| کد خبر: 174256 |

واردات ۱۳۰۰کانتینر لاستیک کامیون طی دو هفته آینده/تخصیص ارز دولتی

تین نیوز

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با پیگیری های این سازمان قول هایی برای تخصیص ارز دولتی به واردات لاستیک داده شده است.

به گزارش مهر، در حالی که بسیاری از خواسته های رانندگان کامیون و خودروهای سنگین باری جاده ای با پیگیری های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به مرور در حال برطرف شدن است، اما این اعتراضات با میدانداری برخی، سمت و سوی دیگری گرفته است.

طی روزهای اخیر رانندگان خدومی که قصد ارائه خدمات به هم میهنان و شهروندان را دارند، در برخی محورهای بین شهری از سوی تعدادی از همکاران خود مورد اعتراض قرار می گیرند که چرا به اعتراضات دیگر هم صنفی های خود نپیوسته اند؟ حتی در موارد متعددی اعتراض برخی رانندگان کامیون به همکاران خود شکل خشونت گرفته و گزارش هایی مبنی بر سنگ پراکنی به کامیونداران حامل بار و حتی در یکی دو مورد، فیلم هایی مبنی بر نشان دادن اعتراض خود به هم صنفی هایشان با سلاح گرم در فضای مجازی منتشر شده است.

افزایش کرایه حمل، مشکلات معیشتی بسیاری از رانندگان را حل کرد

اگرچه بخشی از مطالبات به حق کامیونداران و رانندگان خودروهای سنگین باری بین شهری همچنان بدون پاسخ باقی مانده است، اما تعدادی از رانندگان نیز معتقدند با افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه حمل در سه ماه اخیر، توانسته اند بخش مهمی از مشکلات معیشتی خود را برطرف کنند. همچنین بیمه تکمیلی درمان رانندگان هم با سرعت در حال انجام است و بیش از ۸۰ درصد رانندگان مشخصات خود و سایر اعضای خانواده شان را در سامانه بیمه تکمیلی ثبت کرده اند؛ فرمول نحوه محاسبه کرایه حمل بار بر اساس تن بر کیلومتر هم به زودی در شورای عالی ترابری بررسی، تصویب و ابلاغ خواهد شد.

در حال حاضر محوریت دور جدید اعتراضات رانندگان در روزهای اخیر و پس از پایان اعتراضات سابق آنها در خرداد ماه، کمبود لاستیک و برخی دیگر از اقلام مصرفی و قطعات یدکی است که به بهانه نوسانات ارزی از سوی تعدادی از دلالان با نرخ های بالا به فروش می رسد. ضمن اینکه با کاهش تعرفه گمرکی واردات لاستیک به ۵ درصد در هیئت دولت و همچنین دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر تسریع در ترخیص لاستیک های باقی مانده در انبارهای گمرک و سازمان اموال تملیکی، مقادیر مهمی از نیاز ناوگان حمل و نقل بار و مسافر جاده ای به زودی برطرف خواهد شد.

علیرغم اینکه هنوز برخی مشکلات کامیونداران هنوز حل نشده است، اما در میان صنف زحمتکش رانندگان بار بین شهری، برخی از رانندگان هستند که معتقدند در هر شرایطی باید کالاهای مورد نیاز مردم به خصوص در زمینه موارد خوراکی و سوختی به دست مصرف کننده برسد که جای تقدیر دارد؛ کما اینکه در زمان جنگ تحمیلی نیز کامیونداران در پی صدور فرمان امام خمینی (ره) در ۲۶ آذر ماه سال ۶۲ مبنی بر انتقال گندم مانده در بندر امام خمینی (ره) به دیگر شهرها، حماسه آفرین شدند و بر اساس اسناد و شواهد موجود، صف های کیلومتری از کامیون ها در بندر امام خمینی (ره) برای حمل کالای اساسی مورد نیاز مردم ایران در زمان دفاع مقدس ایجاد شد.

