| کد خبر: 225169 |

کشتی‌آرای: تقاضا برای خرید سکه و طلا به کف رسید

زلزله در بازار طلا

امروز قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی با کاهشی بیش از ۲۱ دلار به کانال یک ۱۸۰۰ دلار بازگشت و در نتیجه هر اونس طلا به قیمت ۱۸۹۳ دلار و ۴۳ سنت به فروش رسید.

تین نیوز

با اعلام رسمی ریاست جمهوری بایدن در آمریکا و پایان درگیری‌های اخیر در این کشور، دلار در برابر سایر ارزها تقویت شد و اونس طلا نتوانست قله قیمتی خود را در اختیار نگه دارد.

 به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، امروز قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی با کاهشی بیش از ۲۱ دلار به کانال یک ۱۸۰۰ دلار بازگشت و در نتیجه هر اونس طلا به قیمت ۱۸۹۳ دلار و ۴۳ سنت به فروش رسید. این در حالی است که هر اونس طلا در بازارهای جهانی طی دو روز سه شنبه و چهارشنبه حتی تا محدوده ۱۹۵۸ دلار در هر اونس پیشروی کرده بود.

به این ترتیب هر اونس طلا در بازارهای جهانی کاهش قیمتی ۶۰ دلاری را در دو روز اخیر تجربه کرده است و فعالان بازار معتقدند که این روند کاهشی در هفته آینده نیز ادامه خواهد یافت چرا که تقویت دلار در بازارهای جهانی زمینه را برای بازگشت طلا از قله قیمتی فراهم خواهد کرد.

*بازار ایران به کدام سو می‌رود؟

محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که آیا قیمت طلا و سکه در بازار ایران با توجه به تحولات رخ داده در بازارهای جهانی مستعد کاهش است یا خیر؟ گفت: در شرایط کنونی با توجه به نوسان محدود قیمت دلار، بازار سکه و طلا تحت تاثیر فضای بازار جهانی طلا است.

او در توضیح این مطلب افزود: قیمت طلا در بازارهای جهانی تحت‌تاثیر تحولات منتهی به اعلام ریاست جمهوری بایدن در آمریکا رشد عجیب و غریبی را تجربه کرد و همین امر زمینه را برای رسیدن قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به نرخ ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فراهم کرد.

او ادامه داد: اما با عقب نشینی قیمت‌ها در بازارهای جهانی نرخ سکه در بازار ایران نیز کاهش یافت.

وی گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته سکه و طلا تحت تاثیر سه عامل، تعیین قیمت می‌شوند؛ اول قیمت اونس جهانی طلا و سپس نرخ دلار در بازار داخلی و در عین حال میزان تقاضا.

 کشتی‌آرای ادامه داد: می‌بینیم که محدود شدن نوسان قیمت دلار از یک سو و همچنین کاهش قابل توجه تقاضا از سوی دیگر سبب شده است که طلا در شرایط فعلی تنها تحت تاثیر قیمت اونس در بازارهای جهانی باشد.

این فعال بازار تاکید کرد: به نظر من قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز در شرایط فعلی بیش از آن که تحت تاثیر تحولات آمریکا باشد، تحت تاثیر واکسیناسیون سراسری علیه کروناست و تحولات امریکا تاثیر خود را بر بازار جهانی طلا به جا گذاشته است.

وی گفت: در شرایط فعلی نگاه سرمایه‌گذاران به وضعیت واکسیناسیون و پاسخی است که طرح‌های واکسیناسیون برای مهار کرونا می دهد.

 به گفته وی در بازار داخلی طلا نیز ما شاهد کاهش شدید خرید سکه و طلا هستیم .کشتی آرای در توضیح این مطلب افزود:در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه دیگر سود چندانی در بر نخواهد داشت، از این رو حجم تقاضای خود را به شدت کاهش داده اند.

وی تاکید کرد: به هر حال در شرایطی ما شاهد بودیم که حباب سکه حتی تا بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیشروی کرده بود اما در شرایط کنونی حباب سکه به حدود ۳۰۰ هزار تومان محدود شده است. پایین آمدن این حباب نشانه کاهش تقاضا و کاهش خرید و میل به سرمایه‌گذاری است.

 وی گفت: این وضعیت بازار را در فاز انتظار فروبرده است و قیمت‌ های اعلامی واقعی است و به نظر می‌رسد با خروج  سرمایه‌گذاران، خریداران واقعی وارد بازار شوند.

وی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار طلا و سکه گفت: همان‌طور که گفتم دو عامل تأثیرگذار دلار و تقاضا فعلاً نقشی در تعیین قیمت ندارند و اگر وضعیت کاهش نرخ طلا در بازارهای جهانی ادامه یابد قیمت‌ها در بازار ایران نیز تعدیل خواهند شد وارد این بازار شوند.

 به گفته وی حجم خرید طلا و مصنوعات طلا نیز در یکسال اخیر کاهش بسیار شدیدی را تجربه کرده است.

*خرید نقره به جای طلا

 برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از خریداران مصنوعات طلا تحت تاثیر بالا رفتن بیش از حد قیمت به خرید این فلز گرانبها، نقره و مصنوعات نقره را جایگزین کرده‌اند و همین امر سبب شده است فروش مصنوعات نقره با رشد محسوسی در ماه‌های اخیر روبرو شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری خبر انلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.