| کد خبر: 77757 |

الزامات قرارداد برد - برد با پژو

رضا دانش‌فهیم- مدیر پیشین سازمان گسترش*

تین نیوز | با اجرایی‌شدن برجام شمارش معکوس برای انعقاد قرارداد جدید ایران خودرو و پژو آغاز شده است اما سابقه پژو در قرارداد قبلی با خودروسازان ایرانی ضرورت هوشمندی و مذاکره برد- برد مدیران صنعت خودرو کشورمان در قرارداد جدید را دوچندان می‌سازد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت چارچوب كلی و خط‌مشی مذاكره خودروسازان ایرانی با شركای خارجی را تعیین و به مدیران خودروساز ابلاغ كرده كه افزایش ساخت داخل، سرمایه‌گذاری مشترك و صادرات 3 محور اصلی آن است. واقعیت آن است كه در قرارداد جدید با پژو فرانسه باید 3 عنصر اصلی ساخت داخل، صادرات(اعم از قطعه و خودرو) در چارچوب شبكه پژو و سرمایه‌گذاری مشترك با اتخاذ سازوكارهای اجرایی مدنظر قرار گیرد.

راهكار اجرایی تحقق این اهداف آن است كه سرمایه پژو به ایران منتقل و به‌طور فیزیكی درگیر شود. از سوی دیگر نماینده قطعه‌سازان این خودروساز فرانسوی با انتقال فناوری در صنایع قطعه‌سازی‌ كشورمان حضور داشته و قطعات ساخت ایران راهی شبكه تأمین قطعه پژو شود؛ چرا كه صنعت قطعه‌سازی‌ سنگ بنای صنعت خودرو بوده و صنایع خودروسازی ما وقتی ارتقا می‌یابد كه قطعه‌سازان توانمندی داشته باشیم.

همان كاری كه تا حدودی رنو در قرارداد تندر90 در زمینه قطعه‌سازی‌ انجام داد و مسئول كیفیت قطعات این خودروساز فرانسوی در صنایع قطعه‌سازی‌ ایران حضور یافته و ایرادات احتمالی را مرتفع می‌كرد. در مورد برخی قطعات كه پژو سازنده آن نبوده و از طریق تأمین‌كنندگان جهانی خود تهیه می‌كند نیز این شركت فرانسوی باید تأمین‌كنندگان خود را تشویق و تشجیع كند كه با قطعه‌سازان ایرانی شریك شوند.

با تولید قطعات مطابق با استانداردهای پژو نیز باید قطعه‌سازان ایرانی به فهرست شبكه تأمین‌كنندگان قطعات پژو برای صادرات وارد شوند. اگر این اتفاق بیفتد و سرمایه این شریك فرانسوی به‌صورت فیزیكی در ایران درگیر شود، می‌توان انتظار داشت كه قرارداد جدید ایران خودرو با پژو موفق باشد و در غیر این صورت تكرار همان تجربه شكست‌خورده قبلی است. با توجه به شرایط كنونی خودروسازان جهانی و فضای پس از تحریم در ایران به نظر می‌رسد كه پژو مجبور به پذیرش این شرایط برای جاانداختن خود در ایران است.

با وجود این كم و كیف قرارداد جدید ایران خودرو با پژو بستگی به توانمندی مدیران خودروسازی كشورمان دارد چراكه مذاكرات نوعی بده و بستان است كه هر یك از طرفین سعی در دادن حداقل امتیازات و دریافت امتیازات بیشتر دارند. باید مدیران شركت‌های خودروسازی در قرارداد جدید خود با پژو راهبرد مذاكره برد - برد را اتخاذ كنند. نمی‌توان انتظار داشت كه در مذاكره با پژو فقط امتیاز گرفت اما باید در نهایت این مذاكرات منتج به انعقاد قرارداد برد-برد با پژو شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.