| کد خبر: 130965 |

آزادراه ساوه-همدان‌ هیچ‌گونه نقصی ندارد

تین نیوز

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی با بیان اینکه آزادراه ساوه ـ همدان‌ هیچ‌گونه نقصی ندارد، گفت: واگذاری زمین به اصناف در قانون مشخص نشده است.

 

به گزارش تسنیم، حضور "مجید شارقی" مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در دفتر خبرگزاریاستان و بازدید از این رسانه فرصتی شد تا خبرنگاران تسنیم در مصاحبه‌ای تفصیلی با وی مسائل مربوط به حوزه راه و شهرسازی در سطح استان را به گفت‌و‌گو بنشینند.

 

بررسی اخرین وضعیت مسکن مهر، پروژه راه‌های استان مرکزی، تلفات جاده‌ای، طرح‌های تفصیلی در استان از جمله سرفصل‌های مهم این گفت‌و‌گو بودند که در 120دقیقه مصاحبه تسنیم با مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی مطرح شد.

 

مشروح گفت‌و‌گو با "مجید شارقی" مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در زیر می‌آید:

 

گزارشی از اقدامات راه و شهرسازی بصورت اجمالی ارائه کنید؟

اداره کل راه و شهرسازی این افتخار را دارد که براساس راهبردهایی که خود وزارت راه و شهرسازی دارد و در راستای دست‌یابی به افق‌هایی که دولت یازدهم دارد، با تکیه بر توان فنی و مهندسی خود در مسیر تحقق اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و منویات مقام معظم رهبری ده‌ها پروژه در سطح استان را که پروژه‌های بسیار مهمی در بحث راه و مسکن که دو سیاست اصلی راه و شهرسازی هستند در سال 95 و سال‌های قبل از آن در 92 تا 95 اجرا کرده و به مردم استان و مسافرانی که از این محورها عبور می‌کنند ارائه خدمت داشته باشد.

 

واقعیت این است که اداره راه و شهرسازی در دو حوزه ساخت و توسعه راه و مسکن به‌عنوان آن زیربنای فرهنگ، اقتصاد و هرگونه حرکت توسعه‌ای همواره از بخش‌های پرمخاطب اجتماعی بوده و به‌طور مستمر هم کاربران ومتقاضیان خود را دارد.

 

ما در حوزه املاک و حقوقی، مسکن و ساختمان و شهرسازی و معماری به‌طور روزمره مراجعان زیادی داریم که این حجم از مراجعه‌کنندگان وظیفه ما در ارائه خدمت به مردم را سنگین‌تر می‌کند و از طرفی توفیق الهی برای پرسنل این اداره است که بتوانیم با تمام توان تلاش کنیم و ارباب رجوع‌ها را با رضایت کامل از خدمات خود بهره‌مند سازیم.

 

شعار و آرزوی دیگری جز توفیق هرچه بیشتر در خدمت به مردم در دو حوزه حساس ساخت و توسعه راه و مسکن نداریم و در این مسیر بهره‌برداری از 23 هزار واحد مسکن مهر را داشتیم که چیزی حدود 10 هزار واحد آن از سال 92 تاکنون بوده و در این مدت یک‌هزار و 500 کیلومتر راه را هم با توجه به کمبود اعتباراتی که داشتیم به بهره‌برداری رسانده‌ایم.

 

 کار مسکن مهر به کجا رسید و چه میزان پیشرفت داشته است؟

 استان مرکزی در حدود 40 هزار واحد مسکن مهر در قالب شهرهای بالای 25 هزار نفر، زیر 25 هزار نفر و شهر جدید و به صورت خودمالک دارد که از این تعداد حدود 23 هزار واحد مربوط به شهرهای بالای 25 هزار نفر بوده که متولی آن راه و شهرسازی و اداره کل تعاون است و از این میزان تا قبل از سال 92 حدود 13 هزار واحد به بهره‌برداری رسیده و تحویل شده و از سال 92 تاکنون هم چیزی حدود 10 هزار واحد آماده و تحویل مردم شده است.

