| کد خبر: 32398 |

تیغ راهسازی بر تن جنگل ها

تین نیوز |  امضای 151 نماینده مجلس پای نامه ای که از رئیس جمهوری می‌خواهد مجوز ساخت جاده پهن باند در میانه جنگل رویایی ابر را بدهد، درست از سر بی اطلاعی و فارغ بودن ذهن نمایندگان مجلس از مفاهیم توسعه پایدار است. همان اندیشه ای که زخم تیغ لودرهای شرکت گاز را بر پیکر جنگل ها زاگرسی در پارک ملی دنا نشاند و هزاران قطعه درخت بلوط را به کام مرگ برد.

در نامه‌ نمایندگان مجلس به دفتر ریاست‌جمهوری آمده «جاده ابر از زمان جنگ جهانی دوم محل عبور و مرور بوده است و باعث رونق و تسهیل عبور و مرور و جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی و تسهیل روابط تجاری با آسیای میانه خواهد شد» آنها خواستار عبور جاده‌ای از این جنگل شده و تاکید کرده اند:« این طرح در دولت نهم و دهم سه بار در استان گلستان و سمنان مصوبه هیات وقت بوده است که 8 کیلومتر آن باقی مانده است. از این رو مستدعی است دستور فرمایید تا نسبت به عملیات اجرایی الباقی این جاده اقدام نمایند.»

ایران به عنوان کشوری با سرانه جنگلی حداقلی 2 هزار متر مربع یکی از فقیرترین کشورهای دنیا است. چرا که میانگین سرانه جنگل در دنیا به ازای هر نفر 7500 متر است. بر اساس گزارش های فائو، مساحت کل جنگل‌های جهان 3 میلیارد و 454 میلیون هکتار است که سهم ایران از این میزان تنها 11 میلیون و 74هزار و 554 هکتار است. آن‌گونه که فائو اعلام کرده است جنگل به نقاطی گفته می‌شود که تاج پوشش بالای 10 درصد، توده جنگلی بیش از نیم هکتار و درختان و درختچه‌هایی بلندتر از 5 متر داشته باشد؛ در حالی که طبق تعریف ایران که وجود تاج پوششی 5 درصد به بالا را کافی می‌داند، ایران صاحب حدود 14 میلیون هکتار جنگل است.

بر اساس آمارهای منتشر شده 300 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط زاگرسی در وضعیت بحرانی قرار دارند. به گفته کامران پور مقدم، مدیر کل دفتر امور جنگلی سازمان جنگل، مراتع و آبخیزداری کشور، در حال حاضر یک ششم جنگل‌های زاگرسی کشور آلوده به بیماری ذغالی بلوط بوده و از این یک میلیون هکتار نیز، 300 هزار هکتار با آلودگی بیش از 50 درصد در وضعیت بحرانی قرار دارند.

وی با بیان اینکه جنگل‌های زاگرسی هفت استان ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان، کرمانشاه و فارس را در گیر بیماری قارچی زغالی بلوط هستند،  می‌گوید:‌ با وجود پراکنده بودن مناطق بحرانی می‌توان گفت استان‌های ایلام، لرستان و کرمانشاه به ترتیب دارای بیشترین مناطق بحرانی هستند.

جرقه ساخت جاده ابر از سال 86
عبور جاده از جنگل ابر به عنوان بکرترین اکوسیستم های جنگلی ایران که ذخیره گاه ارزشمندی از گونه های نایاب جنگلی مانند سرخدار است، از سال 86 به دستور دادستان کل کشور از سر گرفته شد اما مخالفت سازمان، کارشناسان و فعالان محیط زیست کشور نگذاشت یکی از زیباترین اکوتن های دنیا محل تردد انبوه ماشین ها در مسیر شاهرود به گرگان شود.با این حال 3 جاده کم تردد مسیر های دسترسی به این دو شهر در شمال شرق و مرکز ایران را تسهیل می‌کند اما آنطور که منابع خبری می‌گویند وجود منافع حیرت آور برای برخی از سودجویان سبب ایجاد زمینه نفوذ برای گرفتن مجوز ساخت جنگل ابر و در نهایت آغاز زمینخواری و ویلاسازی در این اکوسیستم حیاتی شده است.

