| کد خبر: 36262 |

یک گمرک با ۴۰ قانون / رویه‌های گمرکی ایران سه برابر دنیا است

تین نیوز | مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک ایران گفت: رویه‌های گمرکی در ایران سه برابر دنیا است و 40 قانون حاکم بر گمرک و دیگر عوامل وجود دارد که منجر به ایجاد فاصله با تجارت فرامرزی دنیا می‌شود.
 
بازدید خبرنگاران از سامانه جامع گمرکی از گمرک غرب تهران با حضور مسئولان این گمرک و مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک و مسئولان پژوهشکده دانشگاه تهران انجام شد.
 
علی بعیدی مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک در جریان این بازدید اظهار داشت: سامانه جامع یکپارچه گمرکی (پنجره واحد تجاری فرامرزی) برای تامین زنجیره تجارت خارجی بوده  و ویژگی‌ منجر به ارتقا رتبه ایران در شاخص‌های تجارت فرامرزی می‌شود.
 
مدیر کل فناوری اطلاعات گمرک ایران با اشاره به سیر تحول ماموریت گمرک در 5 دهه اخیر تصریح کرد: در گذشته جمع‌آوری درآمد از جمله عوارض، مالیات و حقوق گمرکی مدنظر بود اما به ترتیب منجر به حمایت از اقتصاد و صنایع داخلی، حمایت از جامعه در بخش سلامت و بهداشت،‌ توسعه اقتصادی در بخش تسهیلات تجاری و سرمایه‌گذاری و امنیت بر اساس تمرکز در زنجیره تأمین مدنظر است.
 
وی ادامه داد: بنابر این دیگر نگاه به گمرک در دنیا درآمدی نیست و شامل امنیت و حمایت از اقتصاد و جامعه بوده که توسعه اقتصادی را دنبال می‌کند.
 
بعیدی با اشاره به وضعیت گمرک قبل از راه‌اندازی سامانه جامع گمرک تصریح کرد: 45 قانون حاکم بر گمرک در کنار 15 کنوانسیون و 20 تا 40 سازمان هم‌جوار، 12 رویه، 15 نوع عوارض و 22 سازمان مجوز‌ دهنده حضور داشتند که در جهان رویه‌ها 4 مورد است و اکنون استرالیا، کره جنوبی و سنگاپور بر اساس آن عمل می‌کنند و ایران با این شرایط فاصله زیادی با کشورهای تراز اول دارد.
 
به گفته وی قانون تجمیع عوارض طی سال‌های گذشته اجرایی شده اما باز هم 15 نوع عوارض اخذ می‌شود و 22 سازمان باید مجوز بدهند، تا کالا وارد کشور شود که در این راستا بسیاری از سازمان‌ها ضعیف عمل می‌کنند و از بین 183 کشور رتبه ایران در سال 2012 طبق گزارش بانک جهانی در تجارت فرامرزی 153 بوده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.