| کد خبر: 59261 |

شرکت‌های واگن‌سازی با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند

تین نیوز | مدیرکارخانه شرکت واگن‌سازی کوثر لغو تحریم‌ها را به نفع صنعت ریلی دانست و گفت: در شرایط کنونی به دلیل محدودیت اعتبار و عدم پرداخت تسهیلات به شرکت‌های واگن‌سازی٬ این شرکت‌ها عملا تعطیل هستند و با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.
 
به گزارش تین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیداحمدحسینی سمنانی با بیان اینکه توافق هسته‌ای صورت گرفته میان ایران و ۱+۵ و  قطعنامه تصویبی شورای امنیت در خصوص لغو تحریم‌ها به نفع صنعت کشور و صنعت ریلی خواهد بود، گفت: هرچقدر تعامل ایران با کشورهای صنعتی افزایش یابد و درهای کشورها به‌روی ما باز باشد شرایط برای شکوفایی صنعت فراهم خواهد شد.
 
این فعال بخش خصوصی افزود: با برداشته شدن تحریم‌ها مشکل فروش نفت ایران هم تسهیل خواهد شد و زیرساخت‌ها در بخش صنعت به شکل بهتری در می‌آید و سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف از جمله بخش ریلی بیشتر می‌شود.
 
وی با اظهار امیدواری از اینکه پس از توافق هسته‌ای باید نگاه ویژه‌ای به تأمین زیرساخت‌های ریلی به خصوص در بخش تأمین واگن و شرکت‌های واگن‌سازی داخلی شود٬ ادامه داد: با آزاد شدن منابع کشور باید بخش اعظمی از این اعتبارات به تولید تزریق شود و از کارنجات صنعتی در قالب اعطای وام و تسهیلات حمایت جدی صورت گیرد.
 
حسینی سمنانی با یادآوری اینکه در اجرای قانون هدفمندی و در زمان تحریم‌ها هیچ حمایتی از بخش تولید صورت نگرفت٬ گفت: در شرایط کنونی شرکت‌های واگن‌سازی عملا تعطیل هستند و با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.
 
وی عدم پرداخت تسهیلات را علت اصلی ترغیب نشدن بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش ریلی برشمرد و توضیح داد: دولت در سال‌های پیشین برای ترغیب سرمایه‌گذار از بخش جاده‌ای به بخش ریلی تعهداتی در قبال تولیدکنندگان داشت که این تعهدات در زمان تحریم‌ها عملی نشد.
 
مدیرکارخانه شرکت واگن‌سازی کوثر با تقسیم‌ حوزه ریلی کشور به دو بخش زیرساخت و تولید٬ افزود: برای  توسعه در صنعت ریلی کشور باید هر دو بخش توسعه یابد؛ البته حوزه زیرساخت که بر عهده دولت و شرکت راه‌‌آهن است و به بخش خصوصی ارتباط ندارد ولی برای توسعه بخش تولیدی دولت باید با اعطای تسهیلات و وام کم‌بهره و خرید واگن از داخل کشور٬ موجب شکوفا شدن صنعت ریلی کشور هم شود.
 
دولت قبل هزار دستگاه واگن هم به شبکه ریلی وارد نکرد
وی با اشاره به تکلیف قانون برنامه پنج‌ساله برای ورود ۲۰ هزار واگن به شبکه ریلی کشور٬ یادآور شد: در دولت قبل هم برنامه‌هایی برای اجرایی کردن این قوانین اعلام شد ولی هزار دستگاه هم وارد شبکه ریلی نشد.
 
حسینی سمنانی تصریح کرد: چنانچه بتوان ۱۰ هزار واگن هم در مدت پنج‌ساله وارد شبکه ریلی کرد انقلاب بزرگی در صنعت ریلی کشور رخ می‌دهد و این دولت نیز نوید و بشارت‌هایی برای شکوفایی و رستاخیز ریلی داده که امیدواریم محقق شود.
 
 این فعال بخش خصوصی در حوزه ریلی با اشاره به عقد قرارداد خرید واگن در نمایشگاه حمل و نقل ریلی٬ گفت: هنوز مفاد این قراردادها اجرایی نشده است.
 
در نمایشگاه حمل و نقل ریلی امسال قرارداد ۴۰۰ دستگاه واگن باری لبه بلند بین شرکت واگن‌سازی کوثر و تجارت کوشش٬ قرارداد ۴۵۰ دستگاه واگن مخزن‌دار بین کنسرسیوم واگن‌سازی کوثر و کراکف اوکراین با بنا گستر کرانه٬ قرارداد هزار دستگاه واگن باری و ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری میان شرکت واگن پارس و ریل ترابر سبا٬ قرارداد ۲۰۰ دستگاه واگن لبه بلند باری شش محوره بین شرکت واگن پارس و توکاریل و قرارداد ۳۰۰ دستگاه واگن کانتینر بر و ۶۰۰ دستگاه واگن حمل خودرو بین شرکت واگن‌سازی کوثر٬ شرکت ریم روسیه٬ شرکت چوپار و کویرواگن ۵ قرارداد منعقد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.