بازدید سایت : ۶۷۴۴۹
مدیر فنی شرکت فولاد لجستیک عنوان کرد:

◄ افزایش درآمد شرکت‌ های ریلی در صورت تشکیل قطار کامل

راه اندازی قطار کامل بدون در اختیار داشتن مدیریت سیر و حرکت، امکان پذیر نیست. این نکته مورد تاکید فعالان صنعت ریلی قرار دارد.

افزایش درآمد شرکت‌ های ریلی در صورت تشکیل قطار کامل
تین نیوز |

راه اندازی قطار کامل بدون در اختیار داشتن مدیریت سیر و حرکت، امکان پذیر نیست. این نکته مورد تاکید فعالان صنعت ریلی قرار دارد. به باور آنها مدیریت سیر و حرکت، گلوگاه اصلی حمل و نقل ریلی است و این گلوگاه می تواند توسط بخش خصوصی به نقطه قوت، و امکانی برای رشد و درآمد این بخش تبدیل شود. «حسین کشت‌ پرور» مدیر فنی شرکت فولاد لجستیک توضیحاتی در این زمینه ارائه کرده است.

شما چه تعریفی از قطار کامل دارید؟ آیا می‌ توان به قطاری که تمام واگن های و لکوموتیو آن متعلق به یک شرکت خصوصی باشد، قطار کامل اطلاق کرد؟

قطار کامل به قطاری اطلاق می‌ شود که تامین واگن، لکوموتیو و همچنین مدیریت سیر و حرکت آن با یک شخص یا یک شرکت باشد. بنابراین مالکیت واگن و لکوموتیو الزام و ملاکی برای قطار کامل نیست و یک شرکت ریلی با تامین یا در واقع اجاره واگن و لکوموتیو و در اختیار داشتن مدیریت سیر و حرکت می‌تواند قطار کامل، راه اندازی کند. در این صورت، حتی راننده دیزل، مانورچی و سرمانورچی و سایر خدمه قطار نیز از سوی این شرکت تامین می‌ شود و راه‌ آهن صرفا بابت ریل و ایستگاه و زیرساختی که در اختیار این قطار قرار می‌ دهد، حق شارژ یا حق دسترسی دریافت می‌ کند.

متاسفانه تاکنون در کشور ما قطار کامل، امکان راه‌اندازی پیدا نکرده است و علت آن هم روشن است؛ علت این است که شرکت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان بخش دولتی، برنامه‌ ریزی و مدیریت سیر و حرکت را به طور کامل در اختیار دارد و تصمیمی برای کنار کشیدن از این بخش نیز ندارد. بنابراین تا زمانی که بخش‌ خصوصی نتواند برای سیر و حرکت تصمیمات مستقل و مبتنی بر زمان‌بندی دقیق و هزینه و فایده اقتصادی بگیرد، قطار کامل به معنای واقعی آن در ایران راه‌ اندازی نخواهد شد. بدیهی است که اگر شرکت‌ های ریلی در مدیریت سیر و حرکت دخالت داشته باشند، می‌ توان برنامه‌ ریزی بهتری برای حمل‌ و‌ نقل از طریق خط‌آهن انجام داد ولی متاسفانه این اتفاق تا امروز نیفتاده است.

قطار کامل چه مزیت‌هایی برای شرکت های ریلی و چه مزیت هایی برای صاحبان بار ایجاد می‌ کند؟

مهم‌ ترین مزیتی که قطار کامل برای شرکت‌های ریلی ایجاد می‌ کند، دقت برنامه‌ ریزی و ایفای بهینه‌تر تعهدات در برابر صاحبان بار است. این امر به افزایش تقاضا برای حمل بار و رشد درآمد و سود شرکت‌ های ریلی می‌انجامد و ضمنا دریافت کرایه را هم برای آنها آسان‌تر می‌کند. وقتی صاحبان بار، حمل‌و‌نقل کالای خود را به شرکت ریلی دارای قطار کامل بسپارند خیالشان آسوده است که این شرکت با کمترین تاخیر بار را در موعدی که در قرارداد تعهد کرده، به مقصد مورد نظر آنها می‌رساند چرا که همه عوامل دخیل در حمل بار به جز برخی موارد خاص مثل سوانح طبیعی و اشتباهات انسانی و مواردی از این دست در اختیار آن شرکت است. شرکت ریلی، وقتی قطار کامل را داشته باشد می‌تواند برای آماده‌ به‌ کاری دیزل، تخلیه و بارگیری، نیروی انسانی و ... برنامه‌ ریزی کند اما در حال حاضر این امور در اختیار شرکت راه‌ آهن است و در حالی که شرکت ریلی می‌ خواهد بار را به موقع به مقصد برساند، دیزلی که راه‌ آهن برای آن تخصیص داده، دچار خرابی می‌شود یا نوبت بارگیری یا تخلیه توسط راه‌آهن به صورت دیگری برنامه‌ریزی می‌شود. متاسفانه در سیستم فعلی سیر و حرکت، مواردی بوده است که تحویل بار به مقصد تا 20 روز تاخیر داشته است و کسی هم جوابگو نیست. با راه‌اندازی قطار کامل شرکت‌های ریلی برای سرویس‌ دهی بهتر به صاحبان بار تلاش می‌کنند چون در این حالت بین آنها رقابت وجود خواهد داشت و وادار می‌شوند تعمیرات و سرویس و نگهداری بهتری برای واگن‌ ها و لکوموتیوهای خود در نظر بگیرند و خرابی کمتری داشته باشند که این هم، به نفع صاحبان بار است.