چرا که جنگل ابر به دلیل واقع شدن در منتها علیه ارتفاعات ضلع جنوبی سواحل دریای خزر محل نشیمن ابرهای سترونی است که بعد از بارش های شمالی به اصطلاح بر فراز این جنگل نمایی خیره کننده و بی نظیر را بوجود می‌آورند.دکتر پیمان یوسفی آذر که پیشتر مدیرکل دفتر جنگلهای خارج از شمال سازمان جنگلهای ایران بوده به ابتکار می‌گوید: این جنگل یک اکوتن خارق العاده است و ساخت هر نوع جاده ای می‌تواند یکی از ارزشمند ترین ذخیرگاه های جنگلی سرخدار و بلوط و افرا و گونه های نادر گیاهی ایران را از بین ببرد.وی می‌افزاید: جنگل ابر دقیقا در محل دو ناحیه رویشی ایرانی تورانی و هیرکانی واقع شده و به دلیل ارزش های اکولوژیکی بالا و استعداد خاکی و آبی مناسب یکی از بکر ترین اکوسیسم های جنگلی در جهان است. هر بذری در این ناحیه ریخته شود به سرعت رشد کرده و می‌توان به انبوهی تبدیل شود و به همین خاطر این منطقه را دارای پوشش صددرصدی می‌نامیم.

جنگل ابر قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است که با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین تقاط شهرستان شاهرود می‌باشد. این جنگل با 35 هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور قرار دارد و به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است. به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعت ایران محسوب می‌شود. این جنگل 114اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در 20 بهمن 1389 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.درسال‌های گذشته طرحی برای احداث جاده‌ای از روستای ابر به شیرین آباد موسوم به جاده ابر از سوی وزارت راه و ترابری مطرح شده و در مواردی اقداماتی نیز برای ساخت این جاده صورت گرفته است که با مخالفت جدی دوستداران و کارشناسان محیط زیست روبرو شده است.

کارشناسان این جنگل را لایه حفاظتی زمین و سپری برای حفاظت از منطقه ابر می‌داند و معتقدند احداث این جاده به جنگل زیبای ابر و اکوسیستم منطقه آسیب جدی می‌رساند. و می‌تواند این جنگل را که بدون شک یکی از منحصر به فردترین و زیباترین زیست‌بوم‌های ایران محسوب می‌شود با ادامه عملیات راهسازی در این منطقه برای همیشه محو کند

مجابی: مخالفت با جاده سازی تا آخرین لحظه
در خواست 151 نماینده مجلس از رئیس جمهوری برای تسریع در ساخت جاده در جنگل ابر در حالی مطرح شده که کارشناسان معتقدند احداث این جاده جنگل ابر را نابود می‌کند. محمد مجابی معاون سازمان حفاظت محیط زیست در اینباره می‌گوید: سازمان محیط زیست در نامه هایی در دوران مختلف مخالفت خود را اعلام و معتقد است این جاده به جنگل زیبای ابر و اکوسیستم منطقه آسیب جدی می‌رساند.معاون توسعه مدیریت،حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص خواسته نمایندگان مجلس و مشکلات حاصل از اجرای شدن جاده جنگل گفت: امیدواریم تصمیم جدید نمایندگان در خصوص جاده ابر کارشناسان باشد. آنچه که در مورد جاده زرین گل به سمت شاهرود قابل تامل است وجود جاده ای قدیمی به نام گاز است که قابل استفاده و دسترسی است.