 

واقعیت اینکه در شهرهای بالای 25 هزار نفر، حدود 23 هزار و 402 واحد را تحویل داده‌ایم، یعنی 97 درصد مسکن‌ها تکمیل و تحویل مردم شده و آن تعدادی هم که باقی‌مانده واحدهایی هستند که واحد محسوب نمی‌شوند و در مرحله فنداسیون باقی مانده‌اند و تعاونی‌هایی که تشکیل شدند دیگر نتوانستند کار خود را انجام دهند و در همان مرحله متوقف مانده‌اند که می‌طلبد اداره کل تعاون در این زمینه ورود کرده و نسبت به تعیین تکلیف این پروژه‌ها اقدام کند.

 

در شهرهای زیر 25 هزار نفر هم چیزی حدود هشت هزار و 16 واحد آن به بهره‌برداری رسیده و تحویل مردم شده که می‌توان گفت 85 درصد کل این واحدها در شهرهای زیر 25 هزار نفر تحویل بهره‌برداران شده و مابقی را هم ان‌شاءالله با توجه به برنامه‌ای که خود وزارت راه و شهرسازی دارد و تاکیدات رئیس جمهور، قرار شده که تا پایان سال 96 بتوانیم به اتمام برسانیم و تحویل دهیم.

 

از ابتدای 92 تا پایان 95 چیزی حدود 10 هزار و 287 واحد مسکن مهر با میزان تسهیلات دو هزار و 750 میلیارد ریال تسهیلات بانکی و آورده اعضا به میزان دو هزار و 750 میلیارد ریال تکمیل و تحویل شد.

 

گزارشی از وضعیت جاده‌ها و محورهای مواصلاتی استان ارائه کنید؟

استان مرکزی با 6 هزار و 268 کیلومتر راه شامل آزادراه، بزرگ‌راه، راه‌های اصلی، راه‌های فرعی و دسترسی، راه‌های روستایی و راه‌های هم‌سنگ از پرترددترین راه‌های کشور به‌شمار می‌رود و بزرگ‌راهها و آزادراه‌های مهمی چون آزادراه ساوه-تهران، آزادراه ساوه ـ همدان، آزادراه اراک ـ خرم‌آباد که در دست احداث بوده، بزرگ‌راه اراک ـ سلفچکان، بزرگ‌راه اراک ـ خمین که در مرحله نهایی ساخت است و افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده و بخشی از آن روکش آسفالت نیاز دارد که امسال در دست اجرا است، بزرگ‌راه خمین-گلپایگان، بزرگ‌راه اراک ـ فرمهین و بزرگ‌راه خمین ـ اصفهان در محدوده دلیجان را داریم.

 

چیزی حدود 209 کیلومتر آزادراه، 420 کیلومتر بزرگ‌راه، 450 کیلومترراه اصلی، 781 کیلومتر راه فرعی و دسترسی، چهارهزار و 408 کیلومتر راه روستایی و 13 هزار و 834 کیلومتر راه هم‌سنگ در استان انجام شده که اگر بخواهیم به تفکیک در چهارسال گذشته آنها را تشریح کنیم، از سال 92 تا 95 به میزان 10 کیلومتر احداث آزادراه و 102 کیلومتر بزرگ‌راه، 155 کیلومتر راه روستایی داشتیم که درمجموع 267 کیلومتر راه‌های استان ارتقاء پیدا کرده‌اند.

 

یکی از عمده مشکلات در استان محور ساوه- همدان است که سبب تلفات زیادی شده و متاسفانه بخش عمده این تلفات به سبب عوارض سنگین آن است، نظر شما در این باره چیست؟

اگر بخواهیم بگوییم محور ساوه-همدان تلفات زیادی دارد، از آنجایی که تلفات براساس تردد زیاد استو با این حساب پس روی‌گردانی وجود ندارد، آزادراه ساوه-همدان آزادراهی است که براساس مشخصات فنی ساخته شده یعنی از لحاظ فنی هیچ‌گونه نقصی ندارد و همان‌طور که پلیس بارها اشاره کرده اکثر تصادفات این محور ناشی از خواب‌آلودگی و سرعت است که می‌طلبد مردم خودشان این هشدارها را رعایت کنند تا شاهد اتفاقات ناگوار در این محور نباشیم.

