| کد خبر: 192484 |

ایران نهمین مصرف‌کننده انرژی در دنیاست

به طور کلی، ۲.۴ درصد انرژی کل دنیا در ایران تولید می‌شود که در بین کشورهای دنیا رده نهم از حیث تولید انرژی را داراست. این تولید انرژی معادل ۳.۶ میلیون بشکه نفت خام است.

تین نیوز

ایران نهمین مصرف‌کننده انرژی در دنیا شناخته شده و این مصرف انرژی معادل ۳.۴ میلیون بشکه نفت خام است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف انرژی در دنیا در طی این سال‌ها دو برابر شده است.

به‌گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در حال حاضر ایران، بزرگ‌ترین دارنده ذخایر هیدروکروبوری دنیا (مجموع ذخایر نفت و گاز) به حساب می‌آید. مطابق آمار رسمی و تأیید شده مراجع معتبر بین‌المللی، ایران حدود ۱۵۸ میلیارد بشکه نفت (۹.۳ درصد از کل منابع نفتی دنیا) و حدود ۳۳ هزار میلیارد مترمکعب گاز (۱۸ درصد دنیا) در اختیار دارد.

۲.۴ درصد انرژی کل دنیا در ایران تولید می‌شود

به طور کلی، ۲.۴ درصد انرژی کل دنیا در ایران تولید می‌شود که در بین کشورهای دنیا رده نهم از حیث تولید انرژی را داراست. این تولید انرژی معادل ۳.۶ میلیون بشکه نفت خام است. همچنین ۱.۸ درصد انرژی کل دنیا در ایران مصرف می‌شود که این میزان مصرف سبب شده که ایران در بین کشورهای دنیای جایگاه نهم از نظر مصرف انرژی را داشته باشد.

بنا بر اعلام شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، از سال ۱۳۵۱ حدوداً پنج درصد از انرژی کل دنیا توسط ایران تأمین می‌شد که این عدد در سال ۱۳۵۷ به پایین‌ترین حد خود یعنی یک درصد رسید. همچنین از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۹۳ مصرف انرژی در ایران ١١ برابر افزایش یافته که درصد قابل توجهی از این افزایش مربوط به افزایش مصرف انرژی در بخش خانگی و حمل و نقل است.

ایران بیش از ۲.۵ برابر میانگین جهانی انرژی مصرف می‌کند

از سوی دیگر، ایران، بیش از ۲.۵ برابر میانگین مصرف جهانی انرژی مصرف می‌کند، شاخص شدت مصرف انرژی ایران ۰.۶۳ درصد است و بعد از ایران، روسیه و عربستان سعودی به ترتیب با شاخص شدت انرژی ۰.۵۳ و ۰.۵۱ درصد بالاترین مقدار شاخص شدت انرژی را به خود اختصاص داده‌اند. در همین رابطه، ابوالفضل کیانی بختیاری - مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی - گفت: تقاضای جهانی انرژی تا سال ۲۰۴۰ میلادی دو برابر خواهد شد.

وی با اشاره به وجود بحران انرژی در ایران، اظهار کرد: طبق آمار، مجموع میزان مصرف و تلفات، از عرضه سبقت گرفته و این موضوع می‌تواند در آینده ایران را به واردکننده انرژی تبدیل کند. اصلاح فرهنگ مصرف، بهره‌گیری از تکنولوژی، بهبود نظام مدیریتی و اصلاح رویکردهای سیستمی از جمله راهکارهای اصلاح الگوی مصرف هستند.

سال ۲۰۴۰ مصرف انرژی در جهان ۴۸ درصد نسبت به سال ۲۰۱۲ افزایش می‌یابد

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۴۰ مصرف انرژی در جهان ۴۸ درصد نسبت به میزان مصرف انرژی در سال ۲۰۱۲ افزایش خواهد یافت و کماکان آسیا در سال ۲۰۴۰ بیشترین مصرف‌کننده انرژی است. در این میان بیش از ۵۰ درصد از انرژی جهان در بخش صنعت استفاده خواهد شد. هم‌چنین بر اساس گزارش آماری سالانه بررسی انرژی جهان شرکت بریتیش پترولیوم (بی پی) در سال ۲۰۱۸، ایران با بهره‌مندی از ۱۵۷ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام و تخصیص ۹.۲ درصد از سهم ذخایر جهان در رتبه چهارم دارندگان ذخایر نفت قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.