| کد خبر: 191217 |

وزیر راه بر محدودیت نقش آفرینی افراد مرفه در حوزه مسکن تاکید کرد

بر اساس اتخاذ سیاست‌هایی که مبتنی بر قوانین کشور است روندی ایجاد کرده‌ایم که احداث ساختمان‌ها یا شخصی سازی و سفارشی سازی با مشارکت در جهت تولید و عرضه مسکن در بازار باشد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی گفت: کسانی که پولدارند یا در اصطلاح فرهنگ ما اعیان هستند در حوزه مسکن می توانند فقط در عرصه ساخت و ساز جدید در قالب شخصی سازی یا سفارشی سازی حضور داشته باشند و ورود آنها به بازار مسکن و استفاده از سرمایه های ملی باید بر اساس قانون باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمد اسلامی روز جمعه در مراسم پایانی بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد افزود: قصه غم انگیز خانه‌های گران قیمت خالی، منجر به غیرمولد کردن سرمایه‌ها در کشور شده و ورود سوداگران به این عرصه منجر به حبس دارایی‌ها و سرمایه‌های ملی و غیر مولد شدن آنها شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس اتخاذ سیاست‌هایی که مبتنی بر قوانین کشور است روندی ایجاد کرده‌ایم که احداث ساختمان‌ها یا شخصی سازی و سفارشی سازی با مشارکت در جهت تولید و عرضه مسکن در بازار باشد.

وزیر راه و شهرسازی حضور اعیان نشینان در عرصه مسکن را مشابه حضور صادرکنندگان در بازار دانست و گفت: این همان موضوع کسب و کار و تجارت در صادرات است که یک کوچه یک طرفه نیست که صادرکنندگان جوایز صادراتی دولت را بگیرند و هیچ نفعی برای کشور نداشته باشند بلکه صادرکنندگان ضمن بهره مندی از مزایا باید در جهت نفع کشور و تأمین مایحتاج مردم گام بردارند و اعیان و اعیان نشین ها در عرصه مسکن نیز باید این گونه باشند.

اسلامی با بیان اینکه برای توسعه تولید و عرضه مسکن در کشور سه تصمیم یا سیاست اتخاذ شده است افزود: در سیاست نخست، زمین برای تولید مسکن را در قالب قرارداد مشارکتی به انبوه ساز واگذار خواهیم کرد و این موضوع به سراسر کشور ابلاغ شده و در قالب طرح جامع ملی مسکن در حال اجراست.

وی ادامه داد: سیاست دوم این است که طبق تصمیمی که در شورای پول و اعتبار طی اسفندماه سال گذشته اتخاذ شد بانک‌ها ۸۰ درصد از میزان پولی که برای سرمایه گذاری در ساخت مسکن مورد نیاز است را با کسر قیمت زمین به سازنده واگذار خواهند کرد یعنی یک مدل مالی ۲۰ / ۸۰ برای ساخت مسکن پیاده سازی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: پارسال بانک‌ها در کشور ۱۰۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش مسکن پرداخت کردند که این میزان تسهیلات ۱۳.۵ درصد گردش پولی در حوزه تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داد لذا تقاضا کردیم که این سهم ۲۰ درصد افزایش یابد تا توان مالی مناسب‌تری پشتوانه حرکت در بخش تولید و عرضه مسکن باشد و این تسهیلات فقط به ساخت و سازها در مکان‌هایی که تقاضای مسکن در آن وجود دارد پرداخت شود.

اسلامی افزود: وزارتخانه تلاش کرده است که تسهیلات بانکی در حوزه مسکن قابل انتقال به خریدار باشد و هفته آینده یک مصوبه تکمیلی خواهیم داشت که اگر زوجی تا پنج میلیون تومان توانایی بازپرداخت وام مسکن در ماه را داشته باشد بتواند در قالب توافق سه جانبه بین بانک، سازنده و خریدار بیشتر از ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن از بانک دریافت کند.

وی ادامه داد: سیاست سوم این وزارتخانه در بازار مسکن، ایجاد گشایش در فرآیند مصوبات شورای عالی شهرسازی است به نحوی که در شهرهایی که معابر اجازه می‌دهد یعنی واگذاری‌های سنگینی ندارد و تجهیزات و تأسیسات زیربنایی کافی وجود دارد تراکم فروشی افزایش یابد تا جذابیت برای توسعه ساخت و ساز شکل گیرد اما در شهرهایی که تراکم فروشی به حد انفجار رسیده است حتماً عوارضی ایجاد شود که از جذابیت ساخت و ساز کاسته شود اما در کنار آن ایجاد شهرک‌های مسکونی کوچک، باکیفیت و با تراکم پایین در حریم شهرها دنبال شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای کاهش هزینه مصالح ساختمانی در قالب یک کار مشارکتی بین بنیاد مسکن و بانک مسکن، با پیش خرید یا سفارش دادن مصالح به صورت انبوه به تولیدکنندگان، زمینه عرضه مصالح ساختمانی با تخفیف مناسب به تولیدکنندگان به نحوی که چرخه تولید برای تأمین سرمایه در گردش حمایت شود و بتوان چرخه صنعت ساختمان را فعال نگاه داشت فراهم شده است.

