| کد خبر: 35121 |

امکان جایگزینی بخشی از درآمد نفتی با درآمد حاصل از پرواز عبوری / اختصاص درآمد‌ها به نوسازی ناوگان

تین نیوز |  معاون اسبق سازمان هواپیمایی با تأکید بر اینکه می‌توان به جای اقتصاد نفتی از مزیت‌های کشور درآمدزایی داشت، استفاده از ظرفیت فضای کشور را از مصادیق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: درآمد حاصل از این محل می‌تواند به نوسازی ناوگان و توسعه فرودگاه‌‌های محروم اختصاص یابد.
 
علیرضا منظری  درباره کسب درآمد توسط کشور به روش‌های غیر از اتکاء به درآمدهای نفتی، اظهار داشت: با توجه به اینکه طبق تأکیدات مقام معظم رهبری موضوع اقتصاد مقاومتی باید در دستور کار باشد، لازم است‌ اتکاء به درآمدهای غیرنفتی را پیگیری کنیم.
 
وی تأکید کرد: حتی اگر قیمت نفت هم زمانی باز افزایش یابد، ‌باز باید در راستای حذف اقتصاد نفتی، ‌به دنبال درآمدهای دیگر باشیم و در این راستا کشف مزیت‌های کشور و استفاده از آنها امری ضروری است.
 
نماینده سابق ایران در ایکائو با بیان اینکه ارائه خدمات هوانوردی به هواپیماهایی که از فضای کشور استفاده می‌کنند، می‌تواند یکی از منابع اخذ درآمد‌ باشد، گفت: در بخش حمل و نقل هوایی می‌توان به موضوع عبور هواپیماهای خارجی از فضای کشور و درآمدزایی از این محل اشاره کرد.
 
وی با اشاره به موقعیت مناسب جغرافیایی ایران در منطقه، اظهار داشت: در این راستا پس از اتفاقات کشور اوکراین و فعالیت‌های داعش در عراق، استقبال ایرلاین‌های خارجی از فضای ایران افزایش یافت.
 
* درآمد حاصل از پرواز‌‌های عبوری در اختیار حاکمیت قرار گیرد
 نماینده سابق ایران در ایکائو افزود: ‌مالکیت فضای کشور همانند نفت، در اختیار دولت است، با این تفاوت که مالکیت نفت مربوط به حاکمیت و انفال عمومی تلقی می‌شود، باید برای کشف، تولید و انتقال آن هزینه کرد، ‌اما در مورد استفاده از فضای کشور این مورد مصداق ندارد؛ فضای کشور در اختیار حاکمیت است و می‌تواند اجازه دهد، هواپیماها پرواز کنند و با ارائه خدمات هوانوردی مختصری که در اختیار پرواز‌های عبوری قرار می‌گیرد، این امکان درآمدی برای دولت ایجاد می‌شود.
 
منظری در پاسخ به این سؤال که چرا‌ از این امکان در حال حاضر به خوبی استفاده نمی‌‌شود، بیان کرد: فضای هوایی کشور در اختیار شرکت فرودگاه‌های کشور است و این شرکت پس از اخذ درآمد از این محل، به عنوان یک شرکت دولتی آن را به مصارف داخلی خود می‌رساند، در حالی که اگر این موضوع به طریق صحیح و مناسب مدیریت شود، می‌توان از این درآمد استفاده‌های بهتری داشت.
 
این کارشناس حمل و نقل هوایی افزود: درآمد حاصل از این محل می‌تواند به جای آنکه هزینه امور جاری شرکت فرودگاه‌ها و سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌های زیان‌ده شود که بازگشت سرمایه هم ‌ندارد، باید در سرمایه‌گذاری‌های جدید استفاده شود تا خروجی مناسب‌تری داشته باشد.
 
