| کد خبر: 171678 |

◄ حل‌وفصل بخش عمده مشـکلات رانندگان جاده‌ای

مطالبات رانندگان مشخص، اولویت‌بندی و با جدیت در دستور کار قرار گرفت، که اکثرا مرتفع و یا در حال بررسی و حل است که در این راستا اولین مورد مربوط به افزایش کرایه حمل‌ونقل تا سقف 20‌‌درصد بود که حل‌وفصل شده است.

تین نیوز

مدیرکل راهـداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرمان، حل‌وفصل بخش عمده مشـکلات رانندگان جاده‌ای مطالبات رانندگان مشخص، اولویت‌بندی و با جدیت در دستور کار قرار گرفت، که اکثرا مرتفع و یا در حال بررسی و حل شدن هست که در این راستا اولین مورد مربوط به افزایش کرایه حمل‌ونقل تا سقف 20‌درصد بود که حل‌وفصل شده است.

 به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرمان، سیدعلی حاج‌سیدعلیخانی گفت: در حال حاضر کرایه رانندگان توسط شرکت‌های حمل‌ونقل استان به‌موقع پرداخت می‌شود و این موضوع تاکنون در کرمان به‌ نحو خوبی انجام‌شده و رسیدگی به درخواست رانندگان همواره در دستور کار این اداره‌کل قرار داشته که نمونه عینی آن رسیدگی به شکایات رانندگان از شرکت‌های باربری در کمیسیون‌های ماده 12 بوده که گاها منتج به جریمه‌های سنگین شرکت‌ها و موسسات حمل‌ونقلی متخلف شده است.

سیدعلیخانی افزود: افزایش کرایه حمل‌ونقل تا سقف 20‌درصد به‌صورت سراسری توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور اعلام شد که در این راستا با هماهنگی استانداری و فرمانداری شهرستان‌ها با صاحبان کالاهای عمده، جلسات متعددی برگزار و در خصوص الزام آنان مبنی بر اعمال افزایش‌های 20درصدی کرایه حمل، اقدام لازم انجام‌شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرمان تصریح کرد: باید با اخذ کمیسیون‌های اضافی توسط شرکت‌های حمل‌ونقلی از رانندگان به‌شدت برخورد نمود، بنابراین در این خصوص راهکارهایی هم‌چون راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی پایانه بار، تقویت کمیسیون ماده 12، راه‌اندازی سامانه پیامکی کشوری ویژه با شماره (3000141) و همچنین سامانه پیامکی کرمان به شماره (10000341) جهت دریافت شکایات رانندگان و مواردی ازاین‌دست در دستور کار قرارگرفته است.

وی در ادامه یادآور شد: برای مبارزه با تخلفات این بخش، علاوه بر شفاف‌سازی نقل و انتقالات ریالی از طریق نصب دستگاه‌های کارت‌خوان، تاکنون شرکت‌هایی نیز جریمه‌شده‌اند که این برخوردها باقوت ادامه خواهند داشت تا حقوق رانندگان پایمال نشود. حاج سیدعلیخانی اظهار کرد: در زمینه تغییر در نحوه محاسبه نرخ حمل کالا بر اساس تن کیلومتر، تاکنون جلسات متعددی در این خصوص در ستاد برگزار شد و با توجه به حجم و نوع کار و زمان‌بر بودن و نیاز به کارشناسی دقیق موضوع، تعیین این مبنا به‌صورت فازبندی شده و از طریق سازمان راهداری در حال پیگیری است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرمان افزود: در خصوص نصب سامانه سپهتن در کابین کامیون‌های باری مقررشده تا زمان تامین شرایط و زیرساخت‌هایی ازجمله پیش‌بینی هزینه‌های راننده دوم در مسیرهای طولانی (بالاتر از 9 ساعت) را متوقف کرد و هیچ‌گونه مشکلی در پلیس‌راه و مرکز شماره‌گذاری به وجود نیاید.

حاج سیدعلیخانی به بحث تامین لاستیک موردنیاز رانندگان پرداخت و گفت: سازمان متبوع پیگیری و هماهنگی‌های لازم را با وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت اختصاص لاستیک به رانندگان کامیون به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار به عمل‌آورده و در کرمان نیزبرنامه‌ریزی جهت توزیع لاستیک به مالکان ناوگان باری و مسافری توسط نمایندگان فروش به قیمت مصوب توسط عاملان فروش انجام‌گرفته و مالکان کامیون‌ها با در دست داشتن برگ سبز و کارت هوشمند خودروی خود نسبت به دریافت لاستیک موردنیاز خود اقدام می‌کند.

