| کد خبر: 35865 |

لزوم تدوین احکام دریایی برنامه ششم با نگاه به اقتصاد مقاومتی

تین نیوز | مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد : بخش حمل‌ونقل دریایی در برنامه ششم توسعه که انتظار می‌رود با نگاه به اقتصاد مقاومتی تدوین شود، باید از جایگاه لازم برخوردار باشد.

محمدحسین داجمر  رئیس کارگروه ناوگان دریایی در برنامه ششم که در نشست شورای تدوین احکام برنامه ششم در حوزه ناوگان دریایی سخن می‌گفت، یادآور شد موضوع اقتصاد مقاومتی که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری است می‌تواند به عنوان سیاست کلان بر برنامه ششم توسعه حاکم باشد.

وی با بیان اینکه در این میان بخش حمل‌ونقل دریایی که با تهدیدهای بیشتری مواجه است باید مورد توجه قرار گیرد ، گفت: اگر با این نگاه مسائل را مطرح کنیم حمل‌ونقل دریایی می‌تواند جایگاه لازم را در برنامه ششم پیدا کند. حرکت اصلی باید به سمت ورود بخش خصوصی به حوزه حمل‌ونقل دریایی باشد تا فعالیت‌ها اقتصادی‌تر شود.

وی افزود: باید موانع موجود بر سر راه اقتصادی شدن فعالیت‌ها را برداریم و اگر حتی یک قدم در این باره برداشته شود، موفق خواهیم شد.

رئیس کارگروه ناوگان دریایی در برنامه ششم گفت : متأسفانه در برنامه قبل  برغم تلاش زیادی که فعالان بخش حمل‌ونقل داشتند ، احکام مربوط به بخش دریایی در حد صفر بود البته سایر بخش‌ها هم حضور پررنگی در برنامه نداشتند. طبیعی است افرادی که برنامه را تدوین می‌کنند با انبوه پیشنهادها مواجه می‌شوند بنابراین بسیاری از پیشنهادات در مراحل مختلف حذف می‌شود.

داجمر افزود: با این توصیف شایسته نیست که نیازمندی‌های بخش‌های مختلف گفته نشود به همین جهت برای حفظ مسائل اصلی در برنامه ششم باید به نکات کلیدی توجه داشته باشیم و نکاتی را که در سطح دولت، سازمان بنادر و دریانوردی، دستگاه‌های زیرمجموعه با استفاده از سایر احکام و قوانین قابل‌حل است و اختیارات اجرایی وجود دارد، در اولویت‌های بعدی قرار گیرد.

اما آنچه را که به عنوان مانعی مطرح است و ما را از رسیدن به اهداف دور می‌کند، شناسایی و به عنوان یک هدف منظور کنیم.

همچنین کلیاتی درباره راهکارهای اجرایی، استراتژ‌ی‌ها، نقاط ضعف و قوت، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در بخش دریا همچنین پیشنهادهای مربوطه برای درج در احکام برنامه ششم که توسط کمیته فرعی مستقر در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تهیه شده بود، مطرح شد که نمایندگان سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه دربارة آن به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

در ادامه جلسه مقرر شد کلیات برنامه پیشنهادی کمیته فرعی در اختیار اعضای کارگروه ناوگان دریایی قرار گیرد تا در جلسات بعدی پیرامون محورهای آن بحث و بررسی به عمل آید.

در این جلسه نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی بین‌المللی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان بنادر و دریانوردی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش ایران، شورای عالی صنایع‌دریایی، سازمان شیلات، انجمن صنایع‌دریایی و ... حضور داشتند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.