نماینده سابق ایران در ایکائو بیان کرد: همان طور که فضای کشور در اختیار دولت و حاکمیت است، باید منابع درآمدی حاصل از آن محل هم در اختیار دولت و حاکمیت قرار گیرد و این درآمد به عنوان درآمد ملی توسط حاکمیت که در بخش حمل و نقل هوایی، سازمان هواپیمایی کشوری است، استفاده شود.
 
* اختصاص بخشی از درآمدهای حاصل از پرواز‌های عبوری به نوسازی ناوگان هوایی 
معاون اسبق سازمان هواپیمایی اظهار داشت:‌ لازم است سازمان هواپیمایی کشوری ‌درآمد حاصل از پروازهای عبوری از فضای کشور را به طور مناسب در کشور توزیع کند.
 
نماینده سابق ایران در ایکائو افزود: بخشی از منابع حاصل از این درآمد باید صرف ایجاد زمینه‌های پرواز ایمن برای هواپیماها باشد و بخشی دیگر در اختیار فرودگاه‌های مناطق محروم قرار گیرد.
 
منظری ادامه داد: بخش دیگر از درآمد حاصل از این محل باید در اختیار نوسازی ناوگان هوایی به عنوان تسهیلات قرار گیرد، یا در نوسازی تجهیزات هوایی به کار گرفته شود و بتوان امکان خوبی برای پرواز هواپیماها در فضای کشور فراهم کرد.
 
این کارشناس حمل و نقل هوایی ادامه داد: در مجموع باید از این سرمایه ملی، برای سرمایه‌گذاری در بخش هوانوردی استفاده شود که امکان مناسبی در کنار کاهش اعتبارات خواهد بود.
 
* رصد کامل امنیتی عبور هواپیماها از فضای کشور ‌ 
وی درباره مباحث امنیتی عبور هواپیماها از فضای کشور بیان کرد: در کنار آنکه باید به مسائل امنیتی در این باره‌ توجه شود، اما ذکر این نکته هم ضروری است که ‌در بخش هوانوردی سازمان جهانی هواپیمایی (ایکائو) مقرراتی را وضع کرده است و تمام هواپیماهای دنیا در چارچوب این مقررات از فضای دیگر کشورها استفاده می‌کنند.
 
منظری بیان کرد: قطعاً هواپیما برای پرواز از فضای کشور مشکل امنیتی ایجاد نمی‌کند، زیرا در قالب سیاست‌ها و استاندارد‌های بین‌المللی قید شده ایکائو، باید این گونه پروازها انجام شود.
 
نماینده سابق ایران در ایکائو ادامه داد: فقط اگر در کشوری موضوع جنگ مطرح باشد، ایکائو وارد شده و در استانداردهای بین‌المللی خود قوانین متفاوتی خواهد داشت‌ و این گونه پروازها تابع مقررات دیگری خواهد بود.
 
منظری با تأکید بر اینکه پرواز هواپیما از فضای کشورها به همین سادگی انجام نمی‌شود، اضافه کرد:‌ طبق استانداردهای ایکائو از مدت‌ها قبل در لیست‌ها و برنامه‌های پروازی، پرواز‌های عبوری قرار می‌گیرد، کشور مقابل که اجازه پرواز از فضای خود را صادر می‌کند این برنامه‌ها را تعیین کرده ضمن ‌آنکه پرواز از مبدأ هواپیما به تمام مراکزِ کنترلِ پروازِ کشورهایی که از آنجا عبور انجام می‌شود، اعلام می‌شود، موقعیت‌های مختلف جغرافیایی نیز اعلام می‌شود و زمانی که هواپیما از مرز کشور وارد شد، به مرکز کنترل اعلام می‌شود که هواپیما با مشخصات مذکور وارد مرز شده است و کنترلرها اجازه می‌دهند، هواپیما با آن مشخصات عبور کند و این کنترل با رادار با دقت انجام می‌شود.
 
