| کد خبر: 142939 |

راه‌های هندوستان ایران چشم انتظار اعتبار

شهرستان طارم تا سال 1400 با برخورداری از سه پروژه بزرگ حوزه راه، خون تازه‌ای در رگ‌هایش جریان پیدا خواهد کرد، به شرطی که اعتبارات لازم اختصاص‌یافته و پیمانکاران دست از کار نکشند.

تین نیوز

شهرستان طارم تا سال 1400 با برخورداری از سه پروژه بزرگ حوزه راه، خون تازه‌ای در رگ‌هایش جریان پیدا خواهد کرد، به شرطی که اعتبارات لازم اختصاص‌یافته و پیمانکاران دست از کار نکشند.

به گزارش ایسنا، مقوله راه همواره به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه در جوامع مختلف مطرح بوده و سرمایه‌گذاران نیز برای حضور در منطقه خاص، یکی از آیتم‌هایی را که مدنظر دارند، بحث راه و محورهای مواصلاتی است که باعث می‌شود توسعه این مناطق با سرعت بیشتری محقق شده و ساکنان این مناطق نیز به‌علت برخورداری از این ظرفیت، ثمرات حضور سرمایه‌گذاران و به تبع آن رونق اقتصادی را در شهر و استان خود تجربه کنند.

شهرستان طارم یکی از مناطق خوش آب و هوای استان زنجان است که به‌علت وجود ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی و تنوع گیاهی به هندوستان ایران شهره است. حال این هندوستان قرار است تا سال 1400 توسعه‌ای را تجربه کند که این روزها می‌توان صدای آن را از گوشه و کنار این شهرستان شنید، صدای ماشین‌آلات سنگین راهسازی که در دل کوه‌های سر به فلک کشیده طارم به کند و کاو مشغول‌اند تا هموار کنند گام‌های حضور سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در این منطقه را دارند.

اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان در یک برنامه یک‌روزه تحت عنوان «تور خبرنگاری»، پروژه‌های راهسازی خود را در معرض دید خبرنگاران قرار داد، پروژه‌هایی که اگر با تخصیص اعتبار به اتمام برسند، می‌توانند تحول چشم‌گیری را در روند توسعه استان ایفا کنند. با توجه به حجم زیاد پروژه‌ها، خبرنگاران رسانه‌های مختلف در قالب دو اکیپ برای بازدید از روند اجرای پروژه‌ها سفر خود را به محل انجام پروژه‌ها آغاز کردند که گروه ما نیز مبدا خود را به مقصد شهرستان طارم ترک کرد.

پیچ‌هایی که شتاب توسعه طارم را می‌گیرد

از همان دقایق آغازین سفر برای این‌که مسافت راه خسته‌کننده نباشد، تاریخچه شهرستان طارم را که قرار بود میزبان برخی خبرنگاران استان باشد، مرور کردم. شهرستان طارم در انتهای جاده‌ای با بیش از 160 پیچ با مناظر زیبا و دلنواز و در کنار آثار تاریخی ارزشمند و بی‌بدیل استان زنجان به‌علت بهره‌مندی از سرسبزی ناحیه خزری و هوای کوهستانی خود، یکی از بی‌نظیرترین شهرهای ایران به‌لحاظ زیبایی است و در خود آثار تاریخی و طبیعی فراوانی را جا داده است.

طبیعت زیبا، بکر و رویایی با آب و هوای خوش، چشمه‌ها و آبشارهایی که از دل کوه‌های سرسبز منطقه طارم سرچشمه می‌گیرد، جاده پیچ در پیچ که در برخی مواقع سال در دل ابرها مسیر حرکت مسافران را در بر می‌گیرد و چشم‌اندازهای زیبا در دو طرف جاده منتهی به منطقه طارم و دشت سرسبز این منطقه هر انسانی را ترغیب می‌کند برای یک بار هم که شده به این شهرستان سفر کند و ما در این سفر مهمان سه پروژه مهم راهسازی در این خطه از استان زنجان بودیم.