 

یک سری از روستاهای حوالی محور قدیم برای دسترسی از این محور استفاده می‌کنند و عده‌ای از رانندگان هم برای نپرداختن عوارض از محور قدیم تردد می‌کنند که این عوارض با توجه به سرمایه‌گذاری که آنجا انجام شده طبق زمان‌بندی مشخص شده این سرمایه باید برگردد و به‌طور معمول بعد پایان بهره‌برداری شرکت سرمایه‌گذار، بحث عوارض تحویل خود وزارت راه و هرسازی می‌شود و اگر قرار باشد تغییری در قیمت عوارض باشد باید براساس مصوبه دولت انجام شود.

 

در بحث تککیل پروژه جاده‌های استان چه اقداماتی تاکنون انجام شده است؟

در حوزه ساخت و توسعه راه‌ها در بخش راه‌های اصلی، احداث باند دوم اراک ـ خمین به طول 61 کیلومتر به بهره‌برداری رسیده منتها روکش آسفالت 17 کیلومتر از آن باقی مانده بود که امسال در دست اقدام است، احداث تقاطع غیرهم‌سطح سنجان با برآورد 10 میلیارد تومان که الان پیمانکار آن مشغول بوده و درحال اجرای ایمنی وکنترل ترافیک برای ادامه عملیات اجرایی است که ایمنی و ترافیک براساس صورتجلساتی که سنوات قبل انجام شده برعهده خود شهرداری اراک است که ان‌شاءالله این را انجام دهد تا بتوانیم کارگاه را تحویل پیمانکاری که آنجا مستقر است بدهیم و بتوانیم عملیات اجرایی را آغاز کنیم.

 

تکمیل تقاطع غیرهم‌سطح محور فرمهین با برآورد 6 میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی 60 درصد که هم‌اکنون پیمانکار آن مشغول است و ان‌شاءالله با توجه به برنامه زمان‌بندی که ارائه شده و پیگیری که داریم بتوانیم امسال به بهره‌برداری برسانیم مشروط به اینکه تخصیص اعتبار داشته باشیم از دیگر پروژه‌های حوزه ساخت و توسعه راه‌های اصلی است.

 

احداث باند دوم سنجان ـ خانه میران به طول پنج کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 45 درصد را در دست اقدام داریم، تعریض و بهسازی محور آشتیان ـ راهجرد به طول 11 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 30 درصد که پیمانکار آن مشغول است.

 

احداث باند دوم اراک ـ فرمهین به طول 43 کیلومتر که 30 کیلومتر آن در سنوات گذشته به بهره‌برداری رسیده و مابقی در دست اقدام است و همه اینها مشروط به این است که بتوانیم تخصیص اعتبار داشته باشیم و کار را ادامه دهیم، تعریض و بهسازی محور آهنگران ـ کمیجان به طول 58 کیلومتر که پنج کیلومتر آن در سنوات گذشته به بهره‌برداری رسیده و 15 کیلومتر آن امسال در دست اقدام است و پیمانکار از دو نقطه مشغول کار بوده که یکی از سمت کلوان به سمت گلپایگان و دیگری از سمت ساروق به آهنگران است.

 

احداث باند دوم دلیجان ـ خمین الیگودرز به طول 108 کیلومتر در حوزه استحفاظی استان مرکزی است که 51 کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و 18 کیلومتر در دست اقدام است، احداث باند دوم دامنه خوانسار ـ گلپایگان که 14 کیلومتر آن در حوزه استان مرکزی به بهره‌برداری رسیده و درنظر داریم که در باند قدیم بتوانیم ترمیم و اصلاح هندسی داشته باشیم.