راه اندازی قطارهای کامل در ایران با چه موانعی مواجه است؟

بزرگترین مانع، قوانین و مقرراتی هستند که تنها راه‌ آهن را برای در اختیار گرفتن مدیریت سیر و حرکت، صاحب صلاحیت می‌ داند و تا زمانی که این قوانین وجود دارد نمی‌ توان به راه‌اندازی قطار کامل امید داشت. محدودیت‌های زیرساختی و فناوری نیز، مانع دیگری بر مسیر راه‌ اندازی این مدل قطارها است. در واقع اگر مشکل ما با قوانین و مقررات هم برطرف شود، محدودیت‌هایی که در خطوط و ریل و زیرساخت‌ها و فناوری داریم اجازه نمی‌دهد یک شرکت ریلی حمل بار را  به نحو بهینه، برنامه‌ریزی کند. بنابراین همراه با کوچک‌سازی مدیریت راه‌آهن و سپردن نقش صرفا نظارتی به این سازمان، باید زیرساخت‌ های ریلی خود را نیز تکمیل و تجهیز کنیم.

آیا شرکت‌ های ریلی ما در حال حاضر آمادگی و ظرفیت راه‌ اندازی قطار کامل را دارند؟

برخی شرکت‌های ریلی مثل توکاریل در این زمینه گام‌هایی برداشته‌اند به این معنی که خود این شرکت‌ ها تامین‌ کننده و یا مالک هم لکوموتیو و هم واگن، هستند. این شرکت‌ها با سرمایه و تجاربی که در اختیار دارند می‌توانند سیر و حرکت را نیز مدیریت کنند اما با توجه به شرایط کنونی این امر میسر نشده است. ما شرکت‌هایی را در صنعت ریلی داریم که زیرمجموعه هدلینگ‌های بزرگ اقتصادی هستند و بار آنها به نوعی تضمین شده است. آنها قطعا آمادگی دارند در صورتی که مسیر آنها تسهیل شود، در سیر و حرکت نیز ورود و سرمایه‌گذاری کنند اما این امر به موافقت حاکمیت و اصلاح مقررات و قوانین برای باز کردن مسیر بخش خصوصی، نیاز دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرداد فرهودی پاسخ

    باسلام
    اینکه دوستان بدون تخصص لازم در خصوص موارد کاملا تخصصی نظر می دهند جای تعجب دارد آقای کشت پرور اگر ممکن است یک نمونه بین المللی از این مورد که می فرمائید نام ببرید تا ببینم این مدل بهره برداری که هر شرکتی خودش سیر قطار خودش را کنترل می کند در کجای دنیا عملیاتی شده است؟
    برادر من یک چیزی را شنیده اید اما به نظر بعضی وقت ها خودتان را جای دیگران هم قرار دهید شما حمل کننده هستید راه آهن هم یک ریل دارد جاده نیست که شبکه گسترده داشته باشد و امکان سبقت داشته باشد راه آهن یک ریل دارد که قطار مسافری و باری از روی آن رد می شوند شما تصور کنید هر شرکت حمل کننده خودش بخواهد مدیریت ترافیک کند حتی فکرش هم فاجعه است متوجه می شوید یعنی ده شرکت حمل بار و ده شرکت حمل مسافر هر کدام می خواهند از روی یک ریل زودتر به مسیر برسند متوجه می شوید چه فاجعه ای خواهد بود
    سیر و حرکت بایستی یک متولی منحصر به فرد داشته باشد برای برنامه ریزی قطار که می تواند دولتی باشد و یا با نوشتن شرایطی خصوصی باشد اما باید یکی باشد
    تعریف قطار کامل هم اینی نیست که شما تعریف می کنید این تعریف شما است
    سیر و حرکت باید در برنامه ریزی های قطارهای مسافری خود مسیر های باری تعریف کند و در هنگام اجرا قطار های باری را در این مسیر ها سیر دهد که ابتدا و انتهای زمانی اش مشخص است اینگونه می توان سیر قطار های باری را منظم کرد اما ایجاد واگن و لکوموتیو مربوط به یک شرکت این محسنات را دارد اولا خرابی لکوموتیو و واگن کمتر خواهد شد که خود باعث کمتر شدن تاخیرات است دوم اینکه مانور بین مسیر نداریم که خود بازهم باعث خواهد شد تا مسیر تعریف شده در گراف مجددا دچار اختلال نشود
    در نهایت خواهش می کنم دوستان صحبت هاو پیشنهادات خود را بر اساس تئوری های قابل انجام بیان کنند

