| کد خبر: 228440 |

مرکز آمار اعلام کرد؛

نرخ تورم در اسفند 99 نزدیک 50 درصد

رونده نرخ تورم در سال 1399 بسته شد. در آخرین ماه سال مردم برای خرید کالاها و خدمات نزدیک به 50 درصد هزینه بیشتری نسبت به پارسال کرده اند. در نرخ تورم ماهانه 1.8 درصد بالا رفت. ارزانی گوجه، پیاز و خیار اتفاق متفاوت این ماه بود. فشار تورم به کم درآمد ها 34 درصد و به ثروتمندان 43 درصد بوده است

تین نیوز
پرونده نرخ تورم در سال 1399 بسته شد. در آخرین ماه سال مردم برای خرید کالاها و خدمات نزدیک به 50 درصد هزینه بیشتری نسبت به پارسال کرده اند. در نرخ تورم ماهانه 1.8 درصد بالا رفت. ارزانی گوجه، پیاز و خیار اتفاق متفاوت این ماه بود. فشار تورم به کم درآمد ها 34 درصد و به ثروتمندان 43 درصد بوده است.
 
به گزارش اقتصاد نیوز،مرکز آمار گزارش رسمی تغییرات شاخص قیمت کالا و خدمات در اسفند ۱۳۹۹ را  در سه بازه ماهانه، متوسط 12 ماهه و نقطه به نقطه  اعلام کرد. گزارش این مرکز نشان می دهد نرخ تورم ماهانه اسفند ١٣٩٩ در مقایسه با بهمن سال قبل به ١,٨ درصد رسیده است. یعنی ظرف یک ماه قیمت کالاها و خدمات به این میزان رشد کرده است.

بر اساس گزارش این مرکز،نرخ متوسط در پایان اسفند بیش از 36 درصد بوده اما فشار تورم در پایان اسفند در مقایسه با اسفند سال قبل نزدیک به 50 درصد بوده است. به بیان دقیق تر نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١٣٩٩ به عدد ٤٨,٧ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٨.٧ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

متوسط نرخ تورم نیز که تغییرات قیمت در 12 ماهه گذشته به دوره مشابه را نشان می دهد به ۳۶.۴ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۲.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٣٦,٢ درصد و ٣٧.٧ درصد است که برای خانوارهای شهری ٢,١  واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٢.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم سال 99

 

*افزایش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارها

نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ١٣٩٩ به ۴۸.۷ درصد رسید،  یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٨.٧ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­ اند.

نرخ تورم نقطه‌ای اسفند ١٣٩٩ نیز در مقایسه با ماه قبل ۰.۵ واحد درصد افزایش یافت. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٠,٢ واحد درصدی به ٦٦.٦ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٨ واحد درصدی به ٤٠.٥ درصد رسیده است.

البته نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۴۷.۸ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.۶ واحد درصد افزایش داشته و این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵۳.۳ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۳ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کاهش نرخ تورم ماهانه

نرخ تورم ماهانه اسفند ١٣٩٩ به ۱.۸ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٧ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز به ترتیب ١.٧ درصد و ١.٨ درصد بوده است.

*تغییر قیمت‌ها در اسفند ماه

مرکز آمار گزارش می دهد:در گروه عمده « خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی، گوشت گوسفند و گوشت گاو) بوده است.

بر اساس گزارش این مرکز در گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند و شکر) و گروه « روغن‌ها و چربی‌ها » (روغن نباتی جامد، روغن زیتون، روغن مایع)  بیشترین افزایش قیمت را داشته اند.

 در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «پوشاک و کفش»، گروه « هتل و رستوران» (کرایه تالار پذیرایی و غذاهای آماده) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (ظروف آشپزخانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. 

همچنین در این ماه گروه «سبزیجات» (گوجه‌فرنگی، پیاز و خیار) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.

جدول هزینه ای

*فشار تورم به  دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در پایان سال 

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در اسفند ماه ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٣٤,٦ درصد برای دهک اول تا ٤٣.٥ درصد برای دهک دهم است. دهک اول به دلیل بضاعت کم امکان هزینه زیادی ندارد در مقابل دهک دهم مرفه ترین دهک جامعه به حساب می آید. تفاوت این دو دهک در نوع مصرف کالاها و خدمات است. بخش زیادی از هزینه های دهک اول صرف خورد و خوراک می شود اما سهم کالاهای غیرخوراکی در سبد مصرف دهم بیشتر است. کالاهایی که در سبد مصرفی دهک اول تقریبا وجود ندارد. با این حساب دهک اول با تورم 34.6 درصدی روبرو بوده که عمدتا بازتاب متوسط هزینه خورد و خوراک است. اما هزینه های دهک دهم 43 درصد بالا رفته است.

در بازه ماهانه بالاترین نرخ تورم از منظر شاخص کل را دهک دوم،سوم، پنجم و ششم تحمل کرده اند، نرخ تورم ماهانه در این دهک 1.8 دصد گزارش شده است دهک اول و دهک دهم نیز به یک میزان تورم تحمل کرده اند 1.7 درصد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری اقتصاد انلاین
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.