| کد خبر: 240184 |

◄ چند دلیل برای غیرقابل توجیه بودن واردات لکوموتیو

اذعان این کارشناس بر عدم موفقیت روسیه در ساخت لکوموتیوهای دیزل در حالی مطرح می شود که قابلیت تولید لکوموتیو در کشور وجود دارد و برای مثال می توان گفت شرکت مپنا روز 17 بهمن ماه قرارداد فروش 50 دستگاه لکوموتیو به شرکت فولاد مبارکه را با این شرکت منعقد کرد.

تین نیوز

در حین سفر هیئت دولت به روسیه که 29 دی ماه صورت گرفت، از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی موضوع خرید 200 دستگاه لکوموتیو از روسیه رسانه ای شد.

به گزارش تین نیوز، سید احسان خاندوزی در حالی که در روسیه به سر می برد در ارتباط تصویری از روسیه با صدا و سیما این خبر را مطرح کرد.

خاندوزی کمی بعد از این اطلاع رسانی در تایید این اقدام گفت: این اقدام در راستای فرسودگی بالای کشنده‌ ها و لکوموتیوهای موجود در کشور انجام می‌ شود.

در عین حال آبان ماه امسال سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن، در جلسه کارگروه توسعه حمل و نقل ریلی گفت: در بخش مسافری و به ویژه در بخش باری با کمبود لکوموتیو مواجهیم، به همین منظور شرکت راه آهن به دنبال تأمین یک هزار دستگاه لکوموتیو ظرف حداکثر سه سال است. ۱۵۰ دستگاه از این لکوموتیوها از تولیدکنندگان داخلی و ۸۵۰ دستگاه به صورت واردات از طریق بخش غیردولتی یا راسا با استفاده از منابع داخلی یا منابع بودجه عمومی تأمین خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

در آن زمان سبحان نظری دبیر انجمن شرکت‌ های حمل و نقل ریلی درباره این اظهارات مدیرعامل شرکت راه آهن به خبرگزاری مهر گفت: مشکل فعلی نبود بهره وری در بخش ریلی صرفاً ناشی از کمبود لکوموتیو نیست بلکه مشکل ما در کمبود کشنده‌ های ریلی عدم موفقیت در نگهداری آنهاست.

وی افزود: ما جزو کشورهایی هستیم که در نرم جهانی مقایسه لکوموتیو با واگن قرار داریم که نشان می‌دهد کمبود لکوموتیو آن گونه که اعلام می‌شود مشهود نیست بلکه نمی‌ توانیم آنها را تعمیر و نگهداری کنیم. چرا به جای تعمیر لکوموتیو دنبال خرید می‌ رویم؟

دبیر انجمن شرکت‌ های حمل و نقل ریلی یادآور شد: باید در درجه اول اهتمام به نگهداری لکوموتیوهای موجود و آماده به کار داشته باشیم و سپس به دنبال خرید لکوموتیو جدید برویم. به خصوص که در شاخص جهانی نگهداری لکوموتیو در پایین‌ترین رده قرار داریم.

نظری تصریح کرد: اگر چه نیاز به خرید لکوموتیو جدید هست اما این را هم باید در نظر گرفت که آیا مشکل بخش ریلی ما با خرید هزار دستگاه لکوموتیو برطرف می‌ شود؟

از سوی دیگر  یک نماینده مجلس شورای اسلامی نیز واردات لکوموتیو چینی در سال حمایت از تولید داخل را مورد انتقاد قرار داد.

علی اکبر کریمی گفت: متاسفانه خبری به مار رسید مبنی بر واردات 100 دستگاه لکوموتیو به کشور جای تاسف دارد که در سال حمایت از تولید داخل با وجود داشتن ظرفیت‌ های خالی در شرکت‌ های مپنا لکوموتیو و واگن پارس ما شاهد واردات لکوموتیو از چین باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان، افزود: از وزیر صنعت و راه انتظار داریم تصمیمی که گرفته شده است را کنار بگذارند و از ظرفیت داخل استفاده کنند.

دیدگاه های مخالف با واردات لکوموتیو به خصوص در مورد ورادات 200 لکوموتیو از روسیه فقط مختص به مقامات صنفی یا نمایندگان مجلس نیست بلکه تعدادی از کارشناسان حمل و نقل نیز این اقدام را مورد نقد کارشناسی قرار داده اند.