گرانی برخی اقلام کشاورزی به دلیل خودداری کامیونداران از حمل محصولات

اما دسته کوچکی از رانندگان به بازی در زمین دشمن روی آورده اند که قطعا دود آن به چشم همه شهروندان می رود؛ کما اینکه در روزهای اخیر گرانی برخی اقلام کشاورزی به دلیل خودداری تعدادی از رانندگان از حمل بار بوده است.

گفتنی است دادستان کل کشور نیز طی روزهای گذشته از برخورد قوه قضائیه با همکاری دستگاه های امنیتی و انتظامی با رانندگانی که مانع تردد سایر کامیونداران می شوند، خبر داده است.

همزمان با این برخوردها، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد به زودی ۱۳۰ کانتینر حامل لاستیک خودروهای سنگین وارد کشور می شود.

معاون وزیر راه: تخصیص ارز دولتی به واردات لاستیک

در همین ارتباط، عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دولت مصوبه ای در گذشته داشته که لاستیک در گروه یک کالایی قرار می گیرد، افزود: بر این اساس دولت تصمیم دارد ارز دولتی برای واردات لاستیک را در اولویت تأمین این کالا قرار دهد.

وی دیگر اقدام هیئت دولت را کاهش تعرفه واردات لاستیک به ۵ درصد دانست و گفت: آنچه اهمیت دارد، تأمین میزان لاستیک مورد نیاز بخش جاده ای است. در حال حاضر نیاز بازار ماهانه ۱۰۰ هزار حلقه است که با واردات ۱۳۰۰ کانتینر لاستیک طی دو هفته آینده، این نیاز برای چند ماه برطرف خواهد شد و همزمان تولید داخل هم می تواند در کنار واردات، نیاز صنعت حمل و نقل جاده ای را پوشش دهد.

تحویل لاستیک تولید داخل به رانندگان از درب کارخانه

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، قرار است وزارت صنعت، معدن و تجارت نحوه تولید و توزیع لاستیک داخلی را ساماندهی کند که در این راستا، لاستیک از درب کارخانه به دست رانندگان و کامیونداران می رسد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به صدور دستورات معاون اول رئیس جمهور در زمینه تأمین لاستیک مورد نیاز حمل و نقل جاده ای اشاره و تصریح کرد: بر این اساس قرار است لاستیک های باقی مانده در انبار گمرکات کشور سریعتر ترخیص شوند. همچنین قرار شد لاستیک هایی که در انبارهای سازمان اموال تملیکی داریم و در گذشته به اسم کالای قاچاق کشف و ضبط شده، به بازار مصرف داخلی منتقل شود.

حسن نیا یادآور شد: با پیگیری هایی که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای داشته است، قول هایی مبنی بر تخصیص ارز دولتی به واردات لاستیک داده شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بحرانی 4 0

    سلام.میشه جواب بدید این خبرهایی که توی کانال قرارمیدین ازکجامیاد؟بنده بیش ازسی سال راننده بیابونم.میشه بگیدکدوم مشکلات رانندگان حل شده که ماخبر نداریم؟میشه بفرماییدکه چندباراز داخل پایانه ها ورانندگان سوال یامصاحبه کردید؟شمافقط دارید حرفهای مسئولین رامنتقل میکنید.چرا ازکسانیکه مستقیما درگیربا گرانی لاستیک وروغن وقطعات یدکی هستن سوال نمیکنید؟تا الان دولت هیچگونه حمایتی دراین مواردانجام نداده وفقط درحدحرف بوده.نوشتین لاستیک نه میلیون.حداقل اسم لاستیک هم بگید.لاستیک خارجی باکیفیت بالای 15 میلیون هست. حداقل شما باخبررسانی صحیح به کمک قشربزرگ رانندگان کمک کنید.