وی افزود: آنچه که نمایندگان مجلس و نماینده علی آباد کتول پیگیری می‌کنند جاده ای است که از ارتفاعات سلسله جبال البرزعبور می‌کند و در اکوسیستم جنگل های هیرکانی به سمت شاهرود قرار میگیرد، که در برخی از قسمت های این مسیر ما با شیبی بیش از پنجاه درصد روبرو هستیم که این میزان شیب تندی برای جاده زدن خواهد بود. مجابی اضافه کرد: بر همین اساس سازمان محیط زیست طی نامه های در دوران مختلف اعلام کرده است با توجه به اینکه این منطقه، جنگل بکر و حیات وحش منحصر به فردی دارد نیاز به دقت و توجه بیشتری برای رفع مسایل مربوط به آن است.این در حالیست که جاده مورد نظر در ارزیابی زیستی مورد تایید قرار نگرفته است.

جنگل ابر در لیست مناطق چهارگانه قرار می‌گیرد
مدیر کل زیستگاه ها و امور مناطق دراین باره گفت: اقدامات لازم برای قرار گرفتن جنگل ابر بعنوان منطقه حفاظت شده شروع شده است. فرهنگ قصریانی ادامه داد: برای قرار گرفتن جنگل ابر تحت مدیریت مناطق چهارگانه نیاز به موافقت دو ارگان سازمان جنگل ها و مراتع کشور و وزارت صنایع و معادن وجود دارد که خوشبختانه توانسته ایم موافقت وزارت صنعت و معدن را جلب کنیم و اقدامات لازم برای جلب رضایت سازمان جنگل ها و مراتع نیز در دست اقدام است.

قصریانی اظهار داشت: متاسفانه با اینکه بارها سازمان حفاظت محیط زیست غیر اصولی بودن جاده ابر بدلیل داشتن جایگزین ها مناسب تر و فرسایش، شیب و نابود شدن گونه های حیات وحش و گیاهی منحصر به فرد را مطرح کرده اما باز هم دست بردار نیستند اما چون متولی اصلی جنگل ابر در حال حاضر در اختیار سازمان جنگل ها و مراتع کشور است کسی به حرف محیط زیست گوش نمی‌دهد.

جاده جنگل ابر تجارت استان را تسهیل می‌کند
نوروزی نماینده علی آبادکتول گفت: اجرای جاده علی آباد کتول و شاهرود در دولت نهم و دهم سه بار مصوب شده است و ما امیدواریم با حضور ریاست محترم جمهور در استان گلستان مسئله هشت کیلومتر باقی مانده نیز حل بشود. نوروزی به اهمیت این جاده برای منطقه اشاره کرد واظهار داشت: جاده ای که در حال اجرا است بعنوان یک جاده خوش ییلاقی است و مسایل تجاری استان را تسهیل می‌بخشد. وی ادامه داد: اجرای این جاده باعث صرفه جویی در انرژی و وقت می‌گردد و می‌تواند مسیری که دو ساعت ونیم پیمودنش به طول می‌انجامد به 45 دقیقه کاهش دهد.

احداث جاده حیات وحش را به مخاطره می‌اندازد
خسرو ساقب طائبی عضو هیات علمی سازمان جنگل ها و مراتع در خصوص جاده جنگل ابر افزود وقتی جاده ای با هر درجه ای بخواهد از یک منطقه کوهستانی عبور کند بطور قطع فضایی را در جنگل ایجاد خواهد کرد. صاقب طائبی بیان داشت: در واقع روستا های زیادی در این منطقه وجود دارد که وابسته به اقلیم جنگلی هستند و تامین آب از چشمه های این منطقه و مسایل کشاورزی آن ها نیز به این اقلیم گره خورده است و اینکه احداث جاده می‌تواند ارتباطات حیات وحش را با مخاطرات جدی روبرو کند.

