بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

انبارهای عمومی 10 اخطاره شد ؛ سود ناچیز انبارها برای گمرک

معاون گمرک با تشریح فراخوان‌های مرتبط با تمدید قراردادهای دو شرکت در حوزه تمدید پلمپ الکترونیک و انبارداری،گفت:تا کنون بیش از 10 اخطار به مجموعه انبارهای عمومی صادر شده است.

انبارهای عمومی 10 اخطاره شد ؛ سود ناچیز انبارها برای گمرک
تین نیوز |
معاون گمرک با تشریح فراخوان‌های مرتبط با تمدید قراردادهای دو شرکت در حوزه تمدید پلمپ الکترونیک و انبارداری،گفت:تا کنون بیش از  10 اخطار به مجموعه انبارهای عمومی صادر شده است.

معاون گمرک با تشریح فراخوان‌های مرتبط با تمدید قراردادهای دو شرکت در حوزه تمدید پلمپ الکترونیک و انبارداری،گفت:تا کنون بیش از ۱۰ اخطار به مجموعه انبارهای عمومی در موضوعات مختلف ارائه شده و بر ارائه نرخنامه‌های رسمی با تایید ستاد تنظیم بازار تاکید شد.

محسن جلواتی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گمرک در خصوص تمدید قرارداد تولید پلمپ الکترونیک و فراخوان انجام شده گفت: چهار شرکت برای این منظور در مناقصه شرکت کردند که دو شرکت شرایط لازم را نداشتند. از بین دو شرکت دارای شرایط، یک شرکت در همدان و یک شرکت دیگر در ابهر اقدام کردند. یکی از شرکت‌ها اعلام کرد که من تنها تولید می‌کنم و توزیع و نصب را انجام نمی‌دهم. اما شرکت دیگر اعلام کرده است که کار حمل تا گمرکات کشور و نصب آن را نیز انجام می‌دهد. این شرکت با توجه به شرایط برنده شده و این موضوع به اطلاع شرکت رسیده است.

ماجرای تمدید قرارداد تولید پلمپ و قرارداد انبارهای عمومی

به منظور آنکه سرمایه‌گذاری منطق داشته باشد نمی‌توان به طور مثال قرارداد یک‌ساله در این زمینه بست. به طور مثال برای تولید پلمپ باید قالب‌هایی با استاندارد گمرک توسط تولیدکننده تهیه شود. اگر قرارداد یک‌ساله باشد دیگر منطق ندارد که تولیدکننده‌ای بخواهد حدود 10 میلیارد تومان برای قالب پلمپ هزینه کند. حداکثر زمانی که برای انعقاد قراردادها در آیین‌نامه گمرک در نظر گرفته شده سه‌ساله است.

گمرک تنها صلاحیت و نظارت بر اجرای فرآیند پلمپ از تولید تا نصب را انجام می‌دهد. این موضوع نیز طبق یک آیین‌نامه مشخص صورت می‌گیرد. در نتیجه گمرک هیچ‌گونه درآمدی در این فرآیند ندارد. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان یا وزارت صمت نرخ پلمپ‌ها را تعیین می‌کنند.

یک شرط تمدید قرارداد، دریافت نرخ‌نامه رسمی تعرفه‌ها از ستاد تنظیم بازار بود

وی در پاسخ به سوالی در مورد تعرفه انبارهای عمومی که تا پیش از آن توسط خود شرکت انبارهای عمومی انجام می‌شد و قرار است امسال برای اولین بار تعرفه‌گذاری توسط وزارت صمت صورت بگیرد، گفت: در حال حاضر به سمت سیستمی کردن و چارچوب‌مند کردن اقدامات پیش می‌رویم. در متن قرارداد با مجموعه انبارهای عمومی آورده شده که باید نرخ‌نامه را از مرجع مجوز دهنده بگیرند.

در مرحله بعد باید این نرخ‌نامه را در معرض دید مراجعین قرار دهند تا امکان نظارت بیشتر فراهم شود. باید شفافیت در این زمینه ایجاد شود و اگر مغایرتی به وجود بیاید، اخطار می‌دهیم و رقم اضافه دریافت شده نیز باید به صاحب تجارت بازگردانده شود.

 به مابه‌التفاوت تعرفه‌های انبارداری رسیدگی می‌شود

وی در پاسخ به سوالی مورد تاخیر پیش آمده در دریافت نرخ‌نامه انبارهای عمومی برای سال جاری گفت: در هر زمانی که نرخ‌نامه از سوی وزارت صمت تعیین شود، انبارهای عمومی موظف به اجرای آن هستند. اگر نرخ‌ها بالاتر از رقم تعیین شده از سوی وزارت صمت باشد، باید نرخ‌های خود را تعدیل کنند. به طور مثال اگر نرخ تعیین شده 100 واحد باشد و انبارهای عمومی 200 واحد را از فعالان اقتصادی دریافت کرده باشد، باید مابه‌التفاوت را به افراد بازگردانند.

