| کد خبر: 193101 |

افزایش سوانح جاده ای قزوین در سایه کمبود مجتمع های بین راهی

چندی پیش مسئولان استان قزوین اعلام کردند آمار تصادفات در این استان ۲۱۴ درصد افزایش داشته است، به طوری که تنها در سه ماهه ابتدای سال جاری بنابر گزارش پزشکی قانونی ۳۰ نفر در جاده های قزوین جان خود را از دست داده اند.

تین نیوز

جمعی از مسئولان و کارشناسان ذیربط در قزوین معتقدند در کنار معیوب بودن دوربین های کنترل جاده ای و نواقص راه ها مانند عدم روشنایی، کمبود مجتمع های خدماتی بین راهی در آزادراه های این استان سبب شده تا برخی رانندگان در مسیرهای آن بدون توقف به مسیر خود ادامه داده و دچار خستگی و خواب آلودگی و در نهایت سوانح جاده‌ای شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، چندی پیش مسئولان استان قزوین اعلام کردند آمار تصادفات در این استان ۲۱۴ درصد افزایش داشته است، به طوری که تنها در سه ماهه ابتدای سال جاری بنابر گزارش پزشکی قانونی ۳۰ نفر در جاده های قزوین جان خود را از دست داده اند.

تاکنون نبود ایمنی در راه‌ها، سرعت و بی توجهی رانندگان به جلو و خودروهای فاقد ایمن از عمده دلایلی بود که در سوانح جاده ای به فوت سرنشینان خودرو منجر می شد، اما اکنون عوامل دیگری نظیر رانندگی مستمر و خستگی راننده در پی نبود توقفگاه های مناسب و مجتمع های خدمات رفاهی در طول مسیر باعث تلفات جاده ای می شود.

این در حالی است که با وجود محوزهای ارایه شده برای ساخت مجتمع های خدمات رفاهی در طول مسیرهای ارتباطی قزوین، بسیاری از سرمایه گذاران تمایلی برای ساخت و ساز نداشته و خیلی از این مجوزها رها و باطل شده اند.

آزادراه قزوین – زنجان خطرناک ترین مسیر ارتباطی استان قزوین 

رییس پلیس راه استان قزوین گفت: متاسفانه آزادراه قزوین – زنجان وضعیت خوبی ندارد و امسال ۱۱ نفر در این مسیر جان خودشان را از دست دادند که این رقم به نسبت سال گذشته با افزایش ۷۹ درصدی روبرو است و برای استان آمار منفی ایجاد می کند.

سرهنگ نصرالله بیگلری یکی از علت های افزایش تصادف در آزادراه قزوین – زنجان را تردد رانندگان غرب کشور عنوان کرد و گفت: حرکت رانندگان از این مسیر در حوالی ساعات صبح انجام می شود و بررسی ها نیز نشان می دهد ۷۰ تا ۸۰ درصد تصادفات فوتی و جرحی استان به علت واژگونی و خواب آلودگی رانندگان در این مسیر است.

وی تاکید کرد: نبود مجتمع های خدمات رفاهی در آزادراه قزوین – زنجان در مسیرهای رفت و برگشت و فقدان سرویس بهداشتی و واحدهای صنفی اغذیه سبب شده تا رانندگان هیچ توقفی در این آزادراه نداشته باشند و خستگی مفرط به افزایش تصادفات و تلفات جاده ای منجر شود.

این مسئول انتظامی تاکید کرد: مسئولان اداره راه باید با ایجاد شیب شیروانی و ساماندهی خاکریزها مکان امنی را برای مسافران جاده ای ایجاد کند و نبود این موارد در سال های گذشته به واژگونی خودروی سواری و فوت دسته جمعی سرنشینان منجر شده است.

بیگلری به افزایش ۸۴ درصدی تصادفات جرحی در استان اشاره کرد و گفت: تصادفات رو به افزایش است و متاسفانه به علت معیوب بودن ۲۵ دستگاه از دوربین های سامانه کنترل ترافیک در سه آزدراه از جمله قزوین – زنجان شاهد حرکات خطرناک رانندگان و افزایش سرعت تا ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت هستیم.

رییس پلیس راه قزوین، نبود روشنایی مناسب، ضرورت لکه گیری آسفالت، احداث گاردهای بتنی، اصلاح دوربرگردان های غیراستاندارد و مسیرهای هندسی را از جمله مطالبات راهور در آزادراه قزوین – زنجان عنوان کرد و از مسئولان متولی خواست تا در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.

آزادراه‌های استان قزوین فاقد توقف گاه مناسب برای استراحت راننده 

کارشناس مسائل ترافیک و مدرس دانشگاه پیام نور مرکزی قزوین گفت: به طور حتم هر راننده ای بعد از ساعاتی رانندگی در یک جاده صاف و آرام با احساس خستگی و خواب آلودگی مواجه می شود و لازم است که در طول مسیر دقایقی را استراحت کرده و سپس مسیرش را ادامه دهد.

الیاس خان محمدی گفت: مشکل اساسی در بیشتر آزادراه های استان قزوین نبود روشنایی مناسب در پارکینگ های بین راهی است و قطعاً فقدان این موضوع سبب می شود تا فرد برای ایستادن و توقف امنیت چندان را حس نکند و یا از توقف کردن پرهیز کند.

