| کد خبر: 195653 |

نگاهی به نرخ‌های بازارهای اصلی در چهار ماهه امسال؛

نرخ دلار ۲۰۰۰ تومان ارزان‌تر از میانگین ۴ ماهه امسال

طبق گزارش اتاق بازرگانی تهران میانگین نرخ دلار در بازار در چهار ماهه نخست امسال حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

تین نیوز

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت قیمت‌ها در بازارهای اصلی کشور پرداخته است. وضعیت بازار ارز نشان می‌دهد که قیمت دلار در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ تومان کمتر از نرخ میانگین چهار ماهه نخست امسال است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، طبق گزارش اتاق بازرگانی تهران میانگین نرخ دلار در بازار در چهار ماهه نخست امسال حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که در مقایسه با قیمت میانگین ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومانی آن در سال ۱۳۹۷، افزایشی ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد؛ با این وجود از روزهای ابتدایی مرداد امسال، دلار وارد روند کاهشی جدیدی شد و این روند تاکنون نیز ادامه یافته است.

به این ترتیب با توجه به قیمت حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومانی دلار در بازار روز گذشته، عملا این ارز در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ تومان ارزان‌تر از نرخ میانگین چهار ماهه نخست امسال معامله می‌شود. با اضافه کردن آمار ماه پنجم سال جاری، افزایش قیمت دلار در قیاس با سال گذشته عملا ناچیز خواهد شد.

این در حالی است که میانگین قیمت دلار در سال ۱۳۹۷ با احتساب ماه‌های ابتدایی این سال که دلار قیمت کمتر از ۱۰ هزار تومان را تجربه می‌کرد، به دست آمده و اگر سقف قیمت ثبت شده در سال قبل را که حدود ۱۹ هزار تومان بود حساب کنیم، امروز دلار حدود ۷۰۰۰ تومان ارزان‌تر از قله نرخی سال قبل است.

میانگین نرخ یورو در چهار ماهه ابتدایی سال جاری نیز ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده که در قیاس با ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان که نرخ میانگین یورو در سال ۱۳۹۷ بوده، افزایشی ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد. یورو نیز همچون دلار، در هفته‌های گذشته یک کاهش قیمت محسوس را تجربه کرده و به نظر می‌رسد در آمارهای بعدی میزان افزایش نرخ این ارز نیز به شکل جدی کاهش یابد.

اما در چهار ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۷، قیمت سکه یکی از بالاترین افزایش قیمت‌ها را تجربه کرده است؛ تا جایی که قیمت سکه طرح قدیم از میانگین دو میلیون و ۱۶۰ هزار تومانی در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۷ به چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و سکه طرح جدید از دو میلیون و ۲۴۰ هزار تومان به چهار میلیون و ۷۳۰ هزر تومان رسیده و افزایش قیمت حدود ۱۱۱ درصدی را تجربه کرده است.

بازار مسکن نیز که افزایش قیمت‌ها در آن سر و صدای زیادی به پا کرده، در چهار ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش قیمت ۱۰۲ درصدی داشته است. میانگین قیمت خانه در تهران در این مدت از شش میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسیده است.

البته بر اساس آمارهای جدید ارائه شده از وضعیت این بازار در پنج ماهه ابتدایی سال جاری، میزان افزایش قیمت‌ها به شکلی نامحسوس کاهش یافته و به رشد ۹۶ درصدی در قیاس با پنج ماهه سال ۱۳۹۷ رسیده است.

بیشترین میزان رشد در یک سال گذشته اما به بازار سرمایه باز می‌گردد. آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد که در چهار ماهه امسال نسبت به چهار ماهه سال قبل، ارزش سهام معامله شده در بازار ۳۴۱ درصد و تعداد سهام معامله شده ۲۵۶ درصد رشد کرده است.

در بخش پایانی این گزارش نیز به بررسی شاخص تورم پرداخته شده که بر این اساس، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی کل کشور در چهار ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۵۰ درصدی، در خانوارهای شهری افزایش ۴۹ درصدی، در خانوارهای روستایی افزایش ۵۷ درصدی و در سطح استان تهران افزایشی ۴۹ درصدی را به ثبت رسانده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.