| کد خبر: 245910 |

مرکز آزمون جاده ای؛ تکلیف انجام نشده سازمان ملی استاندارد

براساس تبصره ماده ۱۳ طرح تحول بازار و صنعت خودرو، سازمان ملی استاندارد مکلف شده مرکز ملی آزمون‌های جاده‌ای را با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی کند، اما این مرکز تا کنون ایجاد نشده است.

تین نیوز

براساس تبصره ماده ۱۳ طرح تحول بازار و صنعت خودرو، سازمان ملی استاندارد مکلف شده مرکز ملی آزمون‌های جاده‌ای را با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی کند، اما این مرکز تا کنون ایجاد نشده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از  صدا و سیما، سال ۸۲ مساحتی به وسعت ۸۵۰ هکتار برای مرکز آزمون جاده‌ای خودرو در نظر گرفته شد؛ مرکزی که قرار بود در آن خودرو‌های داخلی، تست و بررسی شوند.

به گفته آ سعید تاجیک مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، آزمون جاده‌ای خودرو یک شبیه سازی است از کل جاده‌هایی که یک خودرو در طول دوره عمر در آن حرکت می‌کند، از جاده با شیب‌های مختلف گرفته تا جاده‌های ناهموار، جاده‌های با شرایط آب و هوایی مختلف در این مرکز وجود دارد.

اما مدیر عامل این مرکز می‌گوید نه تنها این مرکز افتتاح نشد بلکه زمین اختصاص داده شده به آن هم پس گرفته شد؛
 شهریوری افزود: استاندارد سازی خودرو به دلیل نبود سرمایه عملی نشد و به دلیل نبود حمایت‌های لازم، این مرکز را رها کنیم. 
 
به دنبال چرایی اجرا نشدن این طرح به سراغ مسئولان وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد به عنوان متولیان تولید و نظارت بر کیفیت خودرو رفتیم؛ آقای عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، افزود: برنامه‌های بلندپروازانه‌ای در خصوص ایجاد مراکز تست در کشور تعریف شده بود متاسفانه برخی از آن برنامه‌ها به دلیل اینکه نیاز به سرمایه گذاری بسیار بالایی داشت متوقف ماند. 
 
طبق تبصره ماده ۱۳ طرح تحول بازار و صنعت خودرو، سازمان ملی استاندارد مکلف شده مرکز ملی آزمون‌های جاده‌ای را با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی کند، از مسئولان این سازمان علت اجرایی نشدن این طرح را پرسیدیم.
 
مهدی انگورج مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در این خصوص می‌گوید: برای ایجاد و راه اندازی این مراکز به امکانات فنی و مالی فراوانی نیاز است و سازمان استاندارد پیوسته احداث مرکز آزمون جاده‌ای با امکانات مناسب را به عنوان یک ضرورت و یک پروژه ملی تاکید کرده و پیگیری می‌کند.
 
از نمایندگان مردم، درباره ترک فعل سازمان ملی استاندارد در اجرای قانون پرسیدیم؛ آقای رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، گفت: موضوع عدم راه اندازی مرکز آزمون جاده‌ای خودرو را از سازمان استاندارد پیگیری خواهیم کرد؛ بنظر می‌رسد ترک فعلی اتفاق افتاده که حتما در کنار انتقاداتی که به صنعت خودروسازی شده این موضوع به صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد.
 
نتیجه اجرا نشدن قانون این است که خودرو‌های داخلی برای تست و بررسی و کسب استاندارد‌ها در مراکز تست خارج کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
 
به گفته رشیدی کوچی یکی از اتفاقات خوبی که در گذشته افتاد تصمیم برای راه اندازی مرکز تست جاده‌ای برای صنعت خودرو بود که متاسفانه با وجود اینکه شروع خوبی داشت به نتیجه مطلوب نرسید و همین موضوع باعث شده صنعت خودرو سازی مجبور باشد برای تست خودرو، آن‌ها را به خارج از کشور ارسال کند و یک هزینه هنگفتی را از لحاظ ارزی بر روی کشور بگذارد.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.