| کد خبر: 198667 |

از آب‌رسانی به روستاها تا کمک به صدا و سیما،

20 میلیارد دلار تسهیلات صندوق توسعه به کجا رفت؟

گزارشی که از عملکرد صندوق توسعه ملی در بهار امسال منتشر شده، نشان می‌دهد که این صندوق تا پایان خرداد امسال حدود 20 میلیارد دلار تسهیلات داده که بخشی از آنها به طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی تخصیص یافته و بخش دیگر به سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها تعلق گرفته است.

تین نیوز

گزارشی که از عملکرد صندوق توسعه ملی در بهار امسال منتشر شده، نشان می‌دهد که این صندوق تا پایان خرداد امسال حدود 20 میلیارد دلار تسهیلات داده که بخشی از آنها به طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی تخصیص یافته و بخش دیگر به سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها تعلق گرفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، بر اساس این گزارش، مبلغ کل تسهیلات ارزی پذیرش شده توسط صندوق (اعلام وصول شده) تا تاریخ سی‌ویکم خرداد ماه ۱۳۹۸ معادل ۳۸ میلیارد و ۵۲۸ میلیون دلار بوده و از کل مبلغ مسدود شده برای پرداخت تسهیلات از طریق قراردادهای عاملیت ارزی، مبلغ ۱۹ میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار برای همکاری بانک‌های عامل و بانک مرکزی به مرحله پرداخت قطعی به متقاضیان رسیده است.

علاوه بر تسهیلات مذکور، معادل ۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار برای اعطای تسهیلات جهت اجرای طرح‌های ملی مربوط به حوزه آب، خاک و کشاورزی بر اساس قوانین مربوطه اختصاص یافته است.جدا از عملکرد کلان، ارزیابی جزئی عملکرد این صندوق در ماه‌های گذشته نیز منتشر شده که نشان از آن دارد که تسهیلات ارایه شده در بهار امسال به 9 محور اصلی اختصاص یافته‌اند.

نخستین و اصلی‌ترین بخشی که بیشترین سهم از تسهیلات صندوق توسعه ملی را به خود اختصاص داده، طرح‌های مهار و تنظیم آب‌های مرزی کشور که طبق اعلام این صندوق با مجوز مقام معظم رهبری و تصویب‌نامه پنجم مرداد ۱۳۹۳ هیات وزیران اجرایی شده است. بر این اساس بند مذکور 8 میلیارد دلار از تسهیلات صندوق توسعه ملی را به خود اختصاص داده است.

دومین بخشی که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده، اجرای بند (د) تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ است که برای آن حدود سه میلیارد و 500 میلیون دلار تسهیلات پرداخت شده است. این بند در بودجه به کمک به برخی نهادها و دستگاه‌ها اختصاص یافته است.

در متن بودجه سال 97 آمده که سازمان صدا و سیما در اجرای ماده (۹۳) قانون برنامه ششم و توسعه کمی و کیفی برنامه‌های تولیدی، پویانمایی، مستند، فیلم و سریال، تقویت بنیه دفاعی در اجرای ماده (۱۰۶) قانون برنامه ششم توسعه، بازسازی مناطق آسیب‌دیده از زلزله و کمک به ساماندهی بافت‌های فرسوده، توسعه سامانه (سیستم)‌های نوین (تحت فشار)، طرح‌های آبرسانی روستایی و توسعه شبکه‌های آن، آبخیزداری، رفع مشکل برق و مقابله با ریزگردها در خوزستان و تولید واکسن سینه‌پهلو (پنوموکوک) و عفونت کودکان (روتاویروس) مصادیق اجرایی این بند هستند.

سومین محوری که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده نیز طرح‌های احیا و توسعه اراضی کشاورزی استان‌های خوزستان و ایلام با مجوز مقام معظم رهبری و تصویب‌نامه هیات وزیران بوده که در قالب آن حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار تسهیلات پرداخت شده است.دیگر بخش‌هایی که در بهار امسال تسهیلات صندوق توسعه ملی را دریافت کرده‌اند نیز بیشتر در حوزه مربوط به مدیریت منابع آب، آب‌رسانی به روستاها و انتقال آب مطرح شده‌اند. به این ترتیب صندوق توسعه ملی در مجموع مبلغی معادل ۱۳/۵۴۷ میلیون دلار (13میلیارد و 547 میلیون دلار) نزد بانک مرکزی جهت پرداخت به طرح‌های مربوطه مسدود کرده که از این میزان مبلغ ۱۳.۵۱۶ میلیون دلار تا پایان خرداد ۱۳۹۸ به پروژه‌ها و طرح‌های مربوطه پرداخت شده است.

در کنار آن، ‌بخشی از منابع این صندوق نیز به بانک‌ها ارایه شده تا آنها بتوانند بر اساس قوانین، تسهیلاتی را به طرح‌های اقتصادی ارایه کنند. این صندوق اعلام کرده: تا تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ مبلغ سپرده‌گذاری‌های ارزی انجام شده در بانک‌های عامل، معادل با ۷ میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار بوده و میزان سپرده‌های فعال از مجموع سپرده‌گذاری‌های ارزی انجام شده در پایان خرداد ۱۳۹۸ مبلغ ۶ میلیارد دلار است. نفت، گاز، پتروشیمی، صنعت و معدن اصلی‌ترین طرح‌هایی هستند که در قالب این سپرده‌گذاری از تسهیلات صندوق استفاده خواهند کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.