 

احداث باند دوم توره-ملایر که در سنوات گذشته به بهره‌برداری رسیده منتها 10 کیلومتر آن نیاز به روکش داشته که امسال در دستور کار قرار دارد، محور توره به بروجرد که 26 کیلومتر آن در استان مرکزی بوده و هفت و نیم کیلومتر آن به استان تفویض اختیار شده و پیمانکارش هم مشخص شده و به زودی کار شروع می‌شود.

 

تعریض محور پل‌دوآب به خنداب به طول 48 کیلومتر که 36 کیلومتر آن در سنوات گذشته به بهره‌برداری رسیده و 12 کیلومتر هم امسال در دست اقدام داریم، محور شازند-ازنا به طول 38 کیلومتر در حوزه استحفاظی که چیزی حدود 13 کیلومتر آن را امسال مشغول شده‌ایم.

 

محور دلیجان-نراق که 11 کیلومتر طول آن بوده و پیمانکار آن مشخص و مشغول به کار شده است، روکش آسفالت محور دلیجان به اصفهان به طول 80 کیلومتر که در حوزه استحفاظی استان مرکزی بوده و چیزی حدود 60 کیلومتر آن در سنوات گذشته انجام شده و 20 کیلومتر آن هم الان در دست اقدام است همگی از پروژه‌های مهم در حوزه توسعه و ساخت راه‌های اصلی هستند.

 

در حوزه راه‌های روستایی هم در شهرستان اراک 11 پروژه با اعتباری معادل 25 هزار و 451 میلیون ریال داریم که سه محور به اتمام رسیده، چهار محور مشغول به کار و سه محور درحال تجهیز کارگاه و یک محور هم درحال برگزاری مناقصه است، در شهرستان تفرش 6 پروژه با اعتبار 21 هزار و 808 میلیون ریال که از این تعداد دو محور به اتمام رسیده و یک محور مشغول به کار و سه محور هم درحال برگزاری مناقصه است.

 

در دلیجان ما یک پروژه داریم با اعتبار یک هزار و 500 میلیون ریال که در محور نراق-زبیده‌خاتون است و به طول چهار و نیم کیلومتر بوده و چیزی حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

در خمین هم 6 پروژه با اعتبار معادل 9 هزار میلیون ریال داریم که دو محور به اتمام رسیده، سه محور درحال برگزاری مناقصه و یک محور الان مشغول کار است، چهار پروژه در شهرستان خنداب با اعتباری معادل 9 هزار و 709 میلیون ریال داریم که دو محور آن به اتمام رسیده، یک محور درحال برگزاری مناقصه و یک محور هم درحال اجرا است.

 

در زرندیه پنج پروژه با اعتبار هشت هزار و 360 میلیون ریال داریم که از این تعداد یک محور به اتمام رسیده، یک محور مشغول به کار، یک محور درحال تجهیز کارگاه و دو محور هم درحال برگزاری مناقصه است، در ساوه هم حدود 11 پروژه که دو محور آن به اتمام رسیده، دو محور مشغول به کار، سه محور درحال تجهیز کارگاه و چهار محور هم درحال برگزاری مناقصه است.

 

در شهرستان شازند هم 10 پروژه با اعتباری برابر 12 هزار و 450 ریال تعریف شده بود که پنج محور آن به اتمام رسیده، یک محور مشغول به کار بوده، دو محور درحال تجهیز کارگاه و دو محور هم درحال برگزاری مناقصه است، 6 پروژه هم در شهرستان کمیجان با اعتباری معادل 11 هزار و 968 میلیون ریال داریم که چهار محور به اتمام رسیده و دو محور مشغول به کار است.

 

در محلات هم یک پروژه با اعتباری به مبلغ 15 هزار میلیون ریال داریم که چیزی در حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مشغول به کار است، پنج پروژه هم با اعتباری معادل 6 هزار و 950 میلیون ریال در فراهان داریم که چهار محور آن به اتمام رسیده و یک محور هم درصورت تخصیص اعتبار آماده کار است، منظور از به اتمام رسیدن پروژه‌ها اتمام اعتباری است که برای آنها تخصیص شده بود.

