| کد خبر: 67873 |

سیف در همایش بین‎المللی تراکنش:

تزریق منابع آغاز شد

تین نیوز | تحریم‎های بانکی که پای اقتصاد ایران را لنگ کرده بود، حالا به گفته سخنگوی دولت در آستانه رفع است تا از این راه دوباره نفسی تازه بر اقتصاد ایران دمیده شود. نوبخت دیروز در همایش بین‎المللی تراکنش، سخن از کاهش تورم به میان آورد که به گفته او ناشی از سنجیدگی فعالیت مردان بانکی است.

رئیس کل بانک مرکزی هم در این همایش از موفقیت‎آمیزبودن ۹۹ درصد تراکنش‌های بانکی خبر داد. آغاز شمارش معکوس برای رفع تحریم‌ بانکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از آغاز شمارش معکوس برای رفع تحریم نظام بانکی خبر داد و گفت: کاهش تورم نشان از سنجیدگی فعالیت مردان بانکی دارد. 

محمدباقر نوبخت در همایش بین‎المللی تراکنش، گفت: هرچند انتظارات از نظام بانکی و بانک مرکزی به‌درستی تحقق نیافته، اما با توجه به فضای سخت و محدودکننده که بر نظام بانکی کشور حاکم بوده، تاکنون اقدامات ارزشمندی توسط نظام بانکی انجام شده است. سخنگوی دولت افزود: براساس آماری که مرکز آمار به‌تازگی منتشر کرد، شاخص تورم برای مهرماه به روند کاهنده خود ادامه داده و به ١٣,٣ درصد تقلیل یافته، ضمن اینکه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه ١ .٩ درصد و ماهانه .٨ درصد بوده که این رقم در مقایسه با نرخ تورم ۴۰ درصدی که در ابتدای فعالیت دولت یازدهم بود، نشان از سنجیدگی فعالیت مردان بانکی دارد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور از آغاز شمارش معکوس برای رفع تحریم نظام بانکی و بانک مرکزی خبر داد و گفت: نظام بانکی این رخداد را در آینده نزدیک پیش‌رو دارد.

وی با بیان اینکه تا آغاز شرایطی که کشور بدون تحریم بتواند برنامه‌های خود را اجرائی کند، مقطع چند ماهه‎ای وجود دارد، گفت: بانک مرکزی در این فاصله با بهره‎گیری از ابزارهای پولی و مالی می‎تواند خروج از رکود و رشد اقتصادی را سرعت بخشد، بنابراین مردان بانکی نقش مهم و مؤثری در این بخش دارند. نوبخت تصریح کرد: پساتحریم که قرار است در قالب برنامه ششم توسعه اجرائی شود، هم‌اکنون در دست تهیه است، بنابراین گسترش ابزارهای مالی در آن مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

به گفته وی، برای دستیابی به رشد هشت درصدی اقتصاد به ۸۰۰‌ هزار‌میلیارد تومان تا ۱۰۶۳‌هزار‌میلیارد تومان در سال نیاز داریم که می‎توان بخشی از آن را از ابزارهای فناوری اطلاعات تأمین مالی کرد. ۹۹ درصد تراکنش‌های بانکی موفق بوده است رئیس کل بانک مرکزی نیز در این همایش گفت: سال گذشته ۲۰‌ میلیارد تراکنش الکترونیکی بین بانکی برای ارائه ۱۱‌ میلیارد خدمت بانکی در سامانه‌های ملی پرداخت با موفقیت پردازش شد که ۱۰ برابر نقدینگی است.

ولی‎اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، در همایش تراکنش افزود: با ظهور، توسعه و استفاده همگانی از اینترنت، ارائه اطلاعات و خدمات دولتی با استفاده از این بستر و امکان، برای شهروندان روزبه‌روز گسترش می‎یابد و دستیابی به دولت الکترونیک حتی به همین میزان، ضمن کاهش دیوان‎سالاری توانسته است، سرعت، کیفیت و کارایی خدمات عمومی را افزایش دهد. صنعت «آی‌تی» در کشور نیاز به تحرک و رشد جدی در بخش خصوصی دارد و بانک مرکزی از این حرکت استقبال می‎کند. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اکنون سهم ابزارهای پرداخت الکترونیکی در مبادلات، روزبه‌روز بیشتر می‎شود، یادآور شد: مشتریان بانکی در هر زمان و هر مکان به حساب‎های خود دسترسی دارند و ٢٤ساعته در هفت روز هفته، عملیات بانکی دلخواه خود را بدون حضور در شعبه انجام می‎دهند.
 
سیف به ارائه آماری از وضعیت پرداخت‎های الکترونیکی در کشور پرداخت و گفت: سال گذشته حدود ٢ ‌ میلیارد تراکنش الکترونیکی بین بانکی برای ارائه حدود ١١‌میلیارد خدمت بانکی در سامانه‎های ملی پرداخت با موفقیت پردازش شده است و از نظر کیفی بیش از ٩٩ درصد این تراکنش‎ها موفق بوده‎اند. با احتساب خدمات درون‌بانکی، تعداد تراکنش‎های الکترونیک مالی کشور در سال گذشته از ٣ ‌ میلیارد تراکنش فراتر رفته است. وی افزود: تنها در روز ٢٨ اسفند سال ٩٣ بیش از ١٥ ‌میلیون تراکنش بین بانکی در سامانه‎های ملی پرداخت، پردازش شده است. مبلغ این تراکنش‎ها در سال گذشته بیش از ١ برابر نقدینگی است و فقط ٥,٧ برابر نقدینگی از طریق سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) پردازش شده است.

