| کد خبر: 184651 |

تشکیل کمیته ضد تحریم صنعت خودرو در سال 98

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: سال ۹۸ سال سرنوشت صنعت قطعه سازی کشور است. زیرا تحریم ها تشدید می شود در این زمینه باید یک کمیته مستقل به نام ضد تحریم برای صنعت خودرو تشکیل شود .

تین نیوز

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: سال ۹۸ سال سرنوشت صنعت قطعه سازی کشور است. زیرا تحریم ها تشدید می شود  در این زمینه باید یک کمیته مستقل به نام ضد تحریم برای صنعت خودرو تشکیل شود .

به گزارش تسنیم، آرش محبی نژاد  با اشاره به اینکه در سال 97 یک برنامه ایده آل برای تولید خودرو تعریف شده بود، اظهارداشت: بر اساس این برنامه تولید یک میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو هدف گذاری شد که متأسفانه نتوانستیم به آن دست پیدا کنیم.  

وی با اعلام اینکه قبل از تشدید  تحریم ها نشانه های بحران در صنعت قطعه سازی به وجود آمده بود، افزود:  البته بحران ارزی هم بر حجم مشکلات اضافه کرد به نحوی که ارز یک مرتبه رشد قابل توجهی یافت و حتی تک نرخی شدن ارز هم عاملی شد تا قیمت نهاده های تولید در صنعت قطعه سازی افزایش و بحران قیمت گذاری قطعات در این صنعت به وجود آید.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور،  تصریح کرد: با شروع تحریم ها شوک های متعددی برای صنعت قطعه سازی به وجود آمد. در این روند متأسفانه آمار تولید خودرو هم کاهش یافت و تقریبا به زیر 900 هزار دستگاه تولید رسید که در مقایسه برنامه تولید سال 97 حدود نصف برنامه تولید محقق شد.

وی با بیان اینکه سال 97 متأسفانه شاهد تعدیل 130 هزار نیروی قطعه ساز در این صنعت بودیم، گفت:  علاوه بر این تعلیق 150 هزار نفر هم به وجود آمد و جمعاً 280 هزار نفر در این صنعت بیکار و 400 واحد قطعه سازی تعطیل یا نیمه تعطیل شدند.

محبی نژاد در ادامه صحبت های خود به مشکلات 8 گانه صنعت قطعه سازی اشاره کرد و افزود: سوء مدیریت در صنعت خودروسازی بسیار قطعه سازان را رنج داد به نحوی که پراکندگی مراکر تصمیم گیری همیشه این صنعت را دچار چالش روبه رو کرده است این موضوعات  در کنار تحریم های خارجی کمر این صنعت در سال گذشته شکست.

وی با اعلام اینکه خودروسازان به دلیل محدویت ها در قیمت گذاری خودرو تمایلی به افزایش قیمت قطعه سازان ندارند، تصریح کرد:  در حالحاضر هنوز برخی قراردادهای قطعه سازان با ارز3200 یا 4200 تومان است که در این رابطه باید توجه ویژه یا به اصلاح قراردادهای قطعه سازان با خودروسازان شد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور  با اشاره به اینکه  تزریق 4هزار میلیارد تومان به صنعت قطعه سازی آب حیاتی برای ادامه فعالیت این صنعت به شمار می آید، اظهارداشت: ما  هنوز نیازمند 7 هزار میلیارد تومان دیگر هستیم که باید با کاهش مدت زمان پرداخت خودروسازان به قطعه ساز و پرداخت از محل درآمدهای جاری تأمین شود.

وی اضافه کرد: انجماد بدهی قطعه سازان به سیستم بانکی، احیاء ال سی های داخلی با تسهیل گشایش ها و رفع مشکل قطعه سازان در انتقال ارز می تواند صنعت خودروسازی را از این مخصمه عبور دهد. 

 به اعتقاد محبی نژاد ، بدهی های دولتی از جمله دارایی و بیمه را می توان با بخشودگی جرایم و تقسیط بلند مدت آنها تأمین کرد. البته باید فکر اساسی هم برای قیمت مواد اولیه داخلی هم کرد .

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور  اضافه کرد: برنامه ریزی ها برای امسال  تولید یک میلیون و 250 هزار خودرو است که تحقق آن همکاری تمام دستگاه  ها را می طلبد.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه مهلت 6 ماهه 8 کشور برای خرید نفت ایران تمام می شود، گفت:  سال 98 سال سرنوشت صنعت قطعه سازی کشور است. زیرا تحریم ها تشدید می شود  مقابله با آنها یک سیاست جدی را می طلبد در این زمینه باید یک کمیته مستقل به نام ضد تحریم برای صنعت خودرو تشکیل شود تا در اتاق فکر آن یک سیاست منسجم برای مقابله با صنعت خودرو اتخاذ گردد. 

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.