وجود راه پرپیچ و خم باعث شده تا توسعه این شهرستان نیز راه پرپیچ و خمی را طی کند و چه بسا هموار نبودن همین زیرساخت‌ها باعث شده است تا امروز زیتون طارم که یکی از قطب‌های تولید این محصول در کشور است، در شهرهای هم‌جواری چون رودبار و منجیل و سایر شهرهای استان گیلان به فروش برسد. شاید اگر راهی که امروز طی می‌کنیم، پیچ‌های کمی داشت، شتاب توسعه شهرستان طارم نیز در این پیچ‌ها گرفته نمی‌شد و هندوستان ایران، امروز قصه پرغصه‌ای نداشت.

راه‌هایی که در دل طبیعت طارم راه می‌روند

پس از طی مسافتی نه چندان کوتاه، کم‌کم صدای حفاری‌ها به گوش می‌رسید. اینجا خبری از صدای حیات‌وحش نبود. شاید پیش از این‌که به محل اصلی پروژه برسیم، دغدغه‌هایی فراتر از مشکلات ریز و درشت پروژه‌های در دست اجرا ذهن هر بیننده‌ای را به خود مشغول می‌کرد. بخش اعظمی از توسعه امروز جوامع را محیط زیست و هر آنچه که در درون آن زیست می‌کند، بهایش را می‌پردازد. انسان امروزی با ابزاری که در دست دارد، توانسته است طبیعت را در اختیار خود و خواسته‌هایش قرار دهد.

اینجا محل اجرای اولین پروژه راهسازی شهرستان طارم، یعنی احداث راه اصلی «کلور درام» است. تا چشم کار می‌کند کوه‌هایی را می‌بینیم که زمانی جولانگاه حیات‌وحش این منطقه بود و امروز به خاطر آنچه که نامش را توسعه می‌نامیم، دستخوش تغییراتی شده است. گویی هر بار که ماشین‌آلات راهسازی به دل کوه‌های طارم یورش می‌برند، در ظاهر یک گام به توسعه نزدیک‌تر شده اما در عوض، آیندگان را از دیدن بخشی از طبیعت بکر هندوستان ایران محروم می‌کنیم.

امروز چه بخواهیم، چه نخواهیم راه‌های توسعه، در طبیعت بکر طارم راه می‌روند. امروز بخش اعظمی از توسعه و آبادانی با واژه‌ای به نام راه و محورهای مواصلاتی تعریف شده است. ما نیز در کنار سایرین، این تحول را به فال نیک می‌گیریم، هر چند هر تحول و توسعه‌ای، مستلزم صرف هزینه‌هایی است و امروز هندوستان ایران بخشی از این هزینه‌ها را با چنگ زدن به دل طبیعت‌اش می‌پردازد تا مردمان این دیار که از ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی استان به‌شمار می‌روند، از موهبت‌های این توسعه برخوردار شوند.

«کلور درام»، پروژه‌ای که با دستان خالی پیش می‌رود

بی‌تردید پروژه‌هایی چون سدسازی و راهسازی، از جمله طرح‌هایی است که اجرای آن مستلزم هرینه‌های زیاد و اعتبارات هنگفت است. یکی از این پروژه‌ها که گروه خبرنگاران استان زنجان از آن بازدید کردند، پروژه احداث راه اصلی کلور درام بود که به گفته کارشناس اداره نظارت اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، طول این پروژه 60 کیلومتر بوده و 20 کیلومتر آن در حوزه استان زنجان و مابقی نیز در حوزه استان اردبیل قرار داشته و تا به امروز 20 درصد در حوزه زنجان پیشرفت فیزیکی داشته است.

