| کد خبر: 194338 |

کوچ فعالان صنعت ماینینگ به کشورهای اطراف ایران

​رئیس هیئت مدیره انجمن بلاکچین گفت: با مصوبه جدید دولت و تعیین نرخ تعرفه صادراتی برای برق ماینرها، فعالان صنعت ماینینگ کوله بارهای خود را بسته و در حال کوچ به کشورهایی چون قزاقستان، روسیه، ارمنستان و گرجستان هستند.

تین نیوز

رئیس هیئت مدیره انجمن بلاکچین گفت: با مصوبه جدید دولت و تعیین نرخ تعرفه صادراتی برای برق ماینرها، فعالان صنعت ماینینگ کوله بارهای خود را بسته و در حال کوچ به کشورهایی چون قزاقستان، روسیه، ارمنستان و گرجستان هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم،  سپهر محمدی رئیس هیئت مدیره انجمن بلاکچین در نشستی خبری اظهار داشت: فناوری بلاکچین فرصت جدیدی را در اختیار کشور قرار داده تا بتوانیم در مضیقه‌های نقل و انتقال مالی از آن استفاده کنیم.

وی افزود: از سال گذشته در جریان مصوبه‌ای که دولت قرار بود روی موضوع صنعت ماینینگ صادر کند بودیم و قرار بود در مهرماه سال گذشته، وزارت نیرو طی یک ماه تعرفه برق را برای صنعت ماینینگ مشخص کند که این زمان یک ماهه ادامه پیدا کرد تا اینکه در تابستان سال جاری این مصوبه ارائه شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن بلاکچین تصریح کرد: تلاش کردیم به عنوان یک انجمن علمی، مشورت‌های علمی و کاربردی به دولت بدهیم تا تعرفه‌هایی که مشخص می شود تعرفه‌هایی قابل رقابت و قابل دفاع باشند اما در نهایت دیدم که دولت و وزارت نیرو بدون اینکه از ما مشورت بخواهند، مصوبه ای ارائه کردند که عملا مهر پایانی بر فعالیت این صنعت در ایران خواهد بود.

وی ادامه داد: تعیین تعرفه برق صادراتی برای ماینرها اصلا منطقی نیست، چرا که اولا قیمت برق صادراتی نرخ مشخصی نیست و ابهام دارد و ثانیا چطور برای یک صنعت در داخل ایران می خواهند برق را به صورت صادراتی محاسبه کنند؟

محمدی از کوچ فعالان صنعت ماینینگ به کشورهای اطراف ایران خبر داد و گفت: با این مصوبه جدید دولت و تعیین نرخ تعرفه صادراتی برای برق ماینرها، فعالان این صنعت کوله بارهای خود را بسته و در حال کوچ به کشورهایی چون قزاقستان، روسیه، ارمنستان و گرجستان هستند چرا که تعرفه برق در این کشورها اغلب 2 سنت برای فعالیت در صنعت ماینینگ است.

وی افزود: ما انتظار داریم به صنعت ماینینگ همچون صنایع دیگر نگاه شود، در حالی که این صنعت از بسیاری از صنایع دیگر ارزش افزوده بیشتری دارد چرا که حاصل آن، تولید ارز دیجیتالی است که امروزه یازدهمین ارز معتبر جهان محسوب می شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن بلاکچین با بیان اینکه "امیدواریم هیئت دولت در خصوص مصوبه اخیر خود بازنگری کند"، گفت: راهکار آخر ما شکایت به دیوان عدالت اداری است چرا که این مصوبه دولت را مغایر با قوانین کشور می دانیم اما امیدواریم تا پیش از آن، دولت با مشورت بخش خصوصی، این مصوبه را مورد یازنگری قرار دهد.

محمدی با بیان اینکه "تنها نکته مثبت مصوبه اخیر دولت در خصوص تعرفه برق ماینرها، به رسمیت شناختن این صنعت است"، گفت: تعیین تعرفه ای که منجر به غیراقتصادی کردن فعالیت در این صنعت شود، به معنای خودتحریمی و یا حتی خودزنی است و به فرصت سوزی منجر می شود.

در ادامه این نشست، افشین عاشوری، رئیس کارگروه رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور اظهار داشت: وزیر ارتباطات گفته‌اند که بلاکچین خواهد آمد اما بلاکچین آمده و انقلابی صورت گرفته که عده‌ای نمی توانند یا نمی‌خواهند اثرات مثبت آنرا متوجه شوند و دارند در مسیر آن سنگ اندازی می کنند.

وی افزود: بلاکچین و تولید رمزارزها برای صنعت آی‌تی یک معجزه است تا بتواند از قبل آن جان بگیرد، هم اشتغال زایی به دنبال دارد و هم توسعه ارزهای دیجیتال به توسعه اقتصادی کشور می انجامد.

عاشوری با بیان اینکه "مصوبه اخیر دولت در تعیین نرخ صادراتی برق برای برق ماینرها نوعی دست‌انداز در مسیر توسعه این صنعت است"، گفت: تعرفه برق در این مصوبه مبهم بوده و این عجیب است که چرا برای فعالیت یک صنعت در ایران توسط ایرانی‌ها، تعرفه برق صادراتی تعیین شده است؟

وی ادامه داد: چطور وقتی یک سرمایه گذار خارجی در بخش صنعت ایران سرمایه گذاری می کند از آن تعرفه برق صادراتی را طلب نمی کنند، با فعالین صنعت ماینینگ هم به همین صورت برخورد کنند.

رئیس کارگروه رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور خاطرنشان کرد: ما معتقدیم باید تعرفه برق صنعت ماینیگ به گونه ای باشد که منجر به فرار سرمایه از کشور نشود بلکه به رونق تولید در این صنعت بینجامد.

در ادامه این نشست، امیر بیات، عضو کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین با اشاره به اینکه نیاز برقی کشور در تابستان و زمستان بیش از 15 هزار مگاوات اختلاف دارد، گفت: در ایامی که مصرف برق نسبت به ظرفیت تولید پایین‌تر است، با صرف هزینه، برق مازاد شبکه را آنقدر بین خطوط انتقال و توزیع جابه‌جا می کنند تا تلف شود چرا که نمی توان برق تولیدی را ذخیره کرد، اما اگر با تعرفه‌گذاری منطقی با صنعت ماینینگ برخورد شود، می توان برقی که با صرف هزینه تلف می کنیم را به تولید ارز دیجیتال اختصاص داد.

وی افزود: طی دو سال گذشته 3 میلیارد و 200 میلیون دلار توسط ایرانی‌ها برای خرید بیت کویین هزینه شده، و این میزان خروج ارز از کشور را برای کالایی شاهد بودیم که می توانیم در داخل کشور تولید کنیم و نه تنها خروج ارز نداشته باشیم، بلکه ارزآوری برای کشور به همراه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.