| کد خبر: 238834 |

نمایی از تورم، بیکاری، نقدینگی و سکه و ارز در اقتصاد

در تغییرات هشت شاخص اقتصادی در تابستان سال جاری، افزایش ۲۰۵ درصدی صادرات غیرنفتی، رشد اقتصادی مثبت یا روند افزایش سکه و دلار قابل توجه است.

تین نیوز

در تغییرات هشت شاخص اقتصادی در تابستان سال جاری، افزایش ۲۰۵ درصدی صادرات غیرنفتی، رشد اقتصادی مثبت یا روند افزایش سکه و دلار قابل توجه است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مرکز آمار ایران گزارشی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی در تابستان ۱۴۰۰ را منتشر کرد.

رشد اقتصادی مثبت است

براساس این گزارش، محصول ناخالص داخلی (GDP) بدون نفت به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در تابستان امسال، ۱۶۲.۳ هزار میلیارد تومان بوده که بیانگر رشد اقتصادی ۴.۲ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت ۳.۳ درصد است.

پیش از این مرکز آمار در گزارشی اعلام کرده بود که در نیمه اول ۱۴۰۰، محصول ناخالص داخلی، حدود ۳۶۶ هزار میلیارد تومان با نفت و رشد اقتصادی به ۵.۹ درصد رسیده بود. همچنین GDP بدون احتساب نفت در نیمه اول امسال حدود ۳۱۳ هزار میلیارد تومان بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴.۱ درصد رشد داشت.

توقف رشد تورم از مهرماه

در رابطه با تورم نیز  شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی کل کشور در فصل گذشته ۳۳۸.۷ ثبت شده و نشان از نرخ تورم ۴۵.۸ درصدی دارد.

این در حالی است که شاخص تورم در سال جاری همواره روند افزایشی طی کرده و تاجایی پیش رفت که در شهریورماه نرخ ۴۵.۸ درصد ثبت شد که خود طی هشت سال گذشته یک رکورد در تورم سالانه به شمار می‌رود. اما از مهرماه روند افزایشی متوقف و در مسیر نزولی قرار گرفته است؛ به طوری که تورم سالانه آذرماه ۴۳.۴ درصد ثبت شد.

بیکاری و وعده اشتغال میلیونی

آنچه درباره نرخ بیکاری گزارش شده هم نشان می‌دهد که نرخ بیکاری جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر در تابستان تک رقمی و  ۹.۶ درصد بوده ولی با این حال افزایش ۰.۸ درصدی نسبت به فصل مشابه سال پیش دارد.

دولت سیزدهم قول ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی را داده که قرار است از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ و در طول ۱۸ ماه آن را محقق کند. اینکه وزارت کار و سایر دستگاه‌های مربوطه تا چه اندازه این رابطه موفق باشند، قابل سوال است.

نقدینگی همچنان رو به رشد

اما گزارش نقدینگی در فصل گذشته بیانگر رشد آن تا بیش از ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به تابستان پارسال ۱۷ درصد افزایش داشته است.

نوسان بورس در کانال ۱.۳ میلیون

در رابطه با شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز آمار نشان می‌دهد که در تابستان امسال با ۱۸.۶ درصد افزایش نسبت به فصل گذشته به یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد رسیده است. در این فصل ارزش جاری بازار سهام نیز ۱۹.۳ درصد و ارزش کل معاملات بازار بورس اوراق بهادار نسبت به فصل گذشته ۶۳.۷ درصد افزایش داشته است.

 شاخص بورس این روزها نیز  در کانال یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد در نوسان است.

افزایش ۲۰۵ درصدی صادرات غیرنفتی

در این گزارش در مورد جریان واردات از گمرک هم اعلام شده بیش از ۱۰ میلیون تن و به ارزش ۱۲ میلیارد دلار واردات شده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۳۹.۹  درصد و ارزش ۳۷.۶ درصد افزایش داشته است.

در این فصل کل صادرات غیرنفتی از گمرک  ۲۹.۸ میلیون تن و به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل به لحاظ وزن ٢٠٥ درصد افزایش و به لحاظ ارزش ۵۲.۱ درصد افزایش داشته است. با این حال تازه‌ترین گزارشی که اخیرا گمرک ایران منتشر کرد از این حکایت داشت که تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه امسال از مرز ۷۲ میلیارد دلار گذشته است.

روند رو به رشد سکه و دلار

شاخص دیگر  میانگین قیمت سکه است که در تابستان امسال تمام بهار آزادی (طرح جدید) با ۸.۷ درصد افزایش حدود ۱۱.۳ میلیون، سکه نیم‌ بهار آزادی با یک درصد رشد ۵.۸ میلیون و سکه ربع ‌بهار آزادی با ۳.۸ درصد افزایش حدود ۳.۶ میلیون تومان ثبت شده است.

همچنین متوسط نرخ دلار در بازار آزاد برابر ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده که نسبت به بهار ۱۰.۱ درصد افزایش دارد. همچنین متوسط قیمت یورو در بازار آزاد تا ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شده که نسبت به فصل قبل ۸.۷ درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که آخرین قیمت‌ها از بازار در مورد سکه حاکی از آن است سکه تمام ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.