| کد خبر: 5839 |

شمارش معکوس شرکت‌های غربی برای حضور در ایران

تین نیوز | در آستانه دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5، خوشبینی‌ها نسبت به فرجام این مذاکرات و پیامدهای آن افزایش یافته و در شرایطی که روزنامه انگلیسی گاردین موفقیت احتمالی این مذاکرات را بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک قرن نامیده، روزنامه فرانسوی فیگارو هم در شماره دیروز خود از تلاش مضاعف شرکت‌های آمریکایی برای حضور در ایران خبر داده است.
 
 این خوشبینی های رسانه ای نسبت به گفت وگوهای ایران و 1+5 درحالی است که رفت وآمد هیأت های دیپلماتیک غربی به تهران ادامه داشته و تلاش ها برای برقراری ارتباط با کشورمان شدت گرفته است؛ در عین حال از بیست و سوم اردیبهشت دور دیگری از مذاکرات ایران و 1+5 به ریاست محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در وین برگزار می شود.
 
بر همین اساس فیگارو در گزارشی با اشاره به روابط ایران و 1+5 نوشت: در پی لغو تحریم ها اینک شرکت های کرایسلر، سیسکو و بوئینگ در تلاش برای فراهم کردن زمینه عقد قراردادهای تجاری با ایران هستند.
 
این روزنامه فرانسوی ادامه داده است: در حالی که گفت وگوهای سیاسی بین کشورهای غربی و ایران رو به جلوست، شرکت های آمریکایی تماس با مقام های تهران را افزایش داده اند.
 
فیگارو به نقل از یک بازرگان ایرانی هم نوشت: در بخش خودروسازی، گروه کرایسلر آمریکا پیشنهاد سرمایه گذاری به ایران داده است.
 
این پیشنهاد از طریق کانال های دیپلماتیک یعنی از طریق دولت آمریکا در ابتدای ماه مارس (اسفند) به ایران ارائه شده است.
 
به نوشته این رسانه اروپایی، این در حالی است که واشنگتن به طور رسمی از شرکت های خارجی خواسته تا رسیدن به توافق نهایی با تهران از امضای هرگونه قرارداد با ایران اجتناب کنند. در چنین شرایطی است که شرکت مخابراتی سیسکو آمریکا نیز خواستار ارسال تجهیزات به ایران شده است.
 
اما تلاش ها برای برقراری ارتباط با تهران محدود به شرکت های تجاری آمریکایی نیست و چنان که فیگارو به نقل از یک دیپلمات غربی در تهران نوشته، در پایان فوریه (اسفند) نیز 10 نفر از روسای دانشگاه های آمریکا با سفر به ایران از دانشگاه های مختلف از جمله از دانشگاه شریف بازدید کردند.
 
اعضای این هیات همچنین با وزیر علوم و محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور دیدار کردند. به نوشته این رسانه، در واکنش به این دیدار دولت آمریکا نیز از اعمال مقررات سخت در قبال دانشجویان ایرانی در دانشگاه های آمریکا صرف نظر کرد.
 
 این روزنامه فرانسوی همچنین نوشته است: پس از جنرال موتورز شرکت های بزرگ نفتی و بوئینگ نیز در تلاش برای استفاده از فضای لغوتحریم ها هستند. براساس قرارداد موقتی که پایان نوامبر بین کشورهای غربی و ایران امضا شد، بوئینگ می تواند قطعات هواپیماهای مسافربری مورد نیاز ایران را در اختیار این کشور قرار دهد.
 
فیگارو نوشته است: ایران با لغو این تحریم ها می تواند به بخشی از دارایی ها خود که در آسیا مسدود شده، دسترسی پیدا کند و قادر خواهد شد بودجه برخی قراردادهای اقتصادی خود را تامین کند.
 