منظری افزود: همچنین در کنار این قوانین، واحد پدافند هوایی هر کشور که وظیفه حفاظت را بر عهده دارد این پروازها را رصد و مانیتور می‌کند و نظارت بر ورود و خروج هواپیماها وجود دارد بنابراین هواپیما به سادگی نمی‌تواند خارج از این سیستم وارد شده و مشکل امنیتی ایجاد کند.
 
* لزوم کاهش نقاط ممنوعه پروازی و کوتاه شدن مسیر‌‌های هوایی 
نماینده سابق ایران در ایکائو با تأکید بر اینکه لازم است بخشی از نقاط ممنوعه پروازی در کشورمان کاهش یابد، اظهار داشت: در مسائل امنیتی باید همه قوانین رعایت شود و با نگاه رعایت قوانین، اجازه پرواز هواپیماها از فضای کشور صادر شود.
 
این کارشناس حمل و نقل هوایی افزود: طبیعتاً مسیرهای هوایی که برای پروازها تنظیم می‌شود، می‌تواند مسیرهای کوتاه‌تری باشد و کمک کند به اینکه پرواز بیشتری از فضای کشور عبور کند؛ طبیعی است هر چه این نگاه امنیتی کمتر باشد، مناطق ممنوعه پروازی‌ و طبیعتاً طول مسیرهای عبوری کاهش یابد، در جذب بیشتر پروازها و درآمد بهتر کشور تأثیر به سزایی خواهد داشت و این مصداق تکیه بر درامد‌های غیرنفتی است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • متقاضی ۲۰ درصدی درآمد عبوری 0 0

    جناب منظری با احترام و ادب به استحضار می رساند دولت در این سال ها از مقوله هوانوردی همانند بسیاری دیگر مقولات مهم غافل بوده و امروز که قیمت نفت سیر نزولی پیدا کرده تازه یاد سیاست های اقتصاد مقاومتی افتاده اند یعنی نوش دارو بعد از مرگ سهراب!!!!! اما ضمن تائید نظر حضرتعالی مبنی لزوم در اختیار قرار دادن درامد بخش پرواز عبوری به بخش حاکمیت هوانوردی کشور به این مطلب بایستی اذعان نمود که وضعیت سازمان هواپیمائی کشوری در حال حاضر بسیار نابسامان تر از این است که بتواند برنامه ریزی صحیحی برای این گدش مالی عظیم داشته باشد سازمانی که امکان اعمال حاکمیت بر ایرلاین متخلف را ندارد چگونه می تواند بر این چرخه مدیریت نماید به نظر اینجانب بایستی در ساختار سازمان هواپیمائی کشوری بازنگری جدی صورت گرفته و این چرخ های معیوب را از چرخ دندانه های صنعت خارج نمود، نگاه های متحجرانه را از صنعت زدود و به واقع اعمال حاکمیت نمود و نه اینکه لباس شاهی بپوشند و بر سورنای شپادشاهی بدمند در شرکت فرودگاه ها هم درگیر صرف درآمد های هوانوردی در برنامه های کشور گشائی های بدون توجیه است و تو این میان یک اهل دلی پیدا می شود با ارائه طرحی ۱۰ درصد از این درآمد را سند می زند برای نیروهای مسلح و باز غافل از همه جا کیست سازمان هواپیمائی کشوری و شرکت فرودگاه های کشور که درگیر رونمائی از آئین نامه و دستورالعمل تاسیس شرکت های هواپیمائی و یا جلب مشاور خارجی برای طرح جامع فرودگاهی استان تهران هستند. وقتی واحد اجازه پرواز ها که بایستی در قالب حاکمیت باشد در زیرین ترین بخش های عملیاتی شرکت فرودگاه ها گم بوده و با اعمال سلیقه اداره می گردد شما از اعمال حاکمیت سازمان هواپیمائی کشوری می فرمائید؟ به نظرم فعلا این زعمای شرکت فرودگاهها به تباه کردن بیت المال و صرف کردن درآمد در فرودگاه های اراک و زنجان و سمنان و سقز و… استاد تر هستند حالا اگر کار به سازمان واگذار گردد که با این شیوه فعلی کلا تا اطلاع ثانوی تعطیل می گردد. بزرگوار گرامی اگر صنعت حمل و نقل هوائی متولی درست و حسابی داشت این مقوله ها حل می شد اما حیف که ندارد و نمی خواهند داشته باشد و سایت ها هم بجای تحلیل این فاجعه به درج اخبار کلیشه ای و سانسور حقایق مشغولند فعلا به قول مهران مدیری در سریال مرد هزار چهره سفر به همین کباب هایش خوب است