 بیش از 10 اخطار به شرکت انبارهای عمومی صادر شد

چندین بار در سال جاری و سال‌های گذشته به مجموعه انبارهای عمومی اخطار داده شده است. در سال 1403 بیش از 10 اخطار به دلیل عدم رعایت مفاد مختلف قرارداد بین گمرک و مجموعه انبارهای عمومی به این مجموعه داده شده است. مهم‌ترین موضوع مورد اخطار قرار گرفته نیز مربوط به نرخ‌های تعیین شده است. به این مجموعه تاکید شده است که نباید جای کارفرما (گمرک ایران) و پیمانکار (انبارهای عمومی) تغییر کند و پیمانکار باید به تعهدات خود عمل کند.

به نظر می‌رسید که تصور آن‌ها این بود که گمرک باید از تصمیمات مجموعه انبارهای عمومی پیروی کند. در نتیجه ما محکم بر روی نظر خودمان ایستاده‌ایم.

سود واریزی از طرف انبارهای عمومی به خزانه فقط 20 میلیارد تومان بود

وی در خصوص انتفاع گمرک از محل اجاره املاک و اموال در ارتباط با مجموعه انبارهای عمومی گفت: رویه معمول این است که قیمت مکان‌هایی که در اختیار انبارهای عمومی قرار می‌دهیم توسط تیم کارشناسی سه‌نفره تعیین و از مجموعه انبارهای عمومی دریافت می‌شود. رقم وصولی از این محل به حساب خزانه واریز می‌شود. درآمد از این محل در سال گذشته (1402) حدود 20 میلیارد تومان بوده است. این رقم، رقم پایینی است و به همین دلیل در حال ساماندهی و پیگیری هستیم تا قیمت را به صورت واقعی تعیین کنیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مسکنی پاسخ

    وقتی یه عده بی کفایت و ناکارآمد و ناتوان را منصوب کنی‌. بهتر از این نمیشه... اینها هیچکدوم تجربه کار اجرایی ندارن... الان اومدن رزومه پر کنن... توی خواب هم نمیدیدن پست مدیریت بگیرن... ما پرسنل انبارهای عمومی شرمنده عزیزان گمرک جمهوری اسلامی هستیم... در ماه های آینده قطعا جبران میکنیم..به پایان سلام کنید!!

  • مطلعین پاسخ

    شلوغش نکنین این موضوعات اصلا مهم نیست موضوع با اهمیت فعلی خرید زیر قیمت زمین کاشان و انتخاب پیمانکار شایسته برای لطف آباد

  • یاسر پاسخ

    همین مدیران دارند انبار عمومی را به فنا می‌دهند. و هزار میلیاردی سود در جیب خود و ... میفرستند

  • هداوندنظری پاسخ

    به زودی همه افراد بی سواد و فاسد در انبارها محاکمه و حق و حقوق بازنشستگان و کارگر از آنها بازستانی می‌شود.

  • ابیانه نظری پاسخ

    چرا دروغ میگی اصلا امیر احمدیان تو را نمی‌شناسد و خیلی هم شاکی شد که از اسمش سو استفاده میشه

  • کارشناس پاسخ

    وقتی همه تصمیمات و دستورها در جهت تامین منافع شخصی و رزومه پر کردن باشه عاقبت کار این میشه که جرثقیل ها نزدیک یکماه اومده ولی چون راننده نداره بدون یک ریال ایجاد درآمد زیر آفتاب داره مستهلک میشه.آقایان کاربلد و باتجربه خب بجای اینکه ۷۰ نفر عضو هیئت مدیره و معاون و مدیر و مشاور و حوزوی و کت شلواری پشت میز نشین جذب کنید ۲۰ تا راننده جرثقیل بگیرید که یه سودی هم به شرکت و بازنشستگان برسه تنها سودش شو اف های تبلیغاتی با هزینه های سرسام آور بود
    یه جای کار میلنگه سهوی بودن این همه تصمیم غلط باورش سخت...

  • روزای روشن پاسخ

    📢 .قضیه قاچاق سازمان یافته طلا و واردات شمش ها به صورت دروغین به انبار گمرک و شرکت انبارهای عمومی زیر مجموعه وزارت کار در دولت سیزدهم چه بود ؟!
    چرا بعد از احراز قاچاق طلا توسط نیروی انتظامی و گمرک پیگیری نشد و افشاگران قاچاق را حذف کردند؟
    خبرنگار اصلاحات نیوز گزارشات تکمیلی را اعلام می‌کند؛
    📢
    _
    اصلاحات نیوز
    ✅ @Eslahatnews
    🔗 Eslahatnews.com

    • قاسم گودرزی

      خوردیم یک آب هم روش

  • بهنام فقیهی پاسخ

    بیست روز تو مسافری بالا و پایین کردیم دریغ از یک اخذ وجه از وارد کنندگان دروغین طلا ؟؟
    ... حالا حالا ها جا پا گذاشتند

  • دانیال و حمزه سربندی پاسخ

    آتش‌سوزی با هماهنگی بود . به هر حال کسری بود .این است لجستیک و زنجیره تامین