 

در حوزه شهرسازی و معماری هم تهیه طرح مجموعه شهری اراک را داشتیم که به منظور ساماندهی، تنظیم و کارکرد حوزه‌های سکونتی و فعالیتی اطراف شهر اراک بوده و از سال 88 شروع شده و چیزی حدود 70 درصد پیشرفت دارد و هشت هزار میلیون ریال هم بابت آن هزینه شده است، همچنین تهیه طرح جامع کلانشهر اراک را داشتیم که قرارداد آن سال 91 منعقد شده و چیزی حدود سه هزار و 850 میلیون ریال هم اعتبار هزینه شده، برای آن بوده که طرح آن آماده است و برای ابلاغ به شورای برنامه‌ریزی استان فرستاده شده که ان‌شاءالله تصویب شود و به شورای عالی ارسال شود تا بعد آن برای اجرا به شهرداری ابلاغ شود.

 

بازنگری طرح جامع محلات از دیگر طرح‌ها در این حوزه است که در سال 95 با چیزی حدود یک هزار و 450 میلیون ریال برآورد هزینه شده و تا الان هم 50 درصد پیشرفت داشته است.

 

در حوزه عمران و بهسازی شهری هم یک پروژه مشارکتی داشتیم با 336 واحد معروف به باغ خلج که این پروژه به منظور جلوگیری از توسعه سکونت‌گاه‌های غیررسمی و آبادانی منطقه به صورت مشارکتی با بخش خصوصی و در زمینی به مساحت 17 هزار و 600 مترمربع و زیربنایی معادل 48 هزار مترمربع که علاوه بر این فضای مسکونی یک باب مسجد و یک بلوک تجاری هم دیده شده و پیشرفت فیزیکی آن تاکنون حدود 45 درصد بوده است را داریم.

 

در حوزه مسکن و ساختمان دو پروژه مشارکتی، تجاری، مسکونی 119 واحدی در اراک داریم که 40 درصد پیشرفت دارد و یک پروژه 151 واحدی مشارکتی در ساوه که 60 درصد پیشرفت دارد، یک قرارداد آماده‌سازی هم در دلیجان با بخش خصوصی داریم که هفت هکتار بوده و برای آماده کردن بستر کار بوده که یکی از وظایف راه و شهرسازی در بحث شهرها آماده کردن بستر بحث ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی است.

 

یک عقد قرارداد پروژه مشارکت 92 واحدی هم با شهرداری مهاجران برای ساخت واحدهای تجاری داشتیم.

 

در حوزه فنی اجرایی هم احداث بیمارستان 32 تختخوابی جایگزین مامونیه با مساحت زیربنای سه هزار و 700 متر مربع در زمینی به مساحت 23 هزار و 700مترمربع با هزینه‌کرد 146 هزار میلیون ریال که در سال 95 بابت تجهیزات تحویل موقت شده، احداث بیمارستان24 تختخوابی خنداب با مساحت زیربنای دو هزار و 800 مترمربع در زمینی به مساحت پنج هزار و 600 متر مربع با هزینه‌کرد 65 هزار میلیون ریال که آن هم در سال 95 تحویل موقت شده از جمله مواردی هستند که انجام شده است.

 

از دیگر اقدامات در حوزه فنی و اجرایی می‌توان به احداث ایستگاه پایش محیط زیست کمیجان با مساحت زیربنای 200 مترمربع در زمینی به مساحت 400 متر مربع و با هزینه‌کردی معادل سه هزار میلیون ریال که در سال 95 تحویل موقت شده، احداث ایستگاه هواشناسی سینوپتیک مامونیه با مساحت زیربنای 150 مترمربع در زمینی به مساحت 6 هزار مترمربع و با هزینه‌کرد دو هزار میلیون ریالی که در سال 95 تکمیل و تحویل بهره‌بردار شده و همین‌طور احداث کتابخانه مرکزی اراک با مساحت 18 هزار و 500 مترمربع در زمینی به مساحت 6 هزار مترمربع که عملیات اجرایی آن در سال 95 پیگیری شده و الان پیشرفت 42 درصدی دارد و در صورت تامین اعتبار کار را ادامه می‌دهیم اشاره کرد.