  • کاسب الرعایا 0 0

    آقای متقاضی ۲۰ درصدی حالا که آقای منظری فتح باب کردند و گوی و میدان آماده است اگر ایرادی ندارد ما هم چون از دود هواپیما ها دچار بیماری شبه آسم شدیم ۳۰ درصد این درآمد را برای خرج دوا و دکتر می خواهیم راستی داشتم می آمدم بر و بچ هواشناسی هم گفتند ما هم بدلیل فشار دستگاه های پارازیت و عدم توانائی در تشخیص طوفان ضرر کردیم یک ۲۰ درصدی هم بدهیم به آنها حالا که شرکت فرودگاه ها رفته از اون طرف شیپور بدمد شاید این مصوبه مجلس را یارو کند بیائید بقیه را هم تقسیم کنیم ۱۰ تا شما ۲۰ تا محمد آقا ۳۰ تا فرهادجون و… چند تا موند مهم نیست اگر خیلی بماند که با این استعداد سازمان هواپیمائی کشوری نمی تواند Turn - Over مالی را یارو کند مثل اینکه یک اسکناس ۱۰ هزار تومانی بدهی به بچه ۱۰ روزه خوب اون که تشخیص نمی دهد و اون را می خورد بهتر است این پول ها نزد شرکت فرودگاه ها امانت باشد بعد که بچه بزرگ شد می دهند برایش دوچرخه بخرند باشه

  • زاکانی 0 0

    جناب منظری با سلام, در شرایطی که سرپرست هشت ماهه شرکت فرودگاهها تمامی توجه خود را به مذاکره با پیمانکاران جهت شروع پروژه های جدید ساخت و ساز و خرید تجهیزات جدید معطوف نموده, هیچ کجا سخن از اصلاحات ساختاری و سازمانی در شرکت و سازمان هواپیمایی به چشم نمیخورد. در شرایطی که سازمان جهت اعمال حاکمیت نه بودجه دارد نه قادر به نگهداری پرسنل خود میباشد, با بیکفایتی عده ای ۱۰ درصد از در آمد های شرکت فرودگاهها صرف امور دیگیری میشود. وقتی انسانهای غیر متخصص که هیچ سابقه مدیریتی و یا توانایی فنی ندارند در راس شرکت فرودگاهها قرار میگیرند نتیجه بهتر از این هم نمیشود. آقای وزیر هم فقط تماشاگر است.

  • علی عامری 0 0

    ضمن احترام به نظرات آقای منظری باید توجه داشت که نکته مهم غفلت مدیران شرکت فرودگاه ها و وزارت راه، مسکن و شهرسازی از حفظ در آمدهای هوانوردی قابل اغماض نیست. ای کاش حد اقل ده درصد اختصاص یافته به سایر سازمان ها درون بخش حمل و نقل هزینه میشد. آقای سرپرست فرودگاه ها و وزیر نیز به راحتی از کنار این مساله که برای اولین بار در تاریخ عملکرد شرکت اتفاق افتاده است عبور کردند. البته از مدیر شرکت که اصولا تفکر حمل و نقل هوایی نداشته و بیشتر فکر پروژه های ساخت و ساز است بیش از این انتظار نمی رود. لازم به ذکر است که به دلیل همین اتفاقات دو نفر از اعضای هیات مدیره در جلسات شرکت نمی کنند. از تین نیوز خواهش میکنم به راحتی از کنار این مساله عبور نکند.