به گفته آنان برای واردات لکوموتیو از روسیه حتما باید بررسی های لازم در این زمینه صورت گیرد تا مشخص شود این لکوموتیو ها متناسب با سیستم ریلی ایران و شرایط کشور هستند یا خیر و این که اگر قرار است واردات صورت گیرد چرا بخش خصوصی وارد این حوزه نشود و اقدام نسبت به وادرات اقدام کند؟

برای مثال یکی از کارشناسان این حوزه در کلاب تین نیوز، به تجربه خرید لکوموتیو از مجارستان در سال های گذشته اشاره کرد و گفت که پس از خرید و واردات چند دستگاه از انها متوجه مناسب نبودن آن با شرایط کشورمان شده و آنها را برگرداندیم.

عباس قربانعلی بیک نیز در خصوص واردات لکوموتیو از روسیه عنوان کرد: راه آهن روسیه با وجود توانمندی خوب ساخت لکوموتیو برقی (تحت لیسانس زیمنس و ...)، در زمینه ساخت لکوموتیوهای دیزل چندان موفق نبوده که سوابق استفاده از لکوموتیوهای ساخت روسیه نیز موید همین مطلب است (اجاره 6 ماهه لکوموتیوهای 2M62 در سال 62).

وی افزود: این درحالی است که مهمترین و حساسترین بخش لکوموتیو دیزلی، موتور دیزل آن می باشد (بخش های الکتریکی همچون ژنراتور، تراکشن موتور و کنترل قابلیت تعمیر بالایی در ایران دارند) و استفاده روسیه از انواع موتور دیزل انحصاری (که تامین قطعات آن بسیار دشوار و پرهزینه خواهد بود) سبب تشدید مشکلات این ناوگان حساس و زمین گیر شدن سریع آنها می گردد.

او تاکید کرد: یکی از بهترین شرکت های لکوموتیو سازی روسیه که در سال 1395 بازدید شد، تحت لیسانس یکی از شرکت های اروپایی پیشرو، ساخت لکوموتیوهای باری الکتریکی چهار محوره (دوبله) را بر پایه پلاتفرم لکوموتیوهای قدیمی بر عهده داشت که از نگاه اینجانب حتی برای کاربرد باری ایران مناسب نبود (کارایی نزدیک یک لکوموتیو برقی 6 محوره با دو لکوموتیو چهار محوره).

اذعان این کارشناس بر عدم موفقیت روسیه در ساخت لکوموتیوهای دیزل در حالی مطرح می شود که قابلیت تولید لکوموتیو در کشور وجود دارد و برای مثال می توان گفت شرکت مپنا روز 17 بهمن ماه قرارداد فروش 50 دستگاه لکوموتیو به شرکت فولاد مبارکه را با این شرکت منعقد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 4 0

    ما امروز حداقل 300 لکوموتیو نیاز داریم 10 هزار کیلومتر خطوط اصلی و فرعی دیگر هم در حال احداث است و در داخل نهایتا توان ساخت 30 لکوموتیو در سال وجود دارد یعنی ما باید تا 1410 صبر کنیم که نیاز ضروری امروزمان تامین شود ! حالا اصلا بگوییم واردات نشود و با تولید داخل تا 20 سال دیگر نیازهای داخل هم تامین بشه بعدش که کشور نیاز خاصی ندارد چی کار می خواین بکنید ؟ این خیلی عجیبه که صنایع ما که ادعای تولیدات فناورانه با قیمت پایین هم دارند هیچ توجهی به صادرات ندارند شما امروز نباید بشینی پشت درهای مملکت و سفت نگهش داری که چیزی داخل نیاد باید بتونی تو بازارهای منطقه تا آفریقا تا آمریکای جنوبی بازاریابی کنی و این فقط مشکل مپنا نیست کل صنعت ما به بهانه حمایت از تولید یک بازار انحصاری می خواهند و کرکره بخش صادرات را کلا پایین کشیدند ! اگر بلحاظ فنی تولیدات روسیه مطلوب نیست این حرف باید بررسی بشه ولی این هم که یک بازار انحصاری درست کنیم کشور را معطل کنیم که تولید داخل برسد و تولید داخل هم با بازارهای جهانی کاری نداشته باشد این هم گزاره غلطیه امروز مپنا ، هپکو ، تراکتورسازی و ... همه باید تو پس کرانه های چابهار کارخانه داشته باشند دیپلماسی اقتصادی باید فعال بشه رایزن های ما مستقر بشن وارد بازارهای جهانی بشویم ما به چند برند جهانی برسیم تا کی می خواین به این بازی ادامه بدین ؟ همش کشمش بین دولت ها که دنبال تامین نیازهای کشورن و صنایع که به بهانه حمایت از تولید دنبال بازار انحصاری می گردن یعنی هیچ کجای دنیا جز ایران انقدر به بازارهای انحصاری علاقه وجود نداره ! باوجود اینکه موارد افتضاحی از این جنس کار داریم مثل خودروسازی که مایه شکایت دائمی مردم هم هست .