| کد خبر: 232491 |

یک راهکار حمل و نقلی برای کاهش دمای هوا

زمانیکه هوا گرم می‌شود مردم به دنبال راه‌هایی برای خنک شدن می‌گردند و یکی از این راه‌ها درست زیر پای ما قرار دارد: آسفالت خیابان

تین نیوز

زمانیکه هوا گرم می‌شود مردم به دنبال راه‌هایی برای خنک شدن می‌گردند و یکی از این راه‌ها درست زیر پای ما قرار دارد: آسفالت خیابان

به گزارش تین نیوز به نقل از ساینس‌آلرت، محققان نشان داده‌اند که ساخت جاده‌هایی با رنگ روشن و بازتاب بیشتر می‌تواند به کاهش دما به اندازه‌ی ۱.۴ درجه‌ی سانتی‌گراد کمک کند و فرکانس امواج گرما را تا ۴۱ درصد کاهش دهد. اما اگر از سطوح بازتابنده به درستی استفاده نشود می‌تواند باعث گرم شدن ساختمان‌های اطراف شود.

علت گرم شدن سطوح چیست؟

تمام سطوح بسته به میزان تشعشعاتی که دریافت یا بازتاب می‌کنند می‌توانند بر روی دمای هوای شهرها اثر بگذارند.

در مناطق شهری در حدود ۴۰ درصد زمین‌ها آسفالت هستند و دمایی که این سطوح جذب می‌کنند به آرامی آزاد شده و محیط اطراف را گرم می‌کند.

یکی از دلایل گرم‌تر بودن شهرها در تابستان به نسبت مناطق روستایی همین است.

استفاده از مواد بازتابنده می‌تواند از افزایش دما جلوگیری کند و به کاهش تغییرات جوی کمک کند. سفید کردن سقف خانه‌ها نیز اثری مشابه می‌گذارد.

برای تخمین میزان بازتابندگی سطوح از کمیتی به نام آلبدو یا سپیدایی استفاده شد که نشان دهنده‌ی درصد بازتاب نور از یک جسم است. هر چقدر سپیدایی یک سطح کم باشد نور بیشتری جذب می‌کند و دمای بیشتری را به دام می‌اندازد.

سطوح تیره‌تر سپیدایی کمتری دارند به طور مثال سپیدایی آسفالت در حدود ۰.۰۵ تا ۰.۱ است که بدین معناست که آسفالت تنها ۵ تا ۱۰ درصد نور را بازتاب می‌کند و ۹۵ درصد آن را جذب می‌کند.

اگر در سطوح خیابان‌ها از مواد روشن‌تر و بازتابنده مانند بتن استفاده شود می‌توان سپیدایی را دو برابر کرد. مدل‌سازی‌های موسسه فناوری ماساچوست نشان داده که کاهش سپیدایی راه‌های ایالات متحده آمریکا می‌تواند مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.

در چه مکان‌هایی می‌توان از این روش استفاده کرد؟

از این روش نمی‌توان برای همه‌ی جاده‌ها استفاده کرد. راه‌های درون شهری و راه‌هایی که در نزدیکی روستاها هستند برای این کار مناسب نیستند.

سطوح بازتابنده می‌توانند نور را به سمت ساختمان‌های اطراف منعکس کرده و باعث گرم شدن آن‌ها شوند و در نتیجه تقاضا برای سیستم‌های خنک کننده و مصرف آن‌ها را افزایش دهند.

در شهری مانند بوستون ساختمان‌های بلند جلوی تابش نور به خیابان‌ها را می‌گیرد بنابراین استفاده از این روش در این شهر نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند مضر باشد.

در نیویورک استفاده از این روش باعث خنک شدن سطح به اندازه‌ی ۶.۱ درجه سانتی‌گراد شد اما چند متر بالاتر از سطح دما افزایش یافت.

این نتایج نشان می‌دهد که استفاده از پوشش‌هایی با رنگ روشن می‌تواند برای جاده‌ها و نه پیاده‌رو ها مناسب باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.