| کد خبر: 198450 |

با خط اعتباری چین و روسیه، دلار و یورو را دور می‌زنیم

کارشناس حوزه اقتصادی گفت: اگر خط مبادله با چین و روسیه فراهم شود می‌توانیم محدودیت دلار و یورو را دور بزنیم و یا با استفاده از سیستم تهاتر روش دیگری است که می‌توانیم محدودیت‌ها را پشت‌سر بگذاریم.

تین نیوز

کارشناس حوزه اقتصادی گفت: اگر خط مبادله با چین و روسیه فراهم شود می‌توانیم محدودیت دلار و یورو را دور بزنیم و یا با استفاده از سیستم تهاتر روش دیگری است که می‌توانیم محدودیت‌ها را پشت‌سر بگذاریم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، حسین عبده تبریزی در نشست خبری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت با بیان اینکه صنعت نفت و گاز کشور به طور جدی نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین دارد، گفت: شاید دو دهه گذشته به قدر کافی در این صنعت سرمایه‌گذاری نشده و هم اینکه تغییرات در تکنولوژی و بازار جهانی ایجاد شده که نیازمند تحرکات جدید است. در چنین شرایطی تحریم‌ها هم اعمال شده و فروش نفت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی تقریبا ناممکن شده است. سوال این است که در چنین فضایی چگونه می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد؟ تامین مالی از داخل تا چه حد ممکن است و از چه روشی دنبال شود تا مسائل تامین مالی حل شود؟

وی افزود: طی 40 سال گذشته میزان قابل توجه‌ای نقدینگی در کشور تولید شده که 23 درصد نقدینگی به خاطر ضعف خانوار روی دارایی‌ها می‌نشیند. مردم به خاطر محدودیت‌ها نمی‌توانند سرمایه‌گذاری کنند بنابراین اضافه پولشان به دارایی‌های سرمایه‌ای تعلق می‌گیرد و امکان اینکه نقدینگی به تولید انتقال یابد ممکن نیست.

این کارشناس حوزه اقتصادی با بیان اینکه حوزه نظام‌های مالی مثل بانک و بیمه و بازار سرمایه راه‌حل‌هایی برای جذب نقدینگی اضافی هستند، افزود: دانش‌بنیان‌ها نیز یکی از مباحث تامین مالی خواهند بود.

عبده تبریزی در ادامه گفت: یکی از معضلات صادرات نفت مسئله انتقال منابع است که به خاطر محدودیت‌های بانکی در شرایط تحریم با مشکل مواجه هستیم. در حاشیه تامین مالی باید راه‌هایی پیدا کنیم که بتوانیم مسئله انتقال مالی را حل کنیم. یکی از این راه‌ها ارزهای رمزنگار هستند که در دنیا تا حدی به رسمیت شناخته شده‌اند. در ایران نیز بانک مرکزی تلاش می‌کند نحوه انتقال منابع با توجه به محدودیت‌ها برخی آلترناتیوها را فراهم کند. مثلا اگر خط مبادله با چین و روسیه فراهم شود می‌توانیم محدودیت دلار و یورو را دور بزنیم و یا با استفاده از سیستم تهاتر روش دیگری است که می‌توانیم محدودیت‌ها را پشت‌سر بگذاریم.

وی تاکید کرد: روش‌های تهاتر و رمزنگار از جمله روشهای انتقال مبادلات پولی هستند که می‌توان مورد بررسی قرار داد.

وی یادآور شد: البته رمزارزها اینگونه نیست که بتوانند مسائل مبادله پولی نفت ایران را به کل حل کند اما ابزار جانبی هستند که کار با آنها ضرورت دارد.

عبده تبریزی گفت: همواره در کشورمان هر وقت پول زیادی داشتیم بهره‌وری پایین آمده است اما در شرایط محدودیت، بهره‌وری بالاتر رفته است. امید است در شرایط فعلی محدودیت، نقدینگی را به بخش مولد انتقال دهیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.