| کد خبر: 166214 |

◄ الگوی اروپایی برای کاهش تلفات جاده‌ای؛ برنامه ملی می‌خواهیم

اولویت حتی این هم نیست که کشور را به راه‌آهن مجهز کنیم. چرا که تغییر مود حمل‌ونقل از جاده به راه‌آهن آن‌هم با حجم 95 درصدی جابجایی بار و مسافر در جاده‌های کشور به این راحتی ممکن نیست حتی اگر زیرساخت‌های ریلی فراهم باشد.

تین نیوز

مشاور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن، شهرسازی گفت: به برنامه ملی برای کاهش تلفات جاده ای نیازمندیم.

به گزارش خبرنگار تین نیوز محمود صفارزاده مشاور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن، شهرسازی با اشاره به وضعیت تصادفات و تلفات جاده‌ای، گفت: بعضی‌ها فقط نگرانی خود را در خصوص بحث ایمنی مطرح می‌کنند اما در واقع برنامه‌ای برای آن ندارند.

وی ادامه داد:به اذعان نهادهای انتظامی، امدادی و سازمان‌های مربوطه عامل انسانی بخش اعظمی از تلفات و تصادفات را تشکیل می‌دهد که  البته در خصوص  آمار و ارقام  و درصد آن‌هم تفاوت نظر وجود دارد اما نکته محسوس این است که تقریباً می‌توان گفت عزم ملی به‌خصوص در سیستم دولتی برای کنترل تصادفات وجود ندارد. ممکن است حرفش زده شود اما شواهدی در اجرا دیده نمی‌شود و این مدعا از ثابت ماندن آمار تلفات تصادفات روی رقم 17 هزار نفر  در سال مشخص است.

او ادامه داد: در عین‌حال هماهنگی بین دستگاهی نیز و جود ندارد و این مشکل باعث شده که اجرای برخی قوانین که مربوط به ایمنی می‌شود عقب بیفتد. ظاهراً در بین کسانی که زیرساخت‌های ایمنی را مدیریت می‌کنند تناقض آشکاری وجود دارد.

این پژوهشگر حوزه ایمنی ادامه داد: ما معتقد هستیم که اگر عزم ملی وجود داشت تشکیل یک جلسه شورای عالی ایمنی کشور تا این اندازه سخت نبود. اینکه سالی یک یا دو بار به ریاست رئیس‌جمهور یا معاون اول وی این جلسه برگزار شود و مصوبات کمیسیون‌های تخصصی را ابلاغ کند نمی‌تواند خیلی کار سختی باشد. اکنون و به دلیل هم‌عرض بودن دستگاه‌های اجرایی قوانین اجرا نمی‌شود و به مصوبات یکدیگر توجهی ندارند.

وی گفت: دوم اینکه سرمایه‌گذاری در این بخش انجام نمی‌شود و سوم اینکه راهکارها اولویت‌بندی نمی‌شود. اولویت‌بندی راهکارها باید مشخص شود اینکه باید در کجا و چه‌کاری کنیم.

 صفارزاده بابیان اینکه اکنون ایمنی فدای مصالح برخی‌ها شده است گفت: اشتغال به قیمت از بین رفتن ایمنی ممکن نیست.

او به اهمیت اولویت‌بندی اشاره کرد و گفت: کشورهایی که در سال‌های گذشته تلفات بالایی داشتند مثل کشورهای اروپایی مشکلات را دسته‌بندی کردند و طی یک برنامه ملی نشان دادند که چه باید کنند. اکنون تلفات زلزله و جنگ از تصادفات در کشور ما کمتر است و این در حالی است که مشکل نه در زیرساخت جاده است و نه در  نبودن بخش ریلی فعال. مشکل نبودن برنامه اولویت‌بندی شده است.

وی ادامه داد:اولویت حتی این هم نیست که کشور را به راه‌آهن مجهز کنیم. چرا که تغییر  مود حمل‌ونقل از جاده به راه‌آهن آن‌ هم با حجم 95 درصدی جابجایی بار و مسافر در جاده‌های کشور  به این راحتی ممکن نیست حتی اگر زیرساخت‌های ریلی فراهم باشد.

درد اصلی این است که اولویت‌بندی نداریم و نمی‌دانیم دقیقا باید از کجا شروع کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.