| کد خبر: 183770 |

◄ موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش وام ساخت مسکن

کمبود مسکن در کشور یکی از دلایل افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها در این بخش است و دولت در تلاش است تا با حمایت از بخش عرضه به‌خصوص واحدهای کم متراژ در بازار مسکن تعادل ایجاد کند.

تین نیوز

موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش وام ساخت خانه با واکنش مثبت کارشناسان اقتصاد مسکن و فعالان این بازار همراه شده است.

به گزارش تین‌نیوز، شورای پول و اعتبار در جلسه 14 اسفند ماه با افزایش تسهیلات ساخت خانه با قابلیت تبدیل به فروش اقساطی در بانک‌های تجاری و بانک مسکن موافقت کرده است. بر این اساس در  شهر تهران به صورت انفرادی 100 و زوجین 160 میلیون تومان، در شهرهای بزرگ و بالای 200 هزار نفر جمعیت به صورت انفرادی معادل 80  و زوجین معادل 120 میلیون تومان و در سایر مناطق شهری به صورت انفرادی برای هر واحد معادل 60 و زوجین معادل 100 میلیون تومان امکان دریافت این وام را خواهند داشت. 

در مصوبه شورای پول و اعتبار آمده این اقدام در راستای حمایت و تشویق ساخت واحدهای کوچک و متوسط مقیاس بوده است و سقف تسهیلات جدید صرفا ناظر بر تامین مالی ساخت واحدهای مسکونی با حداکثر زیربنای مفید 100 متر مربع است.

کارشناسان این اقدام را گامی مهم برای تداوم رونق بخش مسکن عنوان می‌کنند. عرضه مسکن یکی از نیازهای مهم این بازار است و این مهم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است. هم‌چنین طرح تامین مالی زنجیره ساخت‌وساز یکی دیگر از برنامه های وزارت راه وشهرسازی برای حمایت از عرضه مسکن است. براساس این طرح یک بانک عامل در جریان خرید و فروش مصالح ساختمانی بین تولیدکننده مصالح و سازنده مسکن، ورود پیدا می‌کند و با تضمین تعهدات طرفین نسبت به هم، امکان معامله غیرنقد،‌ پیش‌فروش یا خرید اعتباری مصالح ساختمانی را به‌وجود می‌آورد.

کمبود مسکن در کشور یکی از دلایل افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها در این بخش است و دولت در تلاش است تا با حمایت از بخش عرضه به خصوص واحدهای کم متراژ در بازار مسکن تعادل ایجاد کند.  

حسن روحانی رئیس جمهور سه‌شنبه هفتم اسفند ماه در پنجاه و هشتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی و در جمع مدیران بانکی کشور،  افزایش تولید و عرضه مسکن را در تنظیم بازار مسکن و اجاره مؤثر دانست و گفت: دولت با تحول در تولید مسکن، هم قیمت مسکن را مهار و هم ایجاد اشتغال کند و مشکل مردم را در پرداخت اجاره مسکن حل کند. در این زمینه بانک مرکزی و بانک‌ها می‌توانند کمک و در سال آینده تلاش بیش‌تری کنند.

کارشناسان اقتصاد مسکن مجموع رویکرد دولت در  زمینه حمایت از عرضه مسکن را صحیح عنوان می‌کنند و دو اقدام اخیر دولت مبنی بر  «طرح تامین مالی زنجیره ساخت‌وساز» و هم‌چنین «افزایش وام ساخت خانه» را از اقدامات موثر برای رونق این بازار عنوان می‌کنند.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی یکی از نگرانی‌های سازندگان بوده است و  طرح تامین مالی زنجیره ساخت‌وساز می‌تواند این دغدغه آن‌ها را برطرف کند. هم‌چنین افزایش وام ساخت مسکن نیز یکی از نیازهای اساسی در این بخش بوده است که می‌تواند عاملی برای تشویق سازندگان باشد.

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار علاوه بر این‌که وام ساخت مسکن افزایش پیدا می‌کند مدت زمان بازپرداخت آن نیز که پیش از این یکی از درخواست‌های اصلی سازندگان بود به ۱۵ سال افزایش یافته است.

اقدامات حمایتی دولت برای تولید مسکن مورد توجه کارشناسان نهادگرای اقتصاد نیز قرار گرفته است؛ پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، گفته است: به گفته آن‌ها ساخت مسکن رشد اقتصادی و همچنین اشتغال‌زایی را نیز در پی خواهد داشت.

محمد خوش‌چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران پیش‌تر با اشاره به اهمیت اشتغال‌آفرینی و رشد اقتصادی از طریق ساخت مسکن گفته بود: رشد اقتصادی از این محل منافع عموم مردم را در پی خواهد داشت که منجر به رشد اقتصادی خواهد شد؛ موضوعی که در مجمع سالیانه بانک مرکزی مورد تاکید رئیس جمهوری نیز قرار گرفته بود.

روحانی با اشاره به لزوم افزایش اشتغال در کشور گفته است: بخش تولید، صنعت، کشاورزی، خدمات و مسکن زمینه فراوانی برای اشتغال‌زایی دارند، لذا دولت در همه این زمینه‌ها به ویژه مسکن مصمم است تحولی به وجود بیاورد.

مهدی غلامی، مدیر گروه مسکن مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت نیز با مثبت ارزیابی کردن رویکرد دولت برای حمایت از تولید مسکن گفت: با توجه به ظرفیت بالای اشتغالزایی تولید مسکن و ارتباط گسترده آن با صنایع دیگر، رونق این بخش می‌تواند موجب حرکت کل اقتصاد کشور شود.  

یکی دیگر از اقدامات دولت در راستای افزایش عرضه مسکن تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر و تحویل آنها است. بر این اساس  با افزایش اعتبارات و همچنین بسیج دستگاه‌ها دولت در تلاش است تا پرونده این پروژه انبوه‌سازی تا پایان سال 98 بسته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هم‌چنین ساخت 400 هزار واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد در سال های 98 و 99 از دیگر برنامه‌های دولت برای افزایش عرضه مسکن است. کارشناسان اصلاح سیاست‌های بخش مسکن و حمایت از تولید آن را رویکردی صحیح از سوی دولت عنوان می‌کنند و می‌گویند افزایش تولید مسکن  و حمایت از عرضه آن نقش مهمی در تنظیم بازار مسکن و اجاره خواهد داشت.

به گفته آن‌ها این سیاست در کنار سیاست‌های حمایتی در بخش تقاضای مسکن از جمله افزایش وام خرید خانه می‌تواند منجر به تعادل بخشی در این بازار و جلوگیری از افزایش غیرمنطقی و رکود در این بازار باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ب غ 0 0

    عوض وام دادن به سندملکداران که نقدینگی را افزایش ميدهدوملکداران با برداشت وام رفع نیاز مالی ميکنندنميفروشندمسکن کمبودميشودياقيمتي سه برابری مثل بنگاهها در دیوار ثبت میکنند واین وامها مسکن راحبابي کردچون فروشندگان دیگر نیاز مالی ندارند ملک به قیمت واقعی بفروشندلذااین وامها فقط به ساخت وساز داده شودوتوليد و اشتغال و ساخت وساز مسکن ارزان قیمت ايجادشوددشمنان و همکاران دشمن که مسکن را گران میکنند به سودباداورده ميرسندبميرندوبه مردم و کشور ضربه ميزنندمسکن گران شودوهرج مرج دلبخواهي و اخلال و ناامنی ایجاد کردند و هرکس حرفی یاکاری کندمسکن گران شودقطعا خائن وهمکاردشمن است