| کد خبر: 235026 |

◄ کشاورزیان: جاده‌های مرگ نداریم

رییس اسبق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این تعریف را از جاده‌های کشور قبول ندارد و آن را غیرمنصفانه می‌داند.

تین نیوز

 رستم قاسمی دوم شهریور ماه و پیش از سخنرانی در جلسه بررسی صلاحیتش در صحن علنی مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: «در دومین گام امیدوارم به زودی خدمت را به سطحی برسانیم که به جای نگرانی از ناوگان فرسوده و جاده‌های مرگ؛ مطالبه مردم عزیز از ما راه‌اندازی ناوگان حمل‌ونقل سبز باشد. یقین داریم که می‌شود و می‌توانیم.»

به گزارش تین نیوز به نقل از  ایسنا،این مسئله در حالی از سوی وزیر راه و شهرسازی قبل از گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس مطرح شد که، داوود کشاورزیان –رییس اسبق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای- آن را قبول ندارد. ویاظهار کرد: تعبیری که از راه‌های کشور به عنوان جاده‌های مرگ یاد می‌شود را قبول ندارم و وضعیت راه‌های کشور  از نظر استانداردهای بین‌المللی آنقدر وخیم نیست که اینگونه آن را توصیف کنیم. بنابراین استفاده از واژه جاده‌های مرگ غیر کارشناسی و غیر منصفانه است.

وی افزود: جاده‌های کشور از نظر استاندارد با استانداردهای جهانی فاصله چندانی ندارد. از سوی دیگر باید این مسئله را بپذیریم که در کشور ما عمده حمل‌ونقل به وسیله جاده‌ انجام می‌شود و سهم حمل و نقل ریلی بسیار پایین است. ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد و بیش از یک درصد خودروها را داریم که در حال تردد هستند. بنابراین اگر همه ساله در دنیا بالغ بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در جاده‌ها و حوادث جاده‌ای کشته می‌شوند و اگر ایران یک درصد این تلفات را تقریبا دارد، مسئله عجیب و غریبی نیست. هر چند تعداد تلفات جاده‌ای در هر سال باید به حداقل ممکن برسد و داغدار شدن حتی یک خانواده ایرانی هم قابل توجیه نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت.

رییس اسبق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه نباید فکر کنیم تنها کشوری هستیم که تلفات جاده‌ای داریم، ادامه داد: همه باید تلاش کنیم که تعداد تلفات جاده‌ای کمتر شود اما این تنها به جاده‌ها بر نمی‌گردد و فرهنگ رانندگی هم باید اصلاح شود و به نظر من بیشترین نقش را در تصادفات جاده‌ای، فرهنگ رانندگی دارد.

کشاورزیان با اشاره به اینکه نمی‌توان همه جاده‌ها را تبدیل به آزاد راه کرد، گفت: به اعتقاد من راه‌های کشور  استاندارد است و به عنوان مثال جاده چالوس که عرض آن در برخی نقاط در حد هفت متر است را نمی‌توان با آزادراه مقایسه کرد و وجود تصادفات را نمی‌توان به صورت کلی به آن ربط داد اما از سوی دیگر باید سازمان راهداری تلاش کند تا نقاط حادثه خیز را و به عنوان مثال ورودیُ خروجی و دوربرگردان‌های غیر استاندارد را حذف کند چرا که این تعداد ورودی و خروجی و دوربرگردان در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.

وی اضافه کرد: حدود ۸۰ هزار کیلومتر انواع محورهای مواصلاتی اصلی از جمله راه، بزرگراه، آزادراه و... در کشور داریم که تنها در  ۳۰۰۰ کیلومتر آن عوارض اخذ می‌شود و در بقیه این محورها بایستی از محل بودجه عمومی خرج نگهداری و تعمیرات آن‌ها کرد اما با وجود افزایش هزینه‌های راهسازی و مصالح مورد نیازی مانند قیر، سیمان و...،   منابع سازمان راهداری رشد چندانی نداشته است و مجموعه پولی که راهداری برای این کار در اختیار دارد کمتر از ۲۰ درصد نیازش بوده و بنابراین طبیعی است که نتواند به موقع عملیات‌های ضروری برای تعمیر و نگهداری راه‌های کشور انجام دهد و حتی بعضا مشاهده می‌شود که بودجه کافی برای یک خط کشی ساده در محورهای مواصلاتی ندارد.

رییس اسبق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: با وجود اینکه راه‌های بسیاری مانند تعیین مالیات جاده‌ای برای رانندگان مطرح شد و قرار بود تصویب شود، هیچگاه این کار به سرانجام نرسید و سال‌ به سال از ارزش اعتبارات راهداری کاسته شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کورش فلاحی 0 0

    سلام خداقوت خدمت عوامل محترم تین نیوز .
    جناب کشاورزیان شما چند بار جادهای اصلی کشور را با وسیله نقلیه زمینی طی کردید ؟
    اگر طی نکرده اید نمیدانید نقاط حادثه خیز کشور که با تابلو مخصوص فسفری که نشانه یک یا چند بار تصادف مرگبار است نشانه گذاری شده .
    اگر طی کرده اید پس معنی این نو تابلو ها را نمیدانید .
    در هردو صورت باعث تاسف است که یک مقام ارشد سابق سازمان حمل ونقل جاده ای سیاه نمایی کند .امار تلفات صوانح جاده ای که گویای عمق فاجعه است .
    لطفا به شعور مردم توهین نکنید.