 

مهمترین مشکلات در مسیر فعالیت راه و شهرسازی استان مرکزی چیست؟

مهم‌ترین مشکلات راه و شهرسازی در استان مرکزی با توجه به تنوع کاری که در استان داریم، کمبود تخصیص اعتبارات است، برای مثال سال گذشته اعتبار ابلاغی ما بابت 389 پروژه 141 میلیارد تومان بوده که تنها 15.43 درصد آن تخصیص یافته است.

 

 

وضعیت پروژه‌های حوزه راه استان مرکزی را تشریح کنید؟

در حوزه ساخت و توسعه راه‌ها با توجه به ماهیت پروژه‌های ساخت راه و طولانی بودن پروسه ساخت الان 27 پروژه در حوزه راه‌های اصلی و 67 پروژه در حوزه راه‌های روستایی در دست اجرا داریم که اکثر آنها پروژه‌های نیمه‌تمام هستند یعنی پروژه‌ جدید را با توجه به اینکه تاکید دولت بوده که پروژه جدید شروع نکنید نداشتیم و اکثر پروژه‌ها نیمه‌تمام هستند.

 

پروژه‌های سفر هیئت دولت هم که جدای از این پروژه‌ها هستند و چیزی در حدود 309 میلیارد تومان پروژه در سفر هیئت دولت به مدهای حمل و نقل اختصاص داده شده که تنها مربوط به راه و شهرسازی نبوده و مربوط به 6 دستگاه عضو شورای حمل و نقل می‌شود و از این اعتبار چیزی حدود 196 میلیارد تومان به راه و شهرسازی مربوط می‌شود که قرار شد بخشی از آن در سال 95 تخصیص شود و بخشی هم در سال 96 که برای پروژه‌های 95 تخصیص‌ها به طور کامل ابلاغ شده و پیمانکاران هم مشخص شده و الان مشغول کار هستند.

 

 کار انتقال صنوف مزاحم به چه شکل اجرا می‌شود؟

برای ساماندهی صنوف مزاحم هم یک زمین 46 هکتاری در نظر گرفته شده که براساس قانون متولی ساخت آن شهرداری است، مقدمات کار فراهم شده، کارگروه مربوطه تعیین و کاربری آن انجام شده و بحث قیمت‌گذاری آن مطرح بود که به کارشناس سه نفره و پنج نفره ارجاع شده و درنهایت برای اخذ مجوز نهایی به وزارتخانه فرستاده می‌شود تا ان‌شاءالله قیمت آن تایید شود و بتوانیم واگذاری به شهرداری را انجام دهیم.

 

در قانون چیزی به این معنا که در این زمینه واگذاری زمین به اصناف داشته باشیم مشخص نشده، اما شهرداری می‌تواند زمین را از ما بگیرد و بعد با خود اصناف هماهنگی کند، اگر شهرداری عدم پیگیری را اعلام کند و بگوید که توان اینکار را ندارد می‌توان زمین را در قالب تعاونی به صنوف واگذار کرد در غیر این صورت واگذاری مستقیم به اتحادیه‌ها قانونی نیست.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ظفرعظیمی مهر 0 0

    آزادراه ساوه همدان کامل نیست و یک لاین کم دارد که نبود لاین سبقت وسرعت باعث تصادفات وبرخورد سواری ها واتوبوسها با کامیونهای درحال سبقت هستند آزاد را باید چهار لاین یا حداقل سه لاین داشته باشد درصورتی که آزادراه ساوه همدان مث جاده یک طرفه فقط دولاین دارد وتفاوتی با جاده معمولی یک طرفه ندارد.آزادراه تهران قزوین را با ساوه همدان نمیشود در یک سطح نامید.