| کد خبر: 59765 |

◄ نقش تشکل‌های اقتصادی در تسهیل امور و تقویت نقش بخش خصوصی

تین نیوز | بررسی نقش تشکل‌های اقتصادی مرتبط در تسهیل امور و تقویت نقش بخش خصوصی واقعی در توسعه فکری و بلوغ اقتصادی، میزان موفقیت ایران در تقویت تشکل های اقتصادی و دستگیری از بخش خصوصی و همچین بررسی میزان تاثیر تشکل‌های اقتصادی نظیر انجمن ها و اتحادیه ها و .. در دستیابی به اهداف، موضوعاتی بود که اعضای اتاف فکر حمل و نقل در شبکه اجتماعی لینکدین به آن پرداختند.

1- هم اكنون ده ها انجمن صنفی و تشكل و اتحاديه مرتبط با بخش حمل و نقل و صنايع حمل و نقل در كشور ما وجود دارد. به نظرم فعاليت و نقش اتاق بازرگانی در هماهنگی بين شركت های بخش خصوصی وارتباطات آنها با قوای دولتی را بايد جدی تر از قبل دنبال نمود. دولت كنونی در سطح ارشد به اين موضوع اهميت می دهد ولی ممكن است مديران دستگاه های دولتی عملا به اين موضوع اهميت ندهند و رفتار مناسبی با مجامع بخش خصوصی نداشته باشند.
نقش رسانه ها در ارتباط دادن متخصصين و اهالی بخش دولتی و خصوصی را نيز بايد جدی گرفت.

2- اوایل امسال هسته اولیه تاسیس کنفدراسیون حمل و نقل در کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی با امضاء صورتجلسه ای تشکیل گردید. هدف از ایجاد این تشکل نیز همان هم افزایی توان انجمن ها برای مذاکرات با دولت در تعیین اولویت برای بخش می باشد. با توجه به تعداد بالای انجمن ها در بخش حمل و نقل وجود چنین نهادی بسیار ضروری می باشد.

3- آنچه من به شخصه در مورد بلوغ تشکل ها فکر می کنم انتظارات فعالان از آنها و بالطبع اعتقاد آنها به کار تشکیلاتی است. آنچه مهم است حفظ حقوق اکثریت است.
در اقتصادی که 80 درصد دولتی بود ه و از 20 درصد باقیمانده عمده خصولتی هستند نقش تشکل ها در حفظ منافع بخش خصوصی و تقویت جایگاه و صدای بخش خصوصی اهمیت دو چندان دارد.
این نقطه ضعف بزرگی است که در جلسات تصمیم گیری های دولتی و جلسات منجر به صدور نظر نماینده تشکل ها حضور ندارند. در بالاترین سطح نهایتا نماینده اتاق ایران را دعوت می کنند که قطعا اگر بخواهند هم نمی تواند منعکس کننده نظر همه فعالان باشد.

نکته دوم کوتاهی خود فعالان اقتصادی است در دو مورد: یکی عدم طالبه حقوق حقه خود از طریق تشکل ها و عدم پیگیری و دوم وجود افرادی که منافع شخصی را به نافع اکثریت ارجح دانسته و از تشکل در جهت اتصال به همان رانت دولتی استفاده می کنند. درنهایت عدم اتحاد و ساماندهی تشکل ها که کثرت نظر و کثر آرا را در پی خواهد داشت.
 
4 -
از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران به عنوان " نماینده بخش خصوصی" و " پارلمان بخش خصوصی" یاد می شود. آیا صنعت حمل و نقل ریلی در این پارلمان عضوی دارد؟ آیا حرف فعالان ریلی در اتاق شنیده می شود؟ 
فکر می‌کردیم با تصویب قانون بهبود فضای کسب‌ و کار وضعیت بهتر می‌شود اما دولت گذشته عملکردی غیرقانونی انجام داد و در هیات دولت تصمیم گرفت آیین‌نامه مصوبه مجلس را ننویسد. مگر می‌شود فردی وزیر یا رئیس‌جمهور باشد و بگوید ما این قانون را اجرا نمی‌کنیم و کسی هم چیزی به این فرد نگوید.
در کشورهای دیگر اگر کسی قانونی را اجرا نکند، مجلس و نماینده‌ها همان‌جا محاکمه‌اش می‌کنند و مانند دادگاه حکمی صادر می‌کنند و این حکم بالاتر از هر حکم دادگاهی اعتبار دارد. اگر در این دولت قانون کسب‌و‌کار اجرا می‌شد و قانون لازم درباره تشکل‌ها که در این قانون مورد نظر بود جدی گرفته می‌شد، وضعیت اتاق بازرگانی الان مطلوب بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.