| کد خبر: 245298 |

مرجع تحویل گیرنده، مسئول ایجاد شرایط مناسب نگهداری برنج ها در زاهدان بود

برنج های وارداتی به زاهدان که متاسفانه دچار آب گرفتگی شد، در محوطه ای دپو شده که حفظ و نگهداری آن در حوزه مسئولیت شرکت انبارهای عمومی به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالا بوده و برنج ها هنوز به گمرک اظهار نشده است.

تین نیوز

برنج های وارداتی به زاهدان که متاسفانه دچار آب گرفتگی شد، در محوطه ای دپو شده که حفظ و نگهداری آن در حوزه مسئولیت شرکت انبارهای عمومی به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالا بوده و برنج ها هنوز به گمرک اظهار نشده است.

به گزارش تین نیوز، علی وکیلی مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران با بیان این مطلب گفت: پس از اظهار کالا به گمرک، عملیات گمرکی که شامل اخذ مجوزهای لازم و پرداخت حقوق ورودی است انجام و به مرحله ترخیص می رسد.

وی افزود: به رغم اینکه گمرک تا زمانی که کالا اظهار نشده باشد به لحاظ قانونی قادر به انجام هیچ عملیات گمرکی نیست، با این حال حساسیت های لازم در این خصوص به سازمان های مرتبط و مقامات استانی اعلام شد.

مدیرکل دفتر واردات اظهار کرد: به منظور سرعت بخشیدن به ترخیص برنج از گمرک زاهدان و با توجه به پیش بینی های هواشناسی و محدودیت انبارها از چندین روز قبل، اقدامات و مکاتبه لازم در دستور کار گمرک زاهدان و گمرک ایران قرار گرفت.

وی افزود: در این خصوص مکاتبه با وزارت صمت به منظور اعمال محدودیت در ثبت سفارش برنج به مقصد زاهدان و هدایت برنج برای ترخیص به شهرهای دیگر انجام شده است. در این زمینه همچنین با استانداری و شورای تامین استان هم برای اتخاذ تمهیدات لازم از سوی گمرک استان انجام گرفت.

همچنین در این راستا اختیارات لازم برای انجام حمل یکسره برنج ها به انبارهای صاحب کالا و ترانزیت داخلی به شهرهای دیگر به منظور اجتتاب از دپوی برنج ها در زاهدان و نیز امکان ترخیص ۹۰ درصد کالا بدون اخذ کد رهگیری بانک و سایر تسهیلات قانونی به گمرک زاهدان تفویض شده است.

 وی در خصوص علل تراکم و ورود برنج به مقصد زاهدان برای ترخیص گفت: یکی از این علت ها لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج توسط ستاد تنظیم بازار بوده که موجب افزایش ورود برنج به انبارهای مرزی از جمله شهر زاهدان شده است.

وکیلی همچنین لغو معافیت قانونی مناطق آزاد از جمله چابهار را از دیگر علت ها ذکر کرد و افزود: این امر باعث کاهش انگیزه ترانزیت کالا به گمرکات دیگر از جمله چابهار و تمرکز برنج در شهر زاهدان شده است.

وی گفت: چون مرجع تحویل گیرنده کالا در بحث واردات برنج در زاهدان شرکت انبارهای عمومی از زیرمجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و کالاهای دپو شده در محوطه ای که تخلیه، بارگیری و نگهداری آن با مسئولیت شرکت فوق است، پاسخگویی در خصوص ارائه اطلاعات و آمار برنج موجود در محوطه و انبار و یا برآورد خسارت احتمالی و مسئولیت های مرتبط با این شرکت است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: کانال تلگرامی سخنگوی گمرک

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.