| کد خبر: 27833 |

برنامه‌ریزی برای تجارت ۳ میلیارد دلاری

تین نیوز | در سفر هیات تجاری ایران به گرجستان، موضوعاتی از قبیل انتقال آب به ایران، راه‌اندازی کریدور ترانزیتی دریای سیاه- ایران، تسهیل تجارت میان دو کشور و مسائلی از این دست مورد تاکید طرفین قرار گرفت. در این سفر، یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران بر افزایش حجم مبادلات دو کشور تا مرز 3میلیارد دلار تاکید کرد. در مقابل کاخا بایندور اشویلی، رئیس اتاق بازرگانی گرجستان نیز اظهار امیدواری کرد روند تجارت دو کشور بعد از این سفر، با سرعت بیشتری تسهیل شود و مبادلات با روند تندتری افزایش یابد.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، آل‌اسحاق خطاب به سرمایه‌گذاران گرجستان گفت: در ایران، زمینه و فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری شما فراهم است.به‌طور مثال در حوزه معدن شرایط سرمایه‌گذاری دوجانبه کاملا آماده است. در بحث ماشین‌آلات معدنی و کشاورزی، تولیدات ایران می‌تواند کمک شایانی در پیشبرد اهداف دو کشور داشته باشد. سرمایه‌گذاری مشترک برای ایجاد نیروگاه و تولید برق و در نهایت صادرات به کشورهای همسایه و اروپا نیز می‌تواند از پروژه‌های مدنظر دو طرف باشد که آینده خوبی را برای مراودات اقتصادی ایران و گرجستان مهیا می‌کند.

وی با انتقاد از میزان تجارت بین دو کشور در عین سابقه طولانی و درازمدت دوستی، گفت: به نظر نمی‌رسد حجم مبادلات 170 میلیون دلاری بین دو کشور رقم مناسبی باشد و هیچ‌یک از دو کشور را راضی کرده باشد. ما می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و یک برنامه بلندمدت این رقم را به بیش از 3 تا 4 میلیارد دلار در سال برسانیم.

رئیس اتاق تهران با اشاره به نیازهای کشور ایران دورنمای این نیازها را همکاری‌های گسترده و مناسب بین دو کشور دانست و افزود: این نیازها می‌تواند در کشور شما به ثمر بنشیند و به ایران صادر شود که یک بازی برد- برد محسوب خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران سالانه نزدیک به 10 میلیون تن گندم، 5 میلیون تن ذرت و نزدیک به 2 میلیون تن گوشت وارد می‌کند، گرجستان با توجه به آب و هوا و مزیت حمل‌و‌نقل، می‌تواند زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت ایرانی‌ها در خاک خود فراهم کند.

آل‌اسحاق سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیربنایی مانند سدسازی، راه‌سازی، پتروشیمی، نیروگاه، کارخانه‌های سیمان و هتل‌سازی را نیازمند یک طرح و برنامه مشخص و مدون از سوی گرجستان و مشخصا وزارت امور زیربنایی دانست و گفت: کمپانی‌های بزرگ ایران در کشورهای آفریقایی و آمریکای‌جنوبی فعالیت‌های زیربنایی عظیمی دارند که می‌توان از تجربیات آنها استفاده کرد و در گرجستان نیز آنان را فعال کرد. او افزود: ایران به دلایل آب‌و‌هوایی و جغرافیایی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی در گرجستان است. ایران سالانه مقادیر قابل‌توجهی گندم و ذرت و همچنین به صورت متناوب گوشت وارد می‌کند که با سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها می‌توان به تولید آن در گرجستان رسید و به ایران و کشورهای منطقه صادر کرد. آل‌اسحاق تاکید کرد: تخصص و سابقه زیاد ایران در امور کشاورزی، آبیاری و زیرساختی، سیستم‌های انتقال آب و تولید ماشین‌آلات کشاورزی می‌تواند به توسعه و پیشرفت کشاورزی مدرن در گرجستان نیز کمک کند و نیازهای ایران را هم برطرف کند. او گفت: طرح انتقال آب از گرجستان به ایران مخصوصا قسمت‌های شمالی ایران نظیر دریاچه ارومیه یکی دیگر از برنامه‌های پیشنهادی است که می‌شود روی آن تمرکز کرد.

