات‌ها اكنون در پلیس راه اصفهان، شهرداری و اداره كل راهداری این استان و استان‌های چهارمحال و بختیاری و مازندران مورد تایید قرار گرفته است و از آنها استفاده می‌شود.
وی با بیان اینكه مشكل اصلی در مسیر ترویج این ربات‌ها تعریف نشدن سرفصل بودجه مشخص در سازمان‌های متولی است، افزود: مسئولان با مشاهده نتایج مثبت استفاده از این محصول، به ترویج آن در جاده‌ها تمایل دارند اما چون محصول جدیدی است هنوز سرفصلی در بودجه‌ها ندارد و از این نظر با مشكل مواجه هستیم. جابری اظهار امیدواری كرد با ترویج استفاده از این ربات‌ها از آمار تصادفات افرادی كه در جاده‌ها به خدمت‌رسانی مشغولند، كاسته و محیط امنی برای فعالیت آنها ایجاد شود.
 
بی تاثیر بودن عوامل جوی بر عملكرد ربات‌های جاده‌ای
ربات‌ها در بسیاری از موارد می‌توانند جایگزین خوبی برای عامل انسانی باشند اما موارد فراوانی هم وجود دارد كه ربات‌ها به دلیل محدودیت‌های خاص خود نمی‌توانند جانشین انسان‌ها شوند.
محمد پرتوی؛ كارشناس ترافیك با بیان این مطلب به «كسب‌وكار» می‌گوید: استفاده از ربات‌های هشدار‌دهنده موجب كاهش هزینه‌های مادی و همچنین كاهش تلفات پرسنل عمرانی جاده‌ها می‌شود. وی می‌افزاید: ربات برعكس انسان از گرما و سرما و برف و باران تاثیر نمی‌گیرد و در هر شرایطی به پرچم زدن خود ادامه می‌دهد و این در حالی است كه عملكرد عامل انسانی بر اثر عوامل جوی و خستگی  كاهش می‌یابد.
 
ارتقای فناوری ربات‌های جاده‌ای و تركیب با دیگر سیستم‌های هوشمند
این كارشناس می‌افزاید: در نظر داشته باشید رباتی كه در جاده مشغول هشدار دادن است نیز مانند عامل انسانی كه این كار را انجام می‌دهد نیازمند سركشی و مراقبت مداوم است چون یك لحظه از كار افتادن این ربات ممكن است برای افرادی كه در حال كار هستند، ایجاد خطر كند؛ ضمن اینكه ربات‌هایی كه در حال حاضر در كشورمان تولید شده‌اند، تك‌كاربردی هستند یعنی فقط پرچم هشدار را تكان می‌دهند و هوشمند نبودن آنها نقطه ضعف بزرگی به شمار می‌رود.
به گفته این كارشناس استفاده از ربات‌های هوشمند و چند منظوره و تركیب آنها با دوربین‌ها و دیگر سیستم‌های هوشمند كنترل جاده‌ها باید در دستور كار سازمان‌های متولی باشد و صنعتگران هم باید محصولات خود را با توجه به گستردگی جاده‌های ایران هم از نظر هماهنگی با شرایط اقلیمی گوناگون كشور و هم از نظر فناوری ارتقا دهند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 0 0

    این شرکت کلاهبردار است.