| کد خبر: 3785 |

چابهار به یک توسعه پایدار نیازمند است

تین نیوز | مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: دولت یازدهم برنامه بسیاری برای توسعه مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد چابهار دارد چرا که دولت اعتقاد دارد در مناطق آزاد باید جریان یک توسعه پایدار نهادینه شود.
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مهندس ترکان در گفت و گوی تلویزیونی با شبکه استانی هامون همزمان با سفر رییس جمهور به استان سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های منطقه آزاد چابهار در ترانزیت، صنعت، تجارت و گردشگری گفت: یکی از برنامه ها و اولویت های اصلی برای این منطقه الحاق کامل شهر چابهار به منطقه آزاد است که در این راستا مساعدت و همکاری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بسیار موثر خواهد بود. 
وی ادامه داد: ایجاد یک منطقه آزاد در شمال استان نیز در دست بررسی است چرا که این ظرفیت در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که دو منطقه آزاد در آن فعالیت داشته باشد. 
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: ایجاد مجتمع فولاد و پتروشیمی در چابهار از دیگر برنامه های این منطقه است که با ایجاد مجتمع پتروشیمی با ظرفیت 15 میلیون تن و یک مجتمع فولاد، شاهد جهش اقتصادی در منطقه خواهیم بود.
وی با اشاره به پروژه بزرگ فولاد 3 میلیون تنی چابهار گفت: این طرح اقتصادی با مشارکت وزارت صنایع ، سازمان منطقه آزاد و بخش خصوصی اجرا خواهد شد و امیدواریم تمامی کالاهای اساسی شرق کشور از بندر چابهار وارد شود.
وی هم چنین از افزایش پست اسکله های کلانتری و بهشتی در این منطقه در سال 93 خبر داد. 
ترکان در خصوص ظرفیت های گردشگری چابهار گفت: این منطقه توانمندی بالایی برای پذیرش گردشگر به صورت سالیانه دارد اما بخشی از این ظرفیت ها مغفول مانده است. ضمن اینکه تلاش می کنیم تا پروازهای ورودی به این منطقه افزایش یابد. باید از همه شهرهای ایران به چابهار خط پروازی برقرار شود.
ترکان در خصوص افزایش تردد خودروهای با پلاک منطقه آزاد توضیح داد:  این موضوع نیازمند مصوبه هیئت وزیران است و در دستور کاری تمام مناطق آزاد قرار دارد. 
مشاور رییس جمهور از تمامی سرمایه گذاران محلی دعوت کرد تا در فعالیت های سرمایه گذاری این منطقه مشارکت بیشتری داشته باشند. 
مهندس ترکان ادامه داد: چابهار در دوره هایی رشد و پیشرفت داشته و روند توسعه آن در دوره هایی کند شده که امیدواریم با تعریف یک روند پایدار، چابهار به توسعه پایدار نزدیک شود.  
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، توسعه چابهار را در گرو اتصال به شبکه ریلی کشور دانست.
ترکان با اشاره به تردد بیش از هزار تریلی در مسیر چابهار- افغانستان و آسیای مرکزی گفت: با وجود 1200 کیلومتر مرز خشکی، راه اندازی مسیر ترانزیتی در جنوب و ایجاد منطقه آزاد تجاری در شمال استان ضروری است.
وی به انتقال خط لوله گاز ایرانشهر به زاهدان تا پایان سال 94 خبر داد و افزود: انتقال گاز به شهرهای زابل و چابهار نیز در دستور کار دولت است.
همچنین ترکان از مهار شن های روان در مرحله اول در سطح هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان خبر داد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    دیدگاه های استراتژیک جناب آقای ترکان بسیار عالیست و از سالها پیش مباحثآمایش سرزمین مناطق محروم شرق کشور را مدنظر داشتند و امیدوارم بتوانند در تحقق این موضوع مطابق برنامه های مطرح شده در متن فوق موفق شوند که برای توسعه بلندمدت کشور و منطقه شرق کشور بسیار مفید است