    • همکار

      جناب آقای فرهودی؛ اگر کمی مطالعه کنید متوجه خواهید شد که مدل قطار کامل در بسیاری از راه آهن های اروپائی و امریکایی الان اجرا میشود.
      ظاهرا شما از نظام قطار کامل بی اطلاع هستید و روی افکار دگم خودتان اصرار دارید. کی گفته که در نظام قطار کامل هر شرکتی خودش ترافیک را مدیریت کند و قطار ها از هم سبقت بگیرند؟ این حرف های بچه گانه را نزنید.
      کی گفته سیر و حرکت باید متولی منحصر بفرد داشته باشد؟
      مزید اطلاع شما طبق ماده( 2-3-13 ) مقررات عمومی حرکت راه آهن ، قطار کامل به رسمیت شناخته شده و به قطاری اطلاق میشود که لکوموتیو و واگنهای آن متعلق به شرکت های خصوصی باشد.
      در نظام قطار کامل ، زیر ساخت و مدیریت علائم کاملا متعلق به راه آهن است و هر شرکت قطار خودش را به راه آهن معرفی میکند و از راه آهن مجوز فنی و ایمنی و بهره برداری میگیرد و قرار داد میبندد و در محدوده زمانی مشخص یک مسیر مشخص ( شامل تعدادی بلاک) را از راه آهن اجاره میکند و قطار خودش را در آن میراند و مسئولیت خسارت به زیر ساخت را هم تقبل میکند. لکومو تیو و واگن و بار و لکومو تیو ران و مامور فنی همه از شرکت مالک قطار است . در محدوده زمانی فوق الذکر قطار شرکت دیگری نمیتواند خط را اشغال کند. راه آهن خطش را اجاره میدهد و دستش را در جیبش میکند و اجاره ها را جمع میکند.این که بنفع راه آهن نیست. منافع راه آهن را فدای منافع چند مدیر بی مصرف راه آهنی نکنید. اینها بزودی بازنشسته میشوند.
      مزید اطلاع بیشتر شما همین الان یک کنسرسیوم یخش خصوصی ( که شرکت های صندوق راه آهن هم عضو آن هستند ) قطار کامل تشکیل داده و با افغانستان مبادله قطار میکند ، البته اگر دوستان شما در راه آهن سنگ اندازی نکنند. همه درد شما و دوستانتان در راه آهن اینست که دنبال انحصار در سیر و حرکت و دنبال انحصار در تشکیل قطار هستید.دوره اینکه سیر و حرکت متولی منحصر بفرد داشته باشد رو به پایان است. راه آهن باید به موضع " نظارت بر سیر و حرکت قطارها " عقب نشینی کند.
      افکار خودتان را بروز کنید.

    • فرداد فرهودی

      با سلام
      جناب آقای همکار به نظر می رسد شما متن بنده را خوب مطالعه نکردید تنها دنبال این بوده اید که در ابتدا من را زیر سوال ببرید حالا صفت دگم رذا هم به کار بردید که انشالله کسانی که بنده را می شناسند نظر خواهند داد که من دگم هستم یا نیستم
      اما نکته جالب اینست متن خود مطالعه کنید برادر من شما دقیقا حرف من را زده اید با یک ادبیات دیگر اما یک جلمه شما را جواب می دهم سیرو حرکت کشور باید عرض می کنم باید متولی منحصر به فرد داشته باشد حالا دولتی یا خصوصی با قوانین تنظیم گری درست هیچ کجای جهان ما برای سیر و حرکت چند متولی نداریم اگر شما می شناسید لطفا همین جا کشور را معرفی کنید
      تعریف قطار کامل هم شامل سیرو حرکت نمی شود طبق تعریفی که شما فرمودید هم مشخص است بنده هم ماده مو.رد اشاره شما را می دانستم جائی اشاره نشده در این ماده که سیرو حرکت قطار هم واگذار می شود به صاحب قطار.
      من با افتخار راه آهنی هستم اما در حال حاضر در راه آهن حضور ندارم همکاران من هم در راه آهن برابر قانون عمل می کنند در مورد کنسرسیوم افغانستان هم باید عرض کنم ایشان حق ندارند تاکید می کنم حق ندارند قطار خود را خودشان سیر دهند و متاسفانه خلاف قانون عمل کردند و برخورد مدیر عامل اسبق راه آهن با ایشان کاملا قانونی بوده است
      کنسرسیوم قطارش را تشکیل دهد و در اختیار سیرو حرکت بگذارد برای سیر ،نمی توانند خود و سر خود قطار را سیر دهند
      حالا سیرو حرکت را با یک بخش خصوص یهم واگذار کنید همین خواهد بود راه آهن هم می تواند بر عملکرد آن بخش خصوصی نظارت کند که باید بکند
      اینکه یک فرد بدون تجربه و بیگانه با راه آهن در راس یک کنسرسیومی قرار می گیرد و فکر می کند هرچه دوست دارد باید انجام شود بیشتر شبیه یک بازی بچه گانه است
      دوست من راه آهن نه جای بچه بازی است ونه جای موضع گیری های حزبی و گروهی اینجا هر اشتباه یک سانحه خواهد بود و تاکید می کنم برخلاف جاده متولی سیر حرکت و نظم دهی ترافیک یک نفر باید باشد چه خصوصی چه دولتی.