در ادامه این نشست محسن کبریایی، معاون سفیر ایران در تفلیس با اشاره به فعالیت‌های مهم اتاق‌های بازرگانی در کمک به توسعه روابط تجاری بین کشورها، نقش اتاق بازرگانی تهران را در ایران بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: سال 92 حجم مبادلات دوکشور 10 میلیون دلار بوده که در مدت یکسال به 180 میلیون دلار رسیده است. این رشد نشان می‌دهد که در این زمینه فعالیت خوبی صورت گرفته است و با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توان این حجم را به بالاترین عدد ممکن رساند. معاون سفیر ایران در تفلیس اعلام کرد که طرح و برنامه‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف اقتصادی برای توسعه روابط دو کشور مطرح است و از جمله به کریدور ترانزیتی اشاره کرد که از طریق دریای سیاه به ایران متصل می‌شود و اکنون در مرحله مذاکره است. او افزود: ترانزیت انرژی مساله مهمی است و ازطریق گرجستان به کشورهای اروپایی امکان‌پذیر است. چنانچه خط لوله گاز ایران به گرجستان اتصال یابد، در کنار رشد و توسعه گرجستان، زمینه خوبی برای صادرات گاز به کشورهای اروپایی فراهم می‌شود.

کبریایی با بیان اینکه تاسیس اتاق مشترک ایران و گرجستان از اقدامات مهم و مثبتی بود که در تفلیس به ریاست معاون وزیر کشاورزی گرجستان شکل گرفت، افزود: استفاده از ظرفیت‌های اتاق تهران و اتاق بازرگانی گرجستان می‌تواند ما را به راحتی به رقم یک میلیارد دلار مبادلات تجاری در سال برساند. سفارت ایران در تفلیس هم آماده کمک و همکاری برای رسیدن به این رقم و افزایش آن تا مرز 3 میلیارد دلار در آینده نزدیک است.

در ادامه، کاخا بایندور اشویلی، رئیس اتاق بازرگانی گرجستان ضمن تشکر از حضور هیات تجاری در پایتخت گرجستان گفت: سالانه بالغ بر 100 هزار ایرانی به عنوان گردشگر و بازرگان به گرجستان سفر می‌کنند. وی با اشاره به مشکلات صدور روادید برای بازرگانان ایرانی در دو ماه گذشته به‌دلیل تغییر برخی قوانین، ضمن ابراز امیدواری برای رفع این مشکل، از حضور نماینده اتاق بازرگانی گرجستان در کنسولگری این کشور در ایران برای تایید روادید بازرگانان ایرانی و رفع مشکل آنها در آینده‌ای نزدیک خبر داد. اشویلی ابراز امیدواری کرد که در آینده رفت‌و‌آمدهای تجار دو کشور افزایش یابد و باعث بالا رفتن میزان مبادلات تجاری و مراودات اقتصادی دو کشور شود. کاخا بایندور اشویلی با اشاره به رونق فعالیت‌های کشاورزی در گرجستان از فعالان اقتصادی ایرانی دعوت کرد روی این حوزه حساب ویژه‌ای باز کنند.
 
 صدور روادید تجاری باید تسهیل شود
در ادامه، آل‌اسحاق با اشاره به وجود برخی مشکلات، گرایش بیش از حد گرجستان به سمت اتحادیه اروپا و قوانین این اتحادیه و همچنین روند سخت صدور روادید برای بازرگانان ایرانی و مراودات پولی و بانکی ابراز امیدواری کرد که با اندکی تدبیر و عقلانیت این مسائل رفع شود. او گفت: باید این سفر را به‌عنوان مقدمه و گام اول توسعه روابط به شمار آورد. با رونق گرفتن مراودات و رفت‌وآمد بین بخش‌های خصوصی دو کشور، واحدهای متوسط و بزرگ اقتصادی بیشتر درگیر می‌شوند و ورود آنها موجبات همکاری‌های بیشتری چون سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه را در پی خواهد داشت که می‌تواند برای هر دو کشور مفید واقع شود.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.