| کد خبر: 194316 |

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور شهرکرد:

حذف چهار صفر از پول ملی تاثیری بر متغیرهای حقیقی اقتصاد ندارد

حذف چهار صفر از پول ملی تاثیری در ارزش واقعی پول ندارد و تنها محاسبات را تسریع می‌کند.

تین نیوز

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور شهرکرد گفت: حذف چهار صفر از پول ملی تاثیری در ارزش واقعی پول ندارد و تنها محاسبات را تسریع می‌کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، پروانه کمالی اظهار کرد: حذف صفر از پول ملی تاثیری بر رشد اقتصادی، تورم، ساختار بانکی و ... ندارد و ممکن است نرخ تورم کشور افزایش یابد، زیرا قیمت برخی از کالاها به سمت بالا گرد می‌شود و این امر نرخ تورم را افزایش می‌دهد، از طرفی تغییر در شکل اسکناس‌ها و مسکوکات بار مالی برای خود به همراه دارد.

کمالی گفت: حذف چهار صفر در شرایطی که دورنمای مثبتی از عملکرد اقتصادی نداشته و برنامه‌ریزان هیچ برنامه‌ای برای رونق تولید، ایجاد فرصت‌های شغلی، تعامل با بازارهای جهانی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی در راستای افزایش رفاه و شکوفایی اقتصادی ندارند.

وی ادامه داد: طرح حذف صفرهای پول ملی کاری بیهوده است و در شرایط فعلی نه تنها تاثیری بر متغیرهای حقیقی اقتصاد ندارد بلکه در شرایط بحرانی حاضر باری به دوش دولت جهت تامین بودجه این سیاست خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید به جای حذف چهار صفر از پول ملی جلوی افزایش نرخ تورم را می‌گرفت، شاید این امری راهگشا برای کشور بود.

 تصمیم حذف چهار صفر با هدف حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی، هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است، اتخاذ شد.

کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و سکوک و رفع مشکلاتی از جمله استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس و سکه و خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی کشور، از دیگر اهداف لایحه یاد شده است.

تغییر واحد پول ملی و حذف صفر از آن، همواره در چند سال اخیر مطرح بوده است، به طوری که در 11 دی ماه 97 و با رونمایی از ایران چک‌های جدید، بار دیگر موضوع حذف صفر از پول ملی مطرح شد، در نهایت 9 مردادماه هیات دولت حذف چهار صفر از پول ملی را تصویب کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.