| کد خبر: 195579 |

پیشنهاد معافیت هتل‌سازان از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده

سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: همه پتانسیل‌های ایران آماده است که گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی، به عنوان اقتصاد مهم و نوظهور در کنار اقتصاد نفت نقش ایجاد کند.

تین نیوز

سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: همه پتانسیل‌های ایران آماده است که گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی، به عنوان اقتصاد مهم و نوظهور در کنار اقتصاد نفت نقش ایجاد کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، «علی اصغر مونسان» امروز (دوشنبه) با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  ایران و در دیدار با اعضای بخش خصوصی گفت: امروزه گردشگری به عنوان اقتصاد سوم جهان شناخته می‌شود که روند رو به رشد آن نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی بیشتر است.

وی افزود: اقتصادهای جهانی پیش‌بینی می‌کنند که بالا رفتن سهم هوشمندسازی باعث دگرگونی مشاغل و کسب‌وکارها و از بین رفتن بسیاری از مشاغل می‌شود؛ با این حال هوشمندسازی نه تنها برگردشگری اثر منفی ندارد، بلکه موجب رشد آن نیز می‌شود.به همین دلیل کشورهای مختلف روی گردشگری هدفگذاری کرده و در تلاش برای بالا بردن سهم این صنعت در اقتصادشان هستند.

مونسان درباره سرمایه ­گذاری در بخش گردشگری اظهار داشت: امروز با سرمایه های اندک در این صنعت می‌توان ایجاد تولید و رونق کرد و سرمایه‌های بزرگ جایگاه دیگری دارد و این ویژگی منحصر به گردشگری محسوب می شود.

وی اضافه کرد: ارزش افزوده بالای گردشگری با سهم سرمایه‌گذاری اندک، سود و درآمد بالا ایجاد می‌کند که سهم این ارزش افزوده در صنایع دستی بسیار بالاست.

سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  با اشاره به نقش گردشگری در ایجاد اشتغال گفت: بررسی ها نشان می دهد به ازای هر ۱۱ شغل در دنیا یک شغل مرتبط با حوزه گردشگری است.

وی گردشگری را محلی برای تبادل فرهنگ‌ها دانست و گفت: وزارت میراث فرهنگی به عنوان دستگاه‌های یگانه در کشور است که علاوه بر ابعاد فرهنگی، مشخصه اقتصادی هم دارد.

مونسان با بیان اینکه هنوز توسعه گردشگری جزو اولویت‌های کشور نیست، افزود: چنانچه ظرفیت‌های موجود فعال شود و سرمایه‌گذاری مورد نیاز را برای تامین زیرساخت ها فراهم کنیم، گردشگری به اقتصاد زودبازده تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش خدمات و به خصوص گردشگری می‌تواند مشکل اشتغال کشور را حل کند، گفت: میراث فرهنگی ماهیت عمرانی و کارهای ساختمانی دارد، اما عمده کارهای آن فیزیکی انجام می شود، بنابراین  ابعاد اشتغالزایی آن بسیار بالاست.

سرپرست وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: این تشکیلات در شمار معدود دستگاه‌هایی است که مداخله های دولتی انجام نمی‌دهد و بیشتر نقش حمایتی و نظارتی دارد. همچنین پروژه‌ای انجام نمی دهیم و در این زمینه نیز رقابتی با بخش خصوصی نداریم.

مونسان با اشاره به اینکه توجه سرمایه‌گذاران به بخش گردشگری بیشتر شده، افزود: تا کنون بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در بخش گردشگری کشور سرمایه‌گذاری شده که رقمی امیدوارکننده است. همچنین ظرف دو سال گذشته چهار هزار و ۴۰۰ موافقت اصولی صادر شده که نشان از اقبال بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این بخش دارد.

پیشنهاد معافیت هتل‌سازان از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده

وی ضمن یاداوری اقدامات دولت برای توسعه گردشگری توضیح داد: دولت تلاش کرده از طریق صندوق توسعه ملی بخشی از منابع مورد نیاز را با نرخ مناسب برای سرمایه‌گذاران تامین کند. همچنین تسهیلات و سوبسیدهای خارج از صندوق توسعه ملی پرداخت کرده که در توسعه سرمایه‌گذاری موثر عمل کرده است.

مونسان اضافه کرد: دولت دوازدهم مصوبه های خوبی  برای جمایت از سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری کشور داشته که آخرین آن معافیت حقوق گمرک ورودی بود و همچنین مجلس برای حمایت از ساخت هتل، معافیت ارزش افزوده پیشنهاد داده که این موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس پذیرفته شده؛ اما فعلا پیشنهاد این معافیت برای هتل‌های درجه ۱و ۲ و ۳ است و ما پیشنهاد داده‌ایم که شامل همه هتل‌ها شود.

وی با بیان اینکه نگاه مجلس و دولت نسبت به گردشگری در حال ارتقاست، اظهار داشت: لازم است تلاش شود هرچه سریع‌تر به عدد سالیانه ۲۰ میلیون نفر گردشگردستیابیم. آمارها حاکی از آن است که سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۹۷ برابر با ۱۱.۸ میلیارد دلار بوده حدود ۲.۸ تا ۳ درصد از GDP را تشکیل می‌دهد.

سرپرست وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: نیازمند ۲۱ میلیارد دلار  سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری هستیم تا بتوانیم سهم گردشگری کشور از تولید ناخالص داخلی را به ۴.۷ درصد ارتقا بخشیم.

برون‌سپاری اقدامات گردشگری به دلیل محدودیت بودجه

مونسان اعلام کرد: بسیاری از امور میراث فرهنگی را در ۲ سال گذشته برون‌سپاری کردیم، حدود یک میلیون سایت تاریخی، ۳۴ هزار اثر ثبت شده ملی و ۲۴ اثر ثبت شده جهانی داریم که بودجه ۱۸۰ میلیارد تومانی سازمان  برای مرمت آثار ناکافی بود، بنابراین ناچار بودیم از منابع بیرونی استفاده کنیم.

وی ضمن اشاره به بوتیک هتل‌ها توضیح داد: بناهای تاریخی در حال تبدیل به فضاهای اقامتی هستند. گردشگران امروزه هتل های چند ستاره زیاد دیده اند، اما بوتیک هتل‌هایی که با صنایع دستی تجهیز شده‌اند بیشتر مورد اقبال گردشگران خارجی قرار می‌گیرند.

وزیر پیشنهادی گردشگری گفت: ضرورت دارد تا از خانه‌های روستایی حداکثر بهره برداری  به عمل آید و برای  این منظور روستاییان با وام ارزان قیمت چهار و ۶ درصدی اقدام به توسعه بوم‌گردی کرده‌اند. با این اقدام  جلوی مهاجرت آنها به تهران گرفته شده و اقتصاد کوچکی در روستا شکل یافته است  .

مونسان در پایان با اشاره به اینکه وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  می‌تواند ۲ نفر را به رئیس‌جمهور معرفی کند تا در شورای میراث حضور داشته باشند، گفت: در این ارتباط یک نفر را از بخش خصوصی معرفی خواهد کرد.  

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.