«ابوالفضل سلیمانی» با یادآوری این‌که 12 کیلومتر از این پروژه در قالب دو پروژه در دست اجراست، می‌گوید: 8 کیلومتر از این پروژه توسط پیمانکار «گوهررود گیلان» در دست اجرا است که تا به امروز و پس از گذشت حدود سه سال 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. متأسفانه پارسال هیچ اعتباری به این پروژه اختصاص نیافت و پیش‌بینی امسال نیز برای این پروژه 2 میلیارد و 200 میلیون تومان است که تا به امروز این اعتبار نیز اختصاص‌نیافته اما پروژه روند اجرایی خود را طی می‌کند.

وی می‌افزاید: سخت‌ترین مسیر همین مسیر 8 کیلومتری است که امیدواریم با اختصاص به‌موقع اعتبارات، شاهد تسریع در روند اجرای این پروژه که برکات زیادی را برای منطقه به‌دنبال داشته و شاهد روند مطلوب ترانزیت در این منطقه خواهیم بود، باشیم. وقتی آمار و ارقام اعتبارات اختصاص‌یافته به این پروژه عظیم را از ذهنم می‌گذراندم، با خود گفتم به واقع این پروژه با دستان خالی در حال اجراست، وقتی قصد عزیمت به سمت پروژه بعدی را کردیم، پیمانکار این پروژه که گویا از بی‌مهری‌های نبود اعتبار به تنگ آمده بود، دستان‌مان را فشرد تا واقعیت‌ها را بیان کنیم.

مسیر کوتاه «زنجان گیلان» از راه پرپیچ و خم اعتبارات می‌گذرد

دومین پروژه‌ای که در سفر به شهرستان طارم با آن مواجه شدیم، پروژه بهسازی مسیر موجود و احداث محور «زنجان آب‌بر شفت ملاسرا» بود. گذشته پروژه را که مطالعه کردم، دریافتم این پروژه در مقطعی متوقف شده است که ناظر عالی پروژه، علت اصلی آن را فوت پیمانکار اول این پروژه عنوان کرده و اظهار می‌کند: متأسفانه پیمانکار اول این پروژه در سال گذشته از دنیا رفت و به‌علت تغییر و تحولاتی که داشتیم، پروژه با وقفه‌ای مواجه شد و امروز دوباره پیمان‌سپاری شده است.

«محمدحسن عباسی» از طلب یک میلیارد و 400 میلیون تومانی پیمانکار پیشین و یک میلیارد و 200 میلیون تومانی پیمانکار جدید خبر داده و می‌افزاید: پارسال در حدود 500 میلیون تومان به این پروژه اختصاص یافت که آن هم صرف مطالبات پارسال شد. مجموع طول این پروژه در حدود 100 کیلومتر بوده و قطعه‌ای که هم‌اینک در دست احداث است، در حدود 58 کیلومتر بوده و امیدواریم با اختصاص اعتبار مورد نیاز که در کل به 140 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، بتوانیم طبق برنامه این پروژه را به اتمام برسانیم.

از قضا دغدغه اصلی دومین پروژه‌ای که قرار بود بخشی از توسعه شهرستان طارم را بر دوش بکشد نیز مباحث مالی است. از صحبت‌های کارشناسان امر در مورد این پروژه چنین استنباط کردیم که با اتمام پروژه بهسازی مسیر موجود و احداث محور زنجان آب‌بر شفت ملاسرا، قرار است اتفاق خوبی رخ دهد و چه اتفاقی بهتر از کوتاه شدن مسیر زنجان گیلان، اما از قراین و شواهد چنین برمی‌آید که برای کوتاه شدن مسیر زنجان گیلان، باید مسیر طولانی اعتبارات را طی کنیم.