کمپین اعتراضی به ساخت جاده در جنگل
در پی درخواست 151 نماینده مجلس از رئیس‌جمهوری مبنی بر اجرای جاده جنگل ابر، تشکل‌های زیست‌محیطی کشور با امضای طوماری خطاب به دکتر روحانی خواستار ارتقای ضریب حفاظتی جنگل ابر و جلوگیری از ساخت جاده در آن شدند. این در حالی است که ساخت جاده سازی در ابر با آغاز به کار دولت روحانی از سوی سازمان محیط زیست متوقف شده بود.بر همین اساس حنیف رضایی، عضو هیات مدیره ستاد مردمی حفاظت از جنگل ابر در گفت‌و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، از امضای طوماری توسط فعالان محیط زیست خبر داد.

به گفته وی، تشکل‌های جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود، موسسه شاهوار زیست، رفتگران طبیعت استان سمنان، گروه کوهنوردی پدیده شاهرود، انجمن صلح آب شاهرود، رفتگران طبیعت استان گلستان، دیده‌بان میانکاله بهشهر، موسسه دیده‌بان کوهستان تهران، انجمن کوهنوردان ایران، موسسه سبزاندیشان اراک، رفتگران طبیعت استان مازندران، انجمن دوستداران دماوند کوه، گروه مهرگان طبیعت نکا، گروه فرهنگی ورزشی گرگان، موسسه کوهستان سبز تهران، کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست تهران،‌ صدها شخصیت حقیقی دیگر، از جمله تشکل‌های امضاکننده این طومار هستند.
 
رویای ابر
جنگل ابر مانند تاجی بر بلندی رشته کوه ها در امتداد قله 4 هزار متری شاهوار و بعد از عبور از باغ های بسطام خودنمایی می‌کند. در این جنگل ابرها آنقدر به درخت ها نزدیکند که گمان می‌کنید جنگل بر روی ابرها سوار است و شما در میان آنها در حال حرکت هستید. آب و هوای خاص این جنگل، درختان متفاوتی را در خود پرورش می‌دهد که برخی از این درخت ها با شکل خاص خود روی زمین خزیده اند و جنگل را از زیبایی خود سرشار کرده اند.

از یک سو قدمت این جنگل که جز بقایای دوران سوم زمین شناسی است و از سوی دیگر وجود 85 نوع گونه گیاهان چوبی به همراه گونه های گیاهی نادر مانند نارون، بارانک، سرخدار و... جنگل ابر را به موزه ای طبیعی تبدیل کرده است. جنگل ابر شاهرود یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین جنگل های دنیا است که در مسیر جاده شاهرود - گرگان این جنگل با گونه های گیاهی و جانوری نادر در مجاورت روستای ابر واقع شده و از آنجا که در اغلب مواقع فضای این جنگل را پوششی از اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است و به باور بسیاری از گردشگران زیباترین چشم انداز طبیعت ایران محسوب می‌شود.

ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پائین بودن درجه حرارت درفصل گرما و وجود چشمه‌سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع از شاخصه‌های این جنگل است.جنگل ابر یکی از بانکهای گیاهان دارویی سرشار در کشور شناسایی شده است، که همه ساله مشتاقان و علاقه مندان را از گوشه کنار جهان به سوی خود دعوت می‌کند. در جنگل ابر آسمان به زمین می‌آید، از قبل خبر نمی‌کنند و هر وقت دلشان بخواهد می‌آیند هر وقت هم که دلشان بخواهد می‌روند. مجاورت دو ناحیه کم فشار و پرفشار (دشت گرگان و منطقه ابر) باعث شده هر وقت زمین انرژی می‌گیرد ابرها جابه‌جا شوند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیرضا حشمتی 0 0

    چون اینها نمایندگان واقعی مردم نیستند. مجلسی که یک سوم نمایندگانش[…] معلومه چه مجلسیه و چه شخصیتی داره. اینها نه دلشون برای ایران میسوزه نه برای مردم نه اسلام. الان شما لیست۳۰نفره نمایندگان تهران رو ببرید وسط میدون ولیعصر از مردم بپرسید آیا اینها رو میشناسید پاسخ نه خواهد بود. چون واقعا رایی درکار نبوده