| کد خبر: 240109 |

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

◄ امکان تولید لکوموتیو در شرکت مپنا وجود دارد؛ واردات را منتفی کنید

با توجه به این که در حال حاضر امکان تولید لکوموتیو در شرکت مپنا وجود دارد، این اقدام با سیاست های دولت در زمینه حمایت از تولید در تضاد است.

تین نیوز

در سفر هیئت دولت به روسیه، موضوع خرید 200 دستگاه لکوموتیو از این کشور از سوی وزیر وزیر امور اقتصادی و دارایی مطرح شد.

به گزارش تین نیوز، سید احسان خاندوزی در حالی که در روسیه به سر می برد در ارتباط تصویری از روسیه با صدا و سیما این خبر را مطرح کرد.

این در حالی بود که تا پیش از این یکی از استراتژی های دولت عدم واردات لکوموتیو و دیگر محصولاتی بود که توان تولید آن در کشور وجود دارد.

بنابراین با توجه به این که در حال حاضر امکان تولید لکوموتیو در شرکت مپنا وجود دارد، این اقدام با سیاست های دولت در زمینه حمایت از تولید در تضاد است.

از سوی دیگر دهم بهمن ماه یک نماینده مجلس شورای اسلامی، واردات لکوموتیو چینی در سال حمایت از تولید داخل را مورد انتقاد قرار داد.

علی اکبر کریمی گفت: متاسفانه خبری به مار رسید مبنی بر واردات 100 دستگاه لکوموتیو به کشور جای تاسف دارد که در سال حمایت از تولید داخل با وجود داشتن ظرفیت‌ های خالی در شرکت‌ های مپنا لکوموتیو و واگن پارس ما شاهد واردات لکوموتیو از چین باشیم.

بیشتر بخوانید:

نقاط قوت و ضعف صنایع ریلی روسیه و فرصت های همکاری مشترک

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان، افزود: از وزیر صنعت و راه انتظار داریم تصمیمی که گرفته شده است را کنار بگذارند و از ظرفیت داخل استفاده کنند.

فیلم پیوست مربوط به اظهارات علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس است:

 

در ادامه در حوزه ریلی تاکید شد که لازم است تعاملاتمان با روسیه متناسب با توانمندی های روسیه و نیازمندیها و توانمندی های خودمان باشد.

راه آهن روسیه در خصوص لکوموتیو برقی بسیار توانمند است. با همکاری زیمنس لکوموتیوهای باری برقی می سازد. این لکوموتیوها با کارآیی بهتر و باربری بیشتر، ظاهرا هزینه کمتری برای تعمیر و نگهداری لازم دارند. اما در بحث لکوموتیو دیزلی توانمندی قابل توجهی ندارد.

هنوز مشخص نیست این 200 لکوموتیوی که در موضوع دستاورد های سفر رئیس جمهور به روسیه مطرح است، از کدام نوع است؟ باری یا مسافری؟ اما طبق بررسی ها لکوموتیوهایی که روسیه دارد لوکوموتیو 3000 اسب بخار با ترکشن موتور DC است. البته ما بهتر از آن را می توانیم در داخل بسازیم و تامین کنیم. مپنا اگر بخواهد و اراده بکند می تواند ظرف مدت بسیار کوتاه لکوموتیوی قابل رقابت با مدل روسی مذکور بسازد و ورود لکوموتیو دیزلی از روسیه می تواند برای ما یک بازی باخت برد یا باخت باخت باشد.

اگر تصمیم به خرید لکوموتیو از روسیه است باید مشخصات فنی را بررسی کنیم. باید اسناد و مدارک مربوطه (تعمیر و نگهداری و قطعات و ....) را از طرف روسی بخواهیم.

روسها عاقلانه سرمایه گذاری می کنند ما هم باید عاقلانه سرمایه گذاری کنیم. نمی شود در همه چیز سرمایه گذاری کرد و در همه چیز درجه یک بود. همانطور که در المپیک روی کسی سرمایه گذاری می کنیم که مدال آور است در صنعت هم باید در جایی سرمایه گذاری کرد که مدال آور باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.