| کد خبر: 200991 |

◄ آموزشگاه‌های رانندگی؛ عامل کم‌تر دیده شده در تصادفات جاده‌ای

ایران یکی از کشورهای دارای بالاترین آمار تصادف‌های رانندگی در جهان است و مرگ‌ومیر ناشی از این تصادف‌ها در سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. خودرو، راننده، جاده و عوامل محیطی چهار عنصر اصلی و موثر در بروز سوانح جاده ای و تصادفات به شمار می روند و در هر حادثه ای این عوامل با شدت و ضعفی نقش دارند اما کارشناسان بر این باورند که در میان این عناصر، آموزش صحیح و فرهنگ سازی نیز در کاهش و افزایش تصادفات جاده ای نقش بسزایی دارند.

تین نیوز

ایران یکی از کشورهای دارای بالاترین آمار تصادف‌های رانندگی در جهان است و مرگ‌ومیر ناشی از این تصادف‌ها در سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. خودرو، راننده، جاده و عوامل محیطی چهار عنصر اصلی و موثر در بروز سوانح جاده ای و تصادفات به شمار می روند و در هر حادثه ای این عوامل با شدت و ضعفی نقش دارند اما کارشناسان بر این باورند که در میان این عناصر، آموزش صحیح و فرهنگ سازی نیز در کاهش و افزایش تصادفات جاده ای نقش بسزایی دارند. 

محمد بخارایی عضو هیات‌مدیره جمعیت ایمنی راه‌ها در گفت و گو با خبرنگار تین نیوز گفت: بهترین راهکار برای کاهش تصادفات رانندگی در آینده، آموزش و فرهنگ‌سازی است زیرا هم کم‌هزینه و هم زود اثر در کاهش تصادفات جاده ای است.

وی افزود: یکی دیگر از راهکارهای انسانی که می تواند در کاهش حوادث رانندگی تاثیرگذار باشد، سخت گیری در ارائه گواهینامه رانندگی است. برخی از آموزشگاه های رانندگی در امر آموزش و امتحان رانندگی، سهل‌گیر هستند و حساسیت‌ها و سخت گیری‌های لازم را به کار نمی‌گیرند که خود این قضیه نیز می تواند بعدها در افزایش تصادفات و تلفات رانندگی بسیار موثر باشد.

گفتنی است که وزیر سابق راه و شهرسازی نیز معتقد بود که در قوانین صدور گواهینامه باید بازنگری صورت گیرد. وی معتقد بود که : مهارت در رانندگی نباید تنها شاخص صدور گواهینامه باشد بلکه باید صلاحیت های دیگری نیز برای صدور گواهینامه در نظر گرفته شود.

بخارایی با بیان اینکه پلیس نیز وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد گفت: رسالت اصلی پلیس آموزش است و این کار را به راحتی واگذار کرده بود و نظارت کمی بر آن دارد.

وی گفت: وظیفه پلیس این است که به طور نامحسوس، برخی از کسانی که به تازگی گواهینامه دریافت کرده‌اند را به صورت تصادفی کنترل کند. همچنین باید نظارت خود را بر روی آموزشگاه‌های رانندگی نیز افزایش دهد. حتی اگر لازم باشد می تواند به مانند گذشته وظیفه صدور گواهینامه را در دست بگیرد. 

بخارایی اضافه کرد: در دنیای مدرن امروزی، با پیچیده‌تر شدن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، به خصوص در شهرهای بزرگ، رانندگی کار آسانی نیست. علم، تجربه، تخصص و البته تمرین، نیازمندی های تبدیل شدن به یک راننده خوب و حرفه ای هستند. در این میان آموزشگاه های رانندگی ، نقش بسزایی در آموزش هنرجویان خواهند داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.