اما این تنها فیگارو نیست که از تکاپوی غرب برای نزدیک شدن به تهران خبر می دهد، زیرا روزنامه گاردین هم دیروز نوشت اگر بن بست پیش روی مذاکرات هسته ای شکسته شود، بزرگ ترین دستاورد دیپلماتیک قرن بیست و یکم رقم خواهد خورد و از وقوع یک جنگ فاجعه بار دیگر در خاورمیانه جلوگیری خواهد شد.
 
جولین بورگر، نویسنده مقاله ای در این روزنامه نوشت: بیستم جولای (بیست و نهم تیر) آخرین روز مهلت شش ماهه تعیین شده برای توافق موقت هسته ای ایران است. طبق پیش بینی های یک دیپلمات غربی، دو طرف تا دقیقه 90 نفس نفس زنان هرچه در توان و چنته دارند، به مصرف می رسانند تا پیش از فرارسیدن نیمه شب بیستم جولای بتوانند بیشترین امتیازها را از یکدیگر اخذ کنند.
 
وی در ادامه مقاله خود آورده است: مذاکرات اخیر کارشناسان دو طرف در وین امیدوارکننده بود؛ زیرا در فضایی خوشبینانه جریان داشت.
 
تا به این مرحله از کار، شروط سند نهایی توافق نامه مشخص و تبیین شده و طرح کلی مواضع اولیه هم ریخته شده است.
 
مرحله سخت کار از دوازدهم می (بیست و دوم اردیبهشت) شروع می شود که در آن تاریخ، روسای هیات های مذاکره کننده تشکیل جلسه خواهند داد تا زبانی مشترک برای تنظیم پیش نویس توافق نهایی مشخص کنند. اگر این مرحله از کار هم با موفقیت انجام شود، بزرگ ترین دستاورد دیپلماتیک قرن بیست ویکم رقم خواهد خورد و بن بست عمیقی را که سال هاست خاورمیانه را با وقوع یک جنگ فاجعه بار تهدید می کند، خواهد شکست.
 
ماری هارف: بهترین فرصت ایجاد شده است
 این اظهارنظرها درباره فرجام مذاکرات هسته ای در شرایطی است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هفته گذشته در یادداشتی در نشریه فارین افرز به این نکته اشاره کرد که پیشرفت سریع و دور از انتظاری در مذاکرات به دست آمده است.
 
وی در این یادداشت بار دیگر بر تعهد ایران بر منع تولید سلاح هسته ای تاکید کرد.
 
ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به مقاله ظریف، گفت: مذاکرات هسته ای با ایران با حسن نیت دو طرف پیش می رود.
 
به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، او جمعه شب در کنفرانسی خبری در واکنش به پیشرفت های مورد اشاره ظریف در مذاکرات هسته ای، بیان کرد: من فکر می کنم ما از یک حس واقعیت گرایی مشترک برخوردار هستیم. اما آنچه ما گفته ایم این است که ما در حال مذاکره هستیم و با حسن نیت مذاکره می کنیم و متعهد هستیم به نتیجه برسیم.
 
اما این که آیا این به معنا آن است که ما به نتیجه خواهیم رسید، نظری ندارم. آیا می توانیم تصمیمات دشواری اتخاذ کنیم؟ نمی دانم. فکر نمی کنم هیچ کدام از ما بتواند اکنون با قطعیت به این پرسش ها پاسخ دهد.
 
وی افزود: اما این حقیقت که به روش اساسی و عملی در حال مذاکره درباره جزئیات موضوعی هستیم که تا پیش از این هرگز در این سطح درباره آن مذاکره نشده، نشان می دهد که این بهترین فرصتی است که برای حل و فصل دیپلماتیک این موضوع در اختیار داشته ایم. ما درباره فرصتی که داریم واقعگرا بوده ایم.
 
هارف ادامه داد: رییس جمهور آمریکا شانس موفقیت مذاکرات را پنجاه ـ پنجاه دانست. ما کاملا آگاه هستیم که این بهترین فرصت و موثرترین شیوه است و اگر بتوانیم به نتیجه ای دست یابیم به آن متعهد خواهیم بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.