اجرای طرح جامعه بدون اسکناس در کیش سیف با بیان اینکه ‌تصور کنید، اگر این میزان خدمت بانکی به‌صورت الکترونیکی انجام نمی‎گرفت، چه هزینه‎های سنگینی بر اقتصاد کشور تحمیل می‎شد، گفت: انجام این حجم از مبادلات در نظام‎های پرداخت و گسترش نفوذ ابزارهای پرداخت الکترونیک حتی در دورترین نقاط کشور، باعث شده، تقاضای اسکناس و مسکوک در دست اشخاص، روندی کاهشی به خود بگیرد، به‌نحوی‌که نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از نقدینگی به عدد ٣,٦٤ درصد در خردادماه امسال رسید که نسبت به مدت مشابه دو سال پیش از آن، بیشتر از دو واحد درصد کاهش نشان می‎دهد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، این روند همچنان ادامه خواهد یافت زیرا کاهش این نسبت یکی از عوامل اصلی افزایش ضریب فزاینده و سالم‎سازی نقدینگی در دولت یازدهم بوده و باعث شده برای تأمین نقدینگی، پول پرقدرت کمتری به اقتصاد کشور تزریق شود. در همین راستا ما قصد داریم نخستین جامعه بدون پول نقد را در کشور به صورت آزمایشی در جزیره کیش راه‎اندازی کنیم. به گفته رئیس شورای پول و اعتبار می‎توان ادعا کرد، در مرحله تراکنش از دولت الکترونیک، در حوزه بانکداری به بلوغ نسبی نزدیک می‎شویم.

٢ برنامه دولت برای تسهیل بازرگانی خارجی وی با بیان اینکه بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید داخلی و رونق اقتصادی، افزایش اعطای تسهیلات خرد به مردم در قالب کارت‎های اعتباری بر پایه قراردادهای بانکداری بدون ربا را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: برای تسهیل بازرگانی خارجی پس از برجام نیز دو برنامه عمده را دنبال می‌کنیم، نخستین برنامه، بازگشت مجدد بانک مرکزی و بانک‎های جداشده از شبکه جهانی سوئیفت به آن شبکه است که به واسطه تحریم‎های بین‎المللی در چند سال گذشته از حضور در این عرصه محروم بوده‎اند و این عدم حضور مشکلاتی را در بازرگانی خارجی کشور ایجاد کرد. هرچند اتصال برخی بانک‎های کشور به شبکه جهانی سوئیفت دراین مدت برقرار بوده و از آن بهره می‎جسته‎اند. 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در این راستا کمیته‎ای راهبردی در بانک مرکزی شامل بخش‎های ارزی، نظارتی و نظام‎های پرداخت برای تسهیل اتصال مجدد به سوئیفت تشکیل شده تا راهکارهای لازم را ارائه کرده و بر روند اتصال و تبادل اطلاعات نظارت کند، گفت: به محض لغو تحریم‎ها، ارائه خدمات پیام‎رسانی مالی به آن دسته از بانک‎های ایرانی نیز توسط سوئیفت از سر گرفته خواهد شد. 

سیف ادامه داد: برنـامه دوم، اتصال شبکه‎های ملی پرداخت به شبکه‎های خرد و کلان بین‎المللی از جمله سوییچ پرداخت کارتی کشورهای همسایه و شبکه‎های معتبر پرداخت کارتی در دنیا است که نقشه راه دستیابی به این هدف تدوین شده و به صورت جدی پیگیری می‎شود. زمان ارائه وام ٢٥‌میلیونی خودرو و خرید اقساطی کالا اعلام شد رئیس کل بانک مرکزی همچنین از اجرائی‌شدن سیاست‌های اعتباری این بانک در رابطه با فروش اقساطی کالاهای داخلی از جمله وام ٢٥‌میلیونی خودرو از نیمه دوم آبان خبر داد. سیف در حاشیه همایش تراکنش درباره‌ زمان اجرائی‌شدن این سیاست اظهار کرد: تمامی سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی در رابطه با اجرائی‌شدن بسته رونق اقتصادی از نیمه دوم آبان‌ماه در دستور کار قرار گرفته و اجرایی می‌شود.

وی همچنین در مورد میزان منابع لازم برای مجموع سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی و تسهیلات‌دهی برای فروش اقساطی کالاهای داخلی رقم مشخصی اعلام نکرد، اما توضیح داد که بانک مرکزی در این مورد مسئول مراقبت از تأثیر ارائه‌ این اعتبارات بر رشد نقدینگی و تورم نیز خواهد بود و با ملاحظات کافی این روند را پیش می‌برد. نیازی به ورود نقدی پول‌های بلوکه نیست رئیس کل بانک مرکزی همچنین از اجرای بسته بازگشت رونق اقتصادی از پایان نیمه اول آبان‌ماه خبر داد و گفت: تزریق منابع و حمایت از طرح‌های عمرانی آغاز شد.

سیف افزود: این بانک، مسئول مراقبت از رشد نقدینگی و تورم حاصل از اجرای بسته رونق اقتصادی است و با ملاحظاتی این بسته را پیش خواهد برد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا پول‌های بلوکه‌شده به صورت نقد وارد کشور می‎شود یا خیر؟ تصریح کرد: اصولا نیازی به ورود نقدی پول‌های بلوکه‌شده نیست و این پول‌ها می‎تواند به حساب‌های بانکی فعال و همچنین حساب‎های کارگزاری‎ها که به دلیل شرایط جدید ایجاد شده، منتقل شوند و با دستوراتی که از طرف بانک مرکزی و صاحب حساب صادر می‎شود، به مصرف برسند.  

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.