| کد خبر: 25670 |

زنگ خطری که به صدا در‌ آمد

۶۵ درصد ناوگان بین شهری کشور عمر بالای ۱۰ سال دارند

تین نیوز | طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی عمر 65 درصد ناوگان بین شهری کشور به بیش از 10 سال رسیده و متوسط عمر ناوگان نیز 16 سال است.
 
بر مبنای گزارش وزارت راه و شهرسازی ، در حال حاضر تنها 35 درصد از ناوگان بین شهری کشور عمری کمتر از 10 سال دارند و در این بین وضعیت مینی‌بوس‌ها از دیگر وسایل نقلیه نگران کننده‌تر به حساب می‌آید.
 
متوسط عمر اتوبوس‌های بین شهری به 13 سال رسیده و 65 درصد از سواری‌های کرایه نیز عمری بین شش تا 10 سال دارند اما متوسط سن مینی‌بوس‌ها همچنان بالاست.
 
با توجه به بالا بودن میزان تصادفات جاده‌ای نسبت به استانداردهای جهانی و نقشی که وسایل نقلیه در بوجود آوردن این حوادث داشته‌اند، بالا رفتن عمر وسایل نقلیه، خطر به وجود آوردن حوادث بیشتر را افزایش می‌دهد.
 
هر چند در سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی برای نوسازی ناوگان آغاز شده اما برخی مشکلات که در راه اتوبوس‌های جدید اسکانیا ایجاد شد و البته محدودیت تسهیلات اعطایی به رانندگان تورمی سرعت کار را کم کرده است.
 
هر چند طبق اعلام رییس اتحادیه مینی بوس رانی کل کشور مسدود ماندن سایت نام نویسی خودروها، عملا امکان خرید ماشین‌های جدید را بین برده است.
 
ثابت ماندن بدنه اصلی ناوگان جاد‌ه‌ای در سال‌های گذشته باعث شده، حتی عمر سواری‌های بین شهری نیز نسبت به سال‌های گذشته بالا رود و با وجود ورود تعداد زیادی سواری صفر کیلومتر به ناوگان در سال‌های گذشته، میانگین سن این ماشین‌ها نیز افزایش یافته و تنها 18 درصد از آن‌ها کمتر از پنج سال عمر دارند.
 
با توجه به صحبت‌های گسترده‌ای که در سال‌های گذشته درباره لزوم کاهش میزان تصادفات جاده‌ای صورت گرفته به نظر می‌رسد بالا رفتن میانگین عمر ناوگان بین شهری، زنگ خطری است که نه پرداختن به آن در آینده حوادثی تلخ به وجود خواهد آورد

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.