اسلامی اضافه کرد: مشابه سیاست یاد شده در صنعت ریلی پیاده سازی شده است به نحوی که همه صنعتگران حوزه نرم افزاری و سخت افزاری اقلام ریلی که ۹ شرکت در کشور بودند را با ۱۶ شرکت حمل و نقل بار طرف قرارداد یکدیگر قرار دادیم و از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردیم تا این بخش نیز رونق گیرد.

او افزود: باور کنیم و بپذیریم که تحریم، ابزار توان فرسایی و تسلیم و توقف حرکت رو به رشد است زیرا هم اکنون دعوا سر توسعه و اهداف تعریف شده برای توسعه است و در بهانه‌هایی که از سوی استکبار مطرح می‌شود بازار بیشترین سهم را دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: استکبار هر زمان که یک صاحب سهم در بازار را با تحریم از مدار خارج می‌کند از طریق نفوذ سهم خود را در این بازار بیشتر می‌کند پس دعوا سر سهم در بازار و حداکثر بهره برداری از حضور در آن است لذا نباید کنار بکشیم و تصور کنیم که بازارهای خود را از دست داده‌ایم.

اسلامی افزود: قبول داریم که شرایط سخت و طاقت فرسایی را بر حوزه بازرگانی و لجسیتک کشور تحمیل کرده‌اند اما ایران در حال عبور از این شرایط است و توقف نمی‌کند.

وی اضافه کرد: در این شرایط بیش از هر زمان دیگر باید صنعت ساختمان به عنوان یکی از صنایع مولد در کشور فعال نگه داشته شود و برای قوی بودن باید اراده خود را برای زنده و پابرجا نگاه داشتن صنعت ساختمان نشان دهیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت در حال متنوع سازی منابع مالی و کاهش اتکاء پروژه‌های عمرانی به بودجه عمرانی دولت است و در این راستا طی دو سه ماهه گذشته اجرای دو پروژه بزرگ آزادراهی در کشور آغاز شد.

اسلامی افزود: در این راستا کنسرسیومی با شرکت‌های پیمانکاری داخلی (بخش خصوصی) و منابع مالی که از طریق آنها به بانک یا صندوقی متصل شده بود ایجاد و کار آغاز شد که نمونه بارز آن آزاد راه تبریز – ماکو است.

وی اضافه کرد: آزادراه تبریز – ماکو یک جاده بین المللی است که ساخت آن باید ۳۰ سال قبل شروع می‌شد اما در فرودین ماه امسال با بهره گیری از سرمایه بخش خصوصی، یک سرمایه گذار و پیمانکار را برای ساخت این جاده مستقر کردیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حالی که طول مسیر ۶۶ کیلومتر و زمان بندی اجرای پروژه ۳۰ ماهه است و پیشرفت کار باید ماهی ۳.۳ درصد باشد شوق و شور کار در این پروژه آن چنان بالا رفته که پیمانکار در مدت دو ماه ۹ درصد از این پروژه را اجرا کرده است.

اسلامی افزود: اتکاء به بودجه عمرانی دولتی برای ساخت راه‌ها، برگزاری مناقصه و انعقاد قرارداد و سایر مسائلی که قبلاً در پروژه‌های ساخت و ساز راه‌ها وجود داشت و باعث طولانی شدن اجرای پروژه و افزایش قیمت تمام شده آن می‌شد با سیاست جدید دولت مبنی بر واگذاری کار به بخش خصوصی تغییر کرده است.

وی اضافه کرد: الگوی کنونی وزارت راه و شهرسازی در ساخت و توسعه راه‌ها، جلب مشارکت بخش خصوصی است تا ظرفیت‌های بالقوه، به فعلیت برسد و پروژه‌ها در زمان بندی خود به خوبی پایان یابد.

به گزارش ایرنا، بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان در مشهد که وزیر راه و شهرسازی در اختتامیه آن این سخنان را ایراد کرد ۲۵ هزار مترمربع از فضای نمایشگاهی نمایشگاه بین المللی این شهر را به خود اختصاص داده است و در آن ۲۴۷ شرکت داخلی و خارجی در ۲۴۷ غرفه دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته‌اند.

از کل شرکت کنندگان در این نمایشگاه، ۱۴۷ شرکت داخلی و ۱۰۰ شرکت خارجی هستند که در زمینه تأسیسات و صنایع سرمایشی و گرمایشی، شیرآلات، در و پنجره، مصالح ساختمانی، سازه ساختمانی، آهن آلات، دکوراسیون داخلی و یراق آلات فعالیت دارند.

تعداد شرکت کنندگان در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان نسبت به دوره قبل از آن و فضای نمایشگاهی آن نسبت به سال قبل ۲۳ درصد افزایش داشته است.

حضور هیأت‌های خارجی از کشورهای عراق، افغانستان و سوریه، برگزاری همایش فناوری‌های نوین صنعت ساختمان، همایش درس‌هایی از سیل‌های اخیر در حوزه راه و ساختمان و شهرسازی، همایش فعالان اقتصادی و تشکلهای غیردولتی حوزه صنعت ساختمان، همایش تخصصی نما و همایش تخصصی نورپردازی از برنامه‌های جنبی این نمایشگاه است.

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان (معماری و عمران)، صنایع سرمایشی و گرمایشی از چهارم تا هفتم تیرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی مشهد دایر بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.