| کد خبر: 171429 |

◄ بازارگاه‌های الکترونیکی؛ دلالی مدرن یا کاهش کمیسیون‌های نجومی؟

بازارگاه‌ها همان دلالان پیشرفته هستند که هیچ مسئولیتی در قبال راننده و صاحب کالا نخواهند داشت.

تین نیوز

در حالی‌که برخی کارشناسان معتقدند یک راه ساده برای جلوگیری از سوء استفاده واسطه‌ها در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای حمایت از آن‌دسته شرکت‌هایی است که با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی شده خود، صاحبان کالا را به رانندگان متصل کرده و واسطه‌ها را از میان بر می‌دارند اما رانندگان نظر مثبتی نسبت به فعالیت‌ این بازارگاه‌های الکترونیکی ندارند.

به گزارش تین‌نیوز، علیرضا سمنانی یکی از رانندگان خودمالک در این زمینه به تین‌نیوز گفت: با تکنولوژی موافقم ولی بازارگاه‌ها همان دلالان پیشرفته هستند که هیچ مسئولیتی در قبال راننده و صاحب کالا نخواهند داشت.

وی با بیان این‌که در صورت عدم استفاده صحیح از این اپلیکیشن‌ها، آن‌ها می‌توانند به آفت دیگری در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالا تبدیل شوند، افزود:  شرکت‌های حمل‌و‌نقلی و خود دولت می‌توانند همین تکنولوژی را مورد استفاده قرار دهند و کل کشور را یک پایانه بار محسوب کرده و همه بارها را تحت پوشش خودشان قرار دهند.

سمنانی تاکید کرد: بازارگاه‌ها برای حذف سالن‌های اعلان بار مورد حمایت قرار می‌گیرند و در واقع خود بازارگاه‌ها هم نوعی واسطه و دلال هستند.

در این زمینه آرش جلیلوند مهندس صنایع و راننده خودمالک  نیز در شبکه‌های اجتماعی نوشت: یکی از موضوعاتی که موجب اجحاف در حق رانندگان می‌شود فقدان عدالت در توزیع بار  است به‌طوری‌که برخی کامیونداران از مبادی ورودی و بندرها ماهی یک‌بار  و کامیونی دگیری بیش از 10 بار، امکان حمل بار را دارد.

وی افزود: راه‌ حل این مشکل سالن اعلام بار است که بارها در سالن اعلام شود و رانندگان به ترتیب سیستم نوبت‌دهی بار بگیرند و همه بدون هیچ ماده و تبصره‌ای از کانال سیستم نوبت‌دهی عبور کنند. 

این فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالا تاکید کرد: موضوع دیگری که موجب اجحاف در حق رانندگان می‌شود فقدان مبنا و استاندارد برای کرایه است برای مثال کارمندان و کارگران از حداقل حقوق برخوردارند و کمتر از آن حتی توافقی هم نمی‌توان به کارگر یا کارمند ماهی ۵۰۰ تومان پرداخت کرد مگر با توافقات زیرمیزی که قابل پیگرد قضایی است. 

وی با بیان این‌که در مورد حمل بار این مبنا و استاندارد و حداقلی وجود ندارد، گفت: کرایه توافقی یعنی حمل بار بدون مبنا که البته با اعمال استاندارد تن-کیلومتر، کرایه زیر استاندارد ملغی خواهد شد.

جلیلوند افزود: اپلیکیشن‌ها مشخصاً برای دو مشکل فوق هیچ راهکاری ندارند و مشکل بی‌عدالتی در توزیع بار را تشدید می‌کنند چون هرکس با اپلیکیشن خودش بار می‌گیرد و دیگر نوبت‌دهی بی‌معنی می‌شود و  روش کرایه توافقی و مناقصه‌گری را تشدید کرده و برای ایجاد جاذبه بین صاحبان کالا بیشتر از باربری‌ها به کاهش کرایه دامن می‌زنند. 

این راننده خود مالک گفت: برای مثال یکی از اپلیکیشن‌ها برای جذب مشتری این‌چنین تبلیغ کرده است: «هر سه تا بار که با شرکت ما حمل کنید یک بار مجانی برایتان حمل می‌کنیم، شعار هر ۴ بار یکی مجانی یعنی از هر کدام از ۴ راننده 25 درصد، کم می‌شود تا کرایه راننده چهارم تأمین شود.»

وی افزود: تنها نقطه قوت اپلیکیشن‌ها این بود که با حذف باربری (بدون درنظر گرفتن تبعات حقوقی)  کمیسیون ۱۲ درصد کنترل شده را حذف کردند یعنی ۱۲درصد خیر داشتند ولی با تشدید مناقصه بار ۲۵ درصد الی ۵۰ درصد ضرر زدند.

جلیوند برای مقبولیت اپلیکیشن‌ها پیشنهاد داد: سیستم نوبت دهی قابل مونیتورینگ و لینک شدن با سیستم نوبت‌دهی شهرستان‌ها ه‌صورت شفاف و بدون خدشه حتی توسط ادمین‌ها گنجانده شود، استاندارد تن کیلومتر به‌عنوان «قید» در نرم افزار قرار گیرد به‌گونه‌ای که مشتری در فیلد پیشنهاد کرایه مقداری بزرگتر یا مساوی قید را تایپ کند و همچنین ماژول تولید کد رهگیری و ایجاد بارنامه با هماهنگی سازمان راهداری دریافت و نصب گردد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کورش فلاحی 3 0

