| کد خبر: 191182 |

نشست بررسی طرح‌های تامین مسکن با حضور صاحبنظران در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد

نشست بررسی و ارایه طرح های تامین مسکن به روش اقساطی (تام فاز) و طرح تامین مسکن کارکنان دولت (طرح تام کاد) در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

تین نیوز

نشست بررسی و ارایه طرح های تامین مسکن به روش اقساطی (تام فاز) و طرح تامین مسکن کارکنان دولت (طرح تام کاد) در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه تبادل نظر و بررسی طرح های تام فاز و تام کاد به همت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

این جلسه که با حضور صاحبنظران حوزه مسکن بر،گزار شد، تامین مسکن به روش فروش اقساطی زمین (طرح تام فاز) و تامین مسکن کارکنان دولت (طرح تام کاد) مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

عباس فرهادیه مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن  در خصوص اهداف این طرح گفت: کمک به تامین مسکن کارکنان فاقد مسکن در دستگاههای دولتی از اهداف کلان این طرح است.

به گفته وی متولی اصلی طرح دولت است و دستگاه ها و نهادهای دولتی متقاضی احداث مسکن موظف به تامین زمین برای کارکنان خود در این طرح هستند. در این طرح، سازنده، پیمانکار یا انبوه ساز واجد شرایط بخشی خصوصی است که توسط دستگاه واگذارکننده زمین برای احداث پروژه انتخاب می شود.

بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان ویژگی های طرح شاملِ تامین هزینه آماده سازی زمین و اخذ پروانه از محل آورده اولیه متقاضیان در اقساط پنج ساله است. همچنین تامین کل هزینه ساخت توسط شریک سازنده، و پردات قیمت عرصه یا عرصه و اعیان در اقساط 20 ساله از دیگر ویژگی های این طرح است. اتمام ساخت در این طرح حداکثر دو سال پیش بینی شده است.

به گفته فرهادیه چهارگزینه اولیه برای اجرای طرح پیش بینی شده است که شاملِ تقسیط کامل و ترکیب نقد و اقساط است. در تقسیط کامل با کسر 20 درصد حقوق ماهیانه ابتدا، هزینه اعیان و سپس هزینه عرصه مستهلک می شود. همچنین در ترکیب نقد و اقساط با کسر 20 درصد حقوق ماهیانه نیز ابتدا هزینه اعیان (ساخت ) و سپس عرصه مستهلک می شود.

بنا بر این طرح، در تقسط کامل با کسر 40 درصد حقوق ماهیانه نیز هزینه اعیان (ساخت) و عرصه همزمان مستهلک خواهد شد و در ترکیب نقد و اقساط با کسر 40 درصد حقوق ماهیانه نیز هزنیه اعیان (ساخت) و عرصه همزمان مستهلک می‌شود.

وی در ادامه چرخه کلی دریافت و اقساط و تحویل واحدها را نیز تشریح کرد.

در ادامه این نشست نیز برخی از صاحبنظران شرکت کننده به ارایه نقطه نظرات خود در این رابطه پرداختند. در همین ارتباط محمدهاشم بت شکن مدیرعامل اسبق بانک مسکن اعلام کرد: در نظر گرفتن پیوست تامین مالی برای طرح تام فاز و تام کاد ضروری است. در غیر اینصورت به نظر می رسد اجرای این طرح، موفقیت آمیز نباشد.

فردین یزدانی یکی دیگر از کارشناسان حوزه مسکن که در نشست فوق حاضر شد، گفت: سال گذشته رکود مسکن را تجربه کردیم و در عین حال شاهد بودیم که سازندگان سود اقتصادی نداشتند. در عین حال، در شرایط فعلی اگر به سازنده ها بگوییم که بدون تامین مالی وارد موضوع شوند عملا با عدم استقبال سازندگان مواجه خواهیم بود.

وی افزود: طرح های ارایه شده پیوست های کسب و کار می خواهد و در غیر اینصورت، با عدم موفقیت روبه رو خواهند شد.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.