وی اظهار کرد: موضوع اعلام بار و نوبت‌دهی با قید فوریت با هماهنگی استانداری و با تهیه نرم‌افزاری مناسب از طرف انجمن صنفی رانندگان کالای مرکز استان در پایانه بار کرمان راه‌اندازی شد که با ورود بارهای تجاری و سیمان به سیستم نوبت‌دهی، عملا این سامانه می‌تواند فعالیت خود را گسترش دهد.

معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرمان به مباحث تامین اجتماعی رانندگان پرداخت و با اشاره به اقدامات انجام‌شده گفت: در جهت افزایش حقوق بازنشستگی رانندگان، ضرایب حق دستمزد برای رانندگان کامیون و اتوبوس از 1.3به 1.5و برای رانندگان سواری کرایه و مینی‌بوس از 1.1 به 1.3 با تامین یارانه 50‌درصد افزایش یافت، در خصوص اختیاری بودن ضرایب دستمزد بالاتر از 1.5 تا 2 برابر نیز موضوع در دست پیگیری است.

 مهدی صیفوری هم‌چنین ادامه داد: مشکلات مربوط به ماده 38 قانون بیمه تامین اجتماعی و اخذ حق بیمه مضاعف بابت رانندگان پیمانکار نفتی مرتفع و ضریب نرخ حق بیمه از 7.8 به 4.36 درصد تعدیل شد و مشکل پرداخت حق بیمه و برقراری بیمه تامین اجتماعی رانندگانی که به‌طور موقت قادر به دریافت کارت سلامت نیستند ولی کارت هوشمند آن‌ها درازای اعتباراست نیز رفع شد.

وی با اشاره به این‌که امکان تقسیط بدهی بیمه رانندگان فراهم‌شده و بخشودگی جرائم دودرصد ماهیانه نیز در موضوع چارچوب قانون بررسی خواهد شد، اظهار کرد: در این راستا هم‌چنین مقرر شد کارگروهی تشکیل و موضوعات مختلف رانندگان را پیگیری کند.

 معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرمان خاطرنشان کرد: ازجمله این مباحث می‌توان به حق دستمزد، تداوم معافیت پرداخت حق بیمه، شناور بودن میزان ضرایب حق دستمزد به اختیار راننده، عدم ارائه خدمات مناسب بیمه تامین‌اجتماعی، مشکلات ازکارافتادگی و بازنشستگی رانندگان، بخشودگی جرائم رانندگان در پرداخت حق بیمه، امکان استفاده از دفترچه بیمه برای آزمایش‌های کارت سلامت اشاره کرد.

وی افزود: مقررشده این کارگروه اجرایی شدن تبصره ذیل ماده 82 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه در‌خصوص بازنشستگی افراد با 25‌سال سابقه و دارای 55‌سال سن و قرار گرفتن شغل رانندگان در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور و... را موردبررسی قرارداد و از نتیجه اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را مطلع کنند.

صیفوری بهره‌وری پایین ناوگان باربری نسبت به استانداردهای روز دنیا، به‌روز نبودن ساختار حمل‌ونقل باری به دلیل عواملی هم‌چون خودمالکی ناوگان، تاثیر اقدامات ناهماهنگ سایر دستگاه‌ها در اموری مانند بیمه، مالیات، سوخت، ناوگان، لوازم یدکی، تسهیلات بانکی و اعمال قانون، عدم تناسب رشد بار با رشد ناوگان، گرانی ناوگان نو را از عمده‌ترین محورهای مشکلات و چالش‌های حوزه حمل‌ونقل کالا عنوان کرد و افزود: افزایش زمان انتظار رانندگان برای اخذ نوبت بارگیری، فعالیت فزاینده عوامل خارج از حوزه حمل‌ونقل به‌ویژه در شرایط رکود بازار، مقاومت در برابر افزایش نرخ خدمات حمل‌ونقل به‌رغم افزایش نرخ سایر اقلام هزینه‌ای، تخلفات برخی شرکت‌های حمل‌ونقل در پرداخت حقوق رانندگان و مشکلات بیمه‌ای از دیگر مشکلات و چالش‌ها است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.