    سلام
    بازارگاههای اکترونیک بزرگترین ضربه را به این صنف میزنند چون در یک قالب کلی نیستند ومانند دلالها دنبال جذب متقاضی بیشتر برای منافع خود میباشند
    اگر سیستم نوبت دهی واعلان بار در یک قالب کلی وکشوری تعریف شود قابل تعمل وامیدوار کننده میباشد
    اما تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی از نظر زیر ساختها داریم
    در حال حاضر بهترین وسالمترین منبع توزیع وعرضه کالا سالنهای اعلان بار با نظارت دقیق انجمنهای صنفی میباشد

  • روح الله زارع 0 1

    نظارت درستی ندارن....و معمولا کسی جوابگو نیست

  • خدادادبکرانی 2 0

    سلام عرض ادب پیرو نظر جناب سمنانی این تکنولوژی خیلی خوب
    وکارآمده ولی نباید زیر دست شرکت
    های حمل ونقل باشه .سازمان حمل ونقل باایجاد این بازارگاه ها نوعی سالن اعلام بار هوشمند رافعال کند .همین صورت که سالنهای اعلام بارزیر نظر پایانه ها وسازمان می باشد.ممنون

  • م. م نقیب زاده 0 0

    خیلی ضعیف ازهمه لحاظ

  • رضا خزائی 1 0

    با سلام

    این طرح برای ارائه مکتوب بسیار مفید است اما برای اجرا در جامعه و نمایان شدن زوایای مخفی بسیار مضرر دیده میشود.

    در زمان ارائه نرخ حمل به راحتی نوع توافقی بین صاحب کالا و مدیران صورت میگیرد، و باز هم بازار رقابتی بر سر اعلام نرخ کمتر صورت میگیرد و سفره راننده کوچک و کوچکتر میشود.

    بهترین نوع ارائه بار در سالن های اعلام بار با نرخ حمل مصوب و قطعی میباشد زیر نظر انجمن های متعهد و قانون مدار.

    به جای تغیر صورت مسائل باید وضعیت را برای بهبود اصلاح کرد.

  • نوید خیرمند 1 0


    سلام. بازارگاههای الکترونیکی تا زمانی که مبنائی برای محاسبه حق قانونی برای حمل بار وجود ندارد دقیقا کار واسطه گری و دلالی را انجام میدهند.
    در صورتیکه قانون تن بر کیلومتر به درستی اجرا گردد و در آن حق تمامی افراد دخیل (راننده، شرکت حمل و نقل، بیمه، مخارج بارگیری و مالیات و...) به تفکیک محاسبه شود و عملا رقابت بر سر حق رانندگان صورت نگیرد بازارگاههای الکترونیک برای بارهای خرد و جزئی میتواند کمکی به راننده و صاحب بار در پیدا کردن هرچه سریعتر یکدیگر بدهد.
    ولی کماکان وجود سالنهای اعلام بار برای بارهای عمده جهت توزیع عادلانه بار در هر شهر لازم و ضروریست، چرا که هستند کسانی که استفاده از این سامانه ها برایشان مقدور نیست و یا با ایراد در سامانه از جمله قطعی اینترنت دچار بلاتکلیفی میشوند.

  • میلاد فراهانی 1 0

    با سلام.طرح خوبی میباشد به شرط اینکه درست اجرا شود.فارق از دخالت باربریها.
    باید جلوی نفوذ مافیای حمل نقل گرفته شود تا به اینطور طرحها ورود نکنند.
    بهترین نوع عادلانه توزیع بار اعلام بار مستقل و بسیار قوی همراه افرادی کارکشته و سالم در مدیریت و نظارت

    در کل هر طرحی برای حمل نقل مستلزم به افراد خبره و سالم میباشد.
    مافیای حمل نقل بسیار میباشد هر جا نفوذ کند اسیب جدی خواهد زد.چون نان اور خوبی برای مافیای حمل نقل میباشد

  • حسینعلی قاسمی راننده 480 0 0

    فقط جمعشون کنید این دلال ها را..کمیسیون خیلی زیاده خیلی بوالله زیاده

  • سید حسین موسوی 0 0

    سلام
    بازارگاههای الکترونیک عرضه بار که اخیرا در تهران راه اندازی شده همان خط و مشی باربری های تهران مستقر در پایانه را دنبال میکنند و تا جایی که معتقدم این ترفند خود باربری ها برای جلوگیری از راه اندازی سیستم نوبت دهی و اعلان بار در پایانه تهران است و همان طور که در جریان هستیم اگر این طرح ها به نتیجه برسند(بازارگاههای الکترونیک) کرایه ها به صورت توافقی و تا حد امکان زیر قیمت تعرفه و باب میل صاحبان بار و کمیسیون ها تا حد امکان بیشتر و بیشتر و باب میل باربری ها و تمام ضرر و زیان نصیب راننده ....در آخر این فقط نوعی دلالی پیشرفته خواهد بود نه چیز دیگه

  • رضا دادخواه 1 0

    عرض ادب و احترام.
    به نظر می رسد از لحاظ کارآیی ضعیف و در اصل همان دلالی و واسطه گری است که مدرنیزه شده است‌. اما به نظر من اگر زیر ساخت های مورد نیاز در مورد این سیستم توسط یک تیم متخصص و دلسوز به کار گرفته شود و به مرحله اجرا برسد،چه بسا بسیاری از مشکلات در مورد نوبت دهی و بارگیری حل بشود و ظلم و ستمی که در این مورد به رانندگان اعمال میشود از میان برداشته شود.

  • محمدعلی 0 0

    به نظر من باید شرکت هایی که به دنبال حذف کردن گروه های مختلف نباشن کار کرد
    مثلا اسان بار
    https://asanbar.ir/
    یا همین پایلا که جدید اومده
    http://paylalogistics.com
    لینکاشم گذاشتم که مقایسه بشن
    تنها راه حل همینه که شرکت حذف نشه وگرنه مدیریت بار برای واسط عملا امکانپذیر نیست