«زنجان طارم منجیل»، شاید تا سال 1400

سومین و اصلی‌ترین (به زعم ناظر عالی پروژه) طرحی که خبرنگاران از آن بازدید کردند، پروژه «زنجان طارم منجیل» بود که عباسی با یادآوری این‌که پروژه مذکور از سال 86 آغاز به کار کرده است، تصریح می‌کند: این پروژه بعد از حدود 10 سال 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که قطعه اول آن در حدود 7 کیلومتر از سمت زنجان به بهره‌برداری رسیده و قطعه چهارم نیز به طول 11 کیلومتر از سمت گیلان به اتمام رسیده است. هم‌چنین شاهد بهره‌برداری از قطعه سوم به طول 22 کیلومتر از سرخه‌دیزج تا گیلوان بودیم.

وی با اشاره به این‌که قطعه دوم این پروژه نیز پیمان‌سپاری شده است، خاطرنشان می‌کند: قطعه دوم این پروژه از کیلومتر 7 تا 35 به طول 28 کیلومتر بوده و پیمان‌سپاری شده است. در کل، چهار قطعه حدود 80 کیلومتر در حوزه زنجان و 20 کیلومتر در حوزه گیلان است که تا به امروز 45 میلیارد تومان برای اجرای پروژه در حوزه زنجان هزینه شده و برای تکمیل آن نیز به 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا این پروژه حیاتی در شهرستان طارم به بهره‌برداری رسیده و مردم منطقه از آن منتفع شوند.

پروژه‌های راهسازی علاوه‌بر هزینه‌بر بودن، زمان‌بر نیز هستند، شاید وعده اتمام این پروژه‌ها تا سال 1400 حرف گزافی نباشد، اما همه این برنامه‌ریزی‌ها در شرایطی منتج به برخورداری مردم شهرستان طارم از این ظرفیت‌ها خواهد شد که مسئولان امر به اهمیت کاری که در پیش گرفته‌اند واقف بوده و اقدامات خود را طبق برنامه پیش ببرند که این خود منتج به جلب اعتماد مردم به کارهایی از این دست می‌شود، کارهایی که نگاه خوش‌بینانه مردم از آلام حرکت کند اجرای آب به دلیل نبود اعتبارات کافی می‌کاهد.

راه‌های طارم چشم به راه اعتبار

سفر نیم‌روزی اکیپ اول خبرنگاران به اتمام رسید. فرصتی برای تکان دادن لباس‌های خاک‌خورده نیست. سهم این سفر آن‌هم در هندوستان ایران، نه زیتون بود، نه گیلاس، نه انار، نه کرفس و نه سایر محصولاتی که هر کس برای به دست آوردنش، عزم خود را برای سفر به طارم جزم می‌کند. دسترنج سفر به طارم، تحمل رنج‌هایی بود که به خاطر نبود اعتبارات، مسیر توسعه شهرستان طارم را در دل کوه‌های سر به فلک کشیده به کندی طی می‌کند تا شاید توشه راهی از راه برسد.

امروز همه آن‌هایی که بر سر این سه پروژه راهسازی در شهرستان طارم فعالیت می‌کنند، نیم‌نگاهی به تصمیماتی دارند که می‌تواند شتاب و روند اجرایی پروژه را کند یا تند کند. کار در راه سخت و دشوار است و مردم طارم چشم به این راه‌ها دوخته‌اند تا سهم‌شان را از توسعه بگیرند. پیمانکاران با اینکه دست‌شان خالی است، اما از نیمه راه باز نمی‌گردند، چون معتقدند کار در راه مردم، بی‌راهه ندارد و باید این مسیر را به هر حالتی طی طریق کنند تا شاید کورسوی اعتبارات نیز به روشنایی واقعی تبدیل شود.

و حرف آخر این‌که، امروز شهرستان طارم با برخورداری از ظرفیت‌های بالقوه‌ای که همگان به آن واقفیم، تشنه نگاه ویژه مسئولان است. امروز پروژه‌های راهسازی بهانه‌ای است برای اینکه توسعه طارم در مسیر پرپیچ و خم ناملایمات به دست فراموشی سپرده نشود، امروز راه‌های طارم چشم به راه اعتبارند تا راه توسعه هندوستان ایران به بن‌بست ختم نشود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.