وی با بیان اینکه در آزادراه قزوین –زنجان هنوز مغازه های بین راهی و مجتمع های خدمات وجود ندارد، اظهار داشت: این آزادراه به عنوان یکی از پر ترددترین مسیرها در استان محسوب می شود که متاسفانه با وجود حجم بالای خودرو هنوز فاقد اماکن مفرح و تفریحی است.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: وجود سرویس های بهداشتی، نمازخانه، فضایی با داشتن تجهیزات ساده برای بازی کودکان، امکان اتصال اینترنت به وای فای رایگان، تعمیرات خودرو و حتی خدمات غذا، نوشیدنی و پوشاک ضروری از مواردی است که راننده را ترغیب می کند تا در این مکان ها توقف کند.

خان محمدی یادآور شد: از زمانی که دادستان وقت به استانداردهای آزادراه قزوین – زنجان انتقاد کرد و مدیرت این آزادراه به دولت برگشت، یکسری اقدامات خوب انجام شد اما همچنان باید در خصوص موراد نظارتی و سامانه های سرعت سنج کارهای بیشتری صورت بگیرد.

۶ قرارداد با هدف رفع نواقص ایمنی و هندسی آزادراه در دستور کار است

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین گفت: در خصوص نواقص ایمنی و هندسی آزدراه قزوین – زنجان، از سال گذشته ۶ قرارداد با رقمی معادل ۴۴۰ میلیارد ریال در خصوص افزایش روشنایی، لکه گیری آسفالت و احداث گاردهای بتنی منعقد شده و درحال اجرا است و پیش بینی می شود تا سه ماه آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.

جبار قهاری افزود: تاکنون بالغ بر ۱۰ مجوز احداث مجتمع های خدمات رفاهی برای آزادراه قزوین - زنجان صادر شده است و متاسفانه تنها ۲ سرمایه گذار پای کار هستند و لازم است که دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری در این خصوص اقدامات لازم را لحاظ کند.

وی با توجه به اینکه در آزادراه قزوین - زنجان در خیلی اوقات شاهد خواب آلودگی رانندگان بودیم، افزود: از شیارهای لرزاننده ای در طول این مسیر استفاده کرده ایم ولی برای قطع حوادث ناشی از خستگی در چنین مسیرهایی نیازمند فرهنگ سازی برای داشتن رانندگی ایمن هستیم.

قهاری همچنین گفت: در خصوص تعمیر سامانه ثبت تخلفات یکسری مشکلاتی با شرکت پیمانکار مبین الکترونیک وجود دارد و سازمان هم اکنون با افزایش سه برابری هزینه ها روبرو است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین خاطرنشان کرد: درحال حاضر طراحی ۱۲ دوربرگردان تکمیل شده و در مرحله اجرایی شدن است که در برخی موارد نیز اصلاح آنها در دستور کار کارشناسان این اداره قرار دارد.

قهاری یادآور شد: هر هفته گشت های مشترکی با پلیس راه از ناوگان حمل و نقل مسافر و باری انجام می شود تا موارد ایمنی لازم به منظور کاهش تصادفات و خطرات اقدام لازم انجام شود.

مسئولان نسبت به اقدامات کاهش تصادف اهتمام داشته باشند

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز چندی پیش گفته بود که هرساله در مسیرهای درون شهری و برون شهری شاهد تلفات جاده ای و خسارات جانی هستیم که باید در این خصوص با ارائه راهکارهای مناسب از شدت این آثار زیان بار در جامعه و نظام جلوگیری کرد.

علی فولیان همچنین افزود: اگر نشستی در خصوص کاهش تصادفات در استان انجام می شود، تمام مسئولان و دستگاه های اجرایی موظف هستند که مصوبات آن را اجرا کنند.

وی همچنین گفته بود: بهتر است نصب تابلوهای هشدار دهنده مانند خانواده در انتظار شماست و غیره در دستور کار راهداری قرار گیرد.

عدم تمایل برای سرمایه گذاری در حوزه مجتمع های خدمات رفاهی

معاون امور هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در بیشتر مجوزهای اعطا شده برای مجتمع های خدمات رفاهی هیچ گامی برای ساخت و تکمیل برداشته نشده است که این بلاتکلیفی توسعه مجتمع ها را ناکام می گذارد.

علی فرخ زاد افزود: با بیان اینکه وجود مجتمع های خدمات رفاهی به کاهش تصادفات منجر می شود، اظهار داشت: در آزادراه قزوین – زنجان به علت نبود مجتمع های خدمات رفاهی آمار تصادفات افزایش یافته و این درحالی است که مجوزهای بسیاری در این مسیر داده شده است.

وی به اعطای بیش از ۱۰ مجوز مجتمع خدمات رفاهی در آزادراه های استان پرداخت و گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی پس از دریافت این مجوزها تمایل چندانی به ساخت و تکمیل ان ندارند و این طرح ها به مدت طولانی بلاتکلیف می ماند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه برای اعطای مجوز مجتمع های خدمات رفاهی در آزادراه ها فاصله طولی به پنج کیلومتر کاهش یافته است، گفت: این فاصله طولی قبلاً ۳۰ کیلومتر بود که به منظور تسهیل در اعطای مجوز این عدد کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: تغییر کاربری و بالا رفتن ارزش افزوده و نبود سرمایه کافی به منظور تکمیل این طرح ها از عمده عواملی است که سرمایه گذاران بخش خصوصی را از ادامه فعالیت برای ساخت مجتمع های خدمات رفاهی بازداشته است.

فرخ زاد یادآور شد: تصمیم گرفتیم اگر سرمایه گذاری بیشتر از یک سال این طرح ها را بلاتکلیف بگذارند، مجوز آنها را لغو کنیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.