| کد خبر: 64872 |

امیدواری برای پیوستن ایران به WTO

وبلاگ تین نیوز | پس از پایان جنگ جهانی دوم كه امور تجارت بین‌المللی دچار نوسانات بسیار ناگواری شد و كشورهای توسعه‌نیافته یا كمترتوسعه‌یافته بیشتر تحت تاثیر عواقب نامطلوب تجارت جهانی قرار گرفتند، سازمان گات برای سامان‌بخشی به تجارت بین‌المللی تشكیل شد، اما موفق نشد كه اعضای خود را به میزان متناسب و مطلوب افزایش دهد، تا آنكه در سال 1995 این سازمان تبدیل به سازمان تجارت جهانی یا wto شد.

تا 26ژوئیه سال 2015، 160 كشور عضو این سازمان جهانی شدند. اهداف تعریف‌شده برای این سازمان از یك بار مثبت تجاری و رشد اقتصادی برای كشورهای عضو برخوردار است. هدف این سازمان تامین استقلال كامل كشورهای عضو به لحاظ تجاری و همچنین ارتقای سطح زندگی آحاد مردم آن كشورهاست، زیرا ارتقای سطح زندگی مردم یكی از اهداف مهم دولت‌هاست كه در نتیجه رشد اقتصادی و ورود به بازارهای جهانی برای دستیابی به تراز تجاری مثبت و رابطه مبادله‌ای مطلوب حاصل می‌شود.

ضمن آنكه ورود به سازمان تجارت جهانی امكان توسعه، تولید، تجارت و بهره وری بهینه از منابع جهانی و حصول به توسعه پایدار را برای كشورهای عضو فراهم می‌كند. افزایش سهم كشورهای در حال توسعه یا كمترتوسعه‌یافته مسلما در ارتباط با بازارهای جهانی و كمك‌های مشاوره‌ای و تخصصی و در برخی از موارد مالی می‌تواند به منصه ظهور برسد. مطالب یادشده همه جزو اهداف تعیین‌شده سازمان تجارت جهانی است. در چند سال اخیر به واسطه تغییرات اكوسیستمی در جهان و گرم شدن كره زمین، مبحث حفظ محیط زیست هم جزو اهداف اصلی این سازمان بوده است. اركان سازمان تجارت جهانی عبارتند از شورای وزیران، شورای عمومی، شورای حل اختلافات و همین‌طور شورای بررسی و تعیین خط مشی تجاری.

یکی از اصول این سازمان كه برای كلیه اعضا لازم‌الاجراست، عبارت است از اصل عدم تبعیض یا اصل دولت كامله‌الوداد كه این براساس كشورها بایستی از یك خط مشی معین بدون تبعیض تبعیت كنند. برای مثال كشور عضو نباید تعرفه‌ای را بر كالای وارداتی خود اعمال كند تا بتواند ورود آن كالا را به لحاظ وضع تعرفه‌ای و قواعد و ومقررات شبه‌تعرفه‌ای محدود سازد. همچنین اگر یك امتیاز برای كشوری در نظر گرفته شود، این امتیاز باید به تمام كشورها نیز تسری یابد.

البته برقراری نظام تعرفه ترجیحی برای برخی از كشورها، به ویژه كشورهایی كه به‌تازگی وارد سازمان شده‌اند، تا زمان معینی قابل اجراست، اما درباره برخی از محصولات نظیر فرآورده‌های كشاورزی این تعرفه‌ها به صورت گسترده‌تر اعمال می‌شود. هم‌اكنون كشورهای فرانسه و آمریكا از تعرفه‌های كشاورزی استفاده می‌كنند. یكی دیگر از اصول سازمان تجارت جهانی جلوگیری از دامپینگ است كه بر اساس آن، یک کشور كالای خاصی را به صورت گسترده پایین‌تر از قیمت بین‌المللی برای ورود به بازار عرضه می‌كند و پس از تسخیر آن بازار بهای كالای خود را افزایش می‌دهد. كشور ما پس از سال 1995 تقریبا حدود 22 بار درخواست عضویت رسمی در wto را داده است، اما هر بار با توجه به مسائل سیاسی و اقتصادی درخواست ایران مردود شد تا آنكه چند سال پیش ایران به عضویت ناظر در سازمان تجارت جهانی درآمد.

البته كشورهایی كه به عنوان عضو ناظر پذیرفته می‌شوند، بعد از یكی دو سال كه مراحلی را به موجب قوانین wto طی می‌كنند، به عضویت دائم سازمان در خواهند آمد، اما كشور ما كه در 9 سال اخیر با اعمال تحریم‌های بین‌المللی از وضعیت اقتصادی خوبی به‌لحاظ روابط اقتصادی در جهان برخوردار نبود، قادر نشد كه به عضویت سازمان تجارت جهانی درآید. اكنون پس از توافق برجام كه با توجه به تایید كنگره آمریكا و مجلس از ابتدای سال 2016 اجرا خواهد شد، این فرصت پیش آمده است كه سازمان wto كشور ایران را در صورت حصول برخی از شرایط به عضویت دائمی بپذیرد.

ضمن آنكه برخی از كشورهای توسعه‌یافته نظیر فرانسه برای حمایت و پشتیبانی از ایران در روند پذیرش آن به‌عنوان عضو دائم سازمان تجارت جهانی اعلام آمادگی كرده‌اند و چنین انتظار می‌رود كه در یكی دو سال آینده، كشور ما نیز در شمار كشورهای عضو wto قرار گیرد. 
 
* اقتصاددان
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.