  • یوسف منتظری 1 0

    واقعا عجیبه که رسانه تین نیوز اخبار بدون پایه واساس مهر را منتشر می کند مبنی بر این که رانندگان با سنگ و یا سلاح گرم به همکارانشون حمله کردند .
    بهتر بود به اخبار منتشره از دادستانی تهران در مورد دستگیری چند اخلالگر در ورامین و کرج بیشتر توجه می شد تا چهره راننده را با تهمتهای این چنین مخدوش ننمایید

  • خدادادبکرانی 1 0

    سلام خدمت فعالان عرصه حمل ونقل واقعا این صحبت ها که در این خبرکنجانده شده در شاءن یک خدوم وراننده که داره به جامعه حکخدمت می کنه نیست وشما هم درست نیست که یکجانبه به قضیه نگاه کنید .واقعا کدوم خواسته های رانندگان که برسر اونها جلسه گرفته شد اجرایی شد .وفقط وفقط در حد حرف وسخن ووعده ووعید جامعه رانندگان وتلاشگران عرصه حمل ونقل جاده ای انتظار چنین یکجانبه گرایانه شبکه خبری تین نیوز را اصلا تایید نخواهد کرد .شما خودتون واقعا در بطن خبر ها وامور کارها هستید وازکم وکیف کار آگاه هستید واز نارضایتی که رانندگان در اجرا نشدن مطالبات بیان می کنند واقف هستید پس این قضاوت نادرست ویکجانبه وحمایت شما از مسئولین را می رسونه این درستش نیست که تصویری از رانندگان را در دوجبهه که یکی مشغول به کار ودیگر متوقف را در نظر بگیرید وبین این دو قضاوت کنید ونظر بدهید .اگر واقعا می خواهید خبری رادرست مخابره کنید در میان رانندگان بروید وقضاوت یکجانبه وحمایت از مسئولین را کنار می گذاشتید .وصورت مساله را عوض نمی کردید واقعا از ۱/۳تا اکنون حدرد ۴ماه می گذره چرا باید یک راننده دوباره توقف کنه وقتی لاستیک نیست از کجا باید تهیه کنه وگر هم بااون وضع لاستیک سرویس انجام بده که جناب پلیس راه ایشان را اعمال قانون خواهد کرد لطفا خبر های خودتون را درست به گوش شنونده وخوانندگان برسونید راننده هیچ موقع موجب ضرر وزیان همکار خودش نمی شود این را به اون مسئولانی برسانید که باعث وبانی توقف ناوگان شدند وتوپ وا در میدان راننده می اندازند .التماس تفکر

  • مهدی سامغانی 1 0

    سلام

    چند سوال
    1 مسئولین چطور حال بایست به فکر واردات لاستیک افتادند؟ تا دوهفته اینده می خواهند وارد کنند؟

    2یک مسئول سیاست و استراتژیک واینده نگری نبایست داشته باشد؟؟
    ویا نمیداند شرایط کشور را که چه خواهند کرد دشمنان این اب وخاک ؟؟
    واز قبل پیش بینی نبایست میکرد تا این بحرانها ایجاد نشود؟؟
    3 مسئول بدون اگاهی از شرایط حساس کشوری وبدون یک عملکرد واستراتژیک مشخص برای مقابله به بحرانها در اینده را چطور مسئول بنامیم ؟؟؟
    4 اگر درشرایط جنگ ودفاع مقدس هم باهمین شکل میبودند مسئولین و شناخت انها از اسیبها وجلوگیری از اسیبها را همین شکل عمل میکردند که امروز ما همین امنیت راهم نداشتیم ..داشتیم. ایا؟؟

  • محسن متفین 0 0

    امروز پنجم دی ماه است .پنج تا از این دوهفته هایی که دراین نوشته فرمودید گذشت وهنوز کسانی که درهنگام انتشار این نوشته درانجمن ها ثبت نام لاستیک کرده بودند درانتظار حل شدن موضوع هستند .وزا ت محترم صمت این ارز تخصیصی کجاست ؟!ماهیانه بطور میانگین سیصد هزار حلقه یعنی روزی ۱۰ هزار حلقه یعنی روزی ۵۰ کانتینر .
    امروز ۵ دی ماه است یعنی ۸۰ روز از انتشار این خبرگذشته اگر ۴۰۰۰ کانتینر هم در راه بود)بااحتساب تولید داخل(چه اتفاقی میافتاد .تازه وضع مان مثل روز انتشار خبر بود .از سایر ای تم های موثر دراین تعادل بازار صرف نظر شده است .
    اعداد وارقام براساس مصرف لاستیک سنگین اعلام شده کشور درسال توسط متولیان امر نوشته شده غست.