| کد خبر: 191601 |

ظریف:

تعهدات خود را متناسب با تعهدات اروپا انجام می‌دهیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به همان شکلی که اروپا تعهدات خود را انجام دهد ما هم تعهدات خود را انجام می‌دهیم.

تین نیوز

وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: ما تعهدات خود را به همان شکلی انجام می‌دهیم که  اروپا تعهدات خود را انجام دهد و اقدام بعدی نیز عدم‌رعایت سقف 3.67 است که ما متناسب با نیازمان تصمیم می‌گیریم.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، محمد جواد ظریف افزود: اروپایی‌ها می‌گویند تراکنش مالی در اینستکس در حال انجام است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد، ما جلسه‌ای در سطح وزرای خارجه سه کشور اروپایی و بعد از آن نیز دو جلسه با وزرای اعضای باقیمانده در برجام داشتیم. در جلسه سه کشور و در جلسات بعدی، اروپایی‌ها 11 تعهد اعلام کردند. این 11 تعهد شامل فروش نفت ایران، بازگشت پول نفت ایران، سرمایه‌گذاری در ایران، حمل و نقل، هوانوردی و کشتیرانی می‌شود که تعهدات به صورت رسمی همان روز اعلام شد.

ظریف تصریح کرد: در هیچ کدام از این تعهدات اینستکس یا سازو کار مالی وجود ندارد بلکه آنچه وجود دارد 11 تعهد است. اینستکس اگر عملیاتی شود مقدمه‌ای برای اجرای 11 تعهد خواهد بود. اروپایی‌ها باید آن 11 تعهد را انجام دهند؛ از آن 11 تعهد، اروپایی‌ها در چهارچوب خود برجام مواد 1 تا 3 ضمیمه را ببینند در ماده 3 ضمیمه 2 به طور صریح آورده شده است.

وی ادامه داد: اینکه اروپا یک اقدامی انجام داده و یک قانونی را لغوکرده کافی نیست بلکه آثار آن قانون را باید نشان دهد. ما به صراحت گفتیم اگر اروپا به برجام متعهد باشد ما هم به برجام متعهد خواهیم بود.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی که یکی از مقامات گفته اینستکس فرزند معلول برجام است و مسؤولان نباید این فرزند ناقص را قبول کنند، نیز اظهار کرد: معلول یا غیرمعلول؛ به هر صورت ما از اروپایی‌ها می‌خواهیم که تعهدات‌شان را انجام دهند. تعهدات اروپا بسیار فراتر از اینستکس است.

ظریف همچنین درباره واکنش رئیس‌جمهور آمریکا به کاهش تعهدات ایران در زمینه غنی‌سازی، تصریح کرد: ایشان می‌تواند به هر چیزی واکنش نشان دهد، اگر ایشان می‌خواهد به خودش حق دهد که چنین واکنشی را نشان دهد اول باید نقض برجام و خروج از آن را متوقف کرده و تحریم‌های غیرقانونی که به مثابه تروریسم اقتصادی علیه 82 میلیون ایرانی است را متوقف کند، بعد تصمیم بگیرد. این واکنش به عدم رعایت سقف 3.67 درصد است.

وی  همچنین درباره انتشار برخی اطلاعات درباره فروش نفت در رسانه‌های داخلی گفت: این کار در جهت منافع ملی نیست و به منافع ملی ضربه خواهد زد. وزیر نفت از من ذیصلاح‌تر هست تا در این زمینه صحبت کند و او این کار را برای منافع ملی نامناسب می‌داند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.