| کد خبر: 62253 |

روان سازی قوانین برای رشد اقتصادی

وبلاگ تین نیوز |  با توجه به وجود تحریم‌ها و بحران مالی و ارزی در سال‌های 90 و 91 در دوره دولت دهم كشور با چالش‌های اقتصادی فراوانی رو به رو بوده است. این چالش‌ها با پایین آمدن قیمت نفت و ركود در بورس و تنگناهای مالی بیشتر هم شده است و اینجاست كه دولتمردان و تیم اقتصادی باید تصمیمات مهمی را برای خارج شدن كشور از این شرایط ركود بعد از حصول توافق هسته‌ای بگیرند. 
 

سیده فاطمه مقیمی عضو هیات اتاق بازرگانی تهران در این زمینه می‌گوید: «قوانین خوب و مناسب و توانمند كردن بخش‌های مختلف اقتصادی از سمت دولت و توجه به بخش خصوصی  می‌تواند جایگاه رشد اقتصادی را در كشور تعیین كند. » 
 
 اكنون بیشتر از یك ماه از توافق ایران با كشورهای 1+5 می‌گذرد. در این دوران باید‌ها و نباید‌های مختلفی درباره فعالیت‌های اقتصادی مطرح شده است. در دوران پسا تحریم چه خط قرمزهایی باید در اقتصاد در نظر گرفته شود تا اقتصاد در شرایط ركودی باقی نماند؟
یكی از مهمترین اصولی كه وجود دارد همان بحث اقتصاد مقاومتی است. اگر  قرار باشد كشور از ركود خارج شود باید خودسازی در جامعه پیش گرفته شود و این تنها به شرطی است كه تولید را نه تنها برای اشتغال‌زایی به كار بگیریم بلكه تولید بتواند جایگزین محصولات خارجی باشد. تغییر فرهنگ الگوی مصرف در كشور برای استفاده از تولیدات داخلی می‌تواند در ایجاد اشتغال و رشد مصرف داخلی راهكار مناسبی باشد. جایگزینی كالای ایرانی زمانی شكل می‌گیرد كه تولیدی را ارائه دهیم كه سلیقه مشتری و امكان انتخاب را در شرایط مطلوب به مشتری بدهیم. در شرایطی كه مسئولیت كالا را نپذیریم و كالای غیر مطلوب را وارد بازار كنیم نباید هم انتظار داشته باشیم كه كالاها توسط جامعه پذیرفته شود و به فروش رود. همه افراد در جامعه به دنبال استفاده بهینه از محصولات هستند و این اتفاق زمانی می‌افتد  كه تنوع را در تولیدات خود ایجاد كنیم. 
 
 تنگناهای اقتصادی كشور برای رسیدن به رشد مثبت اقتصادی چیست؟
‌از مهمترین آنها مشكلاتی است كه در زمینه تورم و نقدینگی وجود دارد و نقدینگی هدفمند در جامعه تزریق نمی‌شود. عدم حمایت‌های قانونی كه در جامعه وجود دارد از رشد توسعه‌ای برای ساخت و ساز محصولات داخلی جلوگیری می‌كند و حمایت‌ها در این بخش‌ها می‌تواند تولید داخل و اشتغال را افزایش دهد. قوانین خوب می‌تواند جایگاه رشد اقتصادی را در كشور ایجاد كند كه این نه تنها تعیین كردن بخش مالی از سمت دولت، بلكه رشد دادن به بخش خصوصی است. اینها عواملی است كه می‌تواند كمك قابل تاملی در ارتقای بخش خصوصی و رشد اقتصادی و تعدیل وضعیت اشتغال باشد و در كلیت تغییری را در مجموعه اقتصادی كشور ایجاد كند. بحث رشد تنها مربوط به پسا تحریم نیست كه ما آن را مبنای تاریخی قرار داده ایم بلكه باید تغییرات جهانی در تولیدات مان داشته باشیم كه تاثیرگذار باشند و بتوانند نگاه‌های متفاوتی را از بیرون به داخل جلب كنند. شاید تا دیروز نه مصرف كالای ایران مورد قبول دنیا بود و نه اعتماد به تجارت ایران وجود داشت اما امروزه نگاه به ایران و ایرانی تغییر می‌یابد. زمانی تمام اینها دست به دست هم می‌دهد كه ما حمایت‌های قانونی و دولتی را هم در این راستا داشته باشیم. 
 
 آیا شرایط اقتصادی كشور برای تحقق یك رشد اقتصادی بالا فراهم است؟چه تمهیداتی باید اندیشیده شود؟
‌شرایط اقتصادی كشور كامل و مطلوب نیست اما در راستایی هست كه بتوان رشد را محقق كرد و انتظارات جدیدی را متوقع بود. باید این همت در جامعه بخش خصوصی شكل بگیرد و زمینه‌های اولیه آن فراهم شود. حمایت‌های قانونی و معنوی بخش دولتی باید در راستای مورد انتظار تولیدات كشور باشد. 
 
 ایجاد رابطه مثبت بین فضای كسب و كار و بنگاه‌های اقتصادی چه میزان برای فرار از شرایط ركود مهم است؟
فضای كسب و كار قانون درست می‌خواهد. بنگاه یا مجموعه اقتصادی كه تكیه من روی بخش خصوصی است زمانی می‌تواند آن آزادی حركت را داشته باشد كه حمایت قانونی را داشته باشد. قانون مستمر بهبود فضای كسب و كار بسیار عالی است ولی اجرایی شدن آن با آیین نامه‌هایی كه در كنار آن است باید تلفیق شود تا حمایت كامل صورت گیرد. ما نیازمند حمایت دولت در راستای قانون گذاری برای این بخش‌ها هستیم. در نظارت حاكمیتی دولت، یك نظارت اجرا و یك تصدی اجرا وجود دارد كه هر دو اینها باید در اختیار بخش خصوصی باشد. قانون اساسی كشور این نظارت را به بخش خصوصی واگذار كرده است اما برای ایجاد فضای كسب و كار موارد غیر اصولی كه انتظار نمی‌رود صورت می‌گیرد و فضای مطلوب ایجاد نمی‌شود. برای رشد در این بخش‌ها باید قوانین تسهیل